Goddag Amino Vi står i den situation, at vi overvejer at påbegynde eksport til EU-lande. Indtil videre har vi kun solgt i Danmark, via. E-handel, hvor vores virksomhed holder til, men da vi kan se, at markedet og konkurrencen i resten af Europa, indenfor vores varesortiment, ikke er prængende, overvejer vi at påbegynde eksport. Vores priser er også konkurrence-dygtige i forhold til de øvrige butikker i EU-landene. Men når man skal til at tage sådan en beslutning melder der sig selvfølgelig nogle spørgsmål. Når man eksporterer til EU-lande, hvilken form for formularer, eksport-papirer el. lign. skal man da udfylde? Er der tale om papirer, der skal underskrives ved, hver leverance / ordre - Eller hvordan? Ang. betalingsmuligheder, kan man så "nøjes" med de internationale betalingskortene hos PBS, samt evt. e-wire, bankoverførsel og paypal? Når der primært er tale om salg til Sverige, Norge og Tyskland? Hvad med sproget? Skal web-shoppen udvides med svensk, norsk, tysk og engelsk? Eller er det nok at oversætte denne til engelsk? Og skal siden hedder .com .eu eller er .dk nok ? Det var så de spørgmål. Jeg håber, at I vil tage jer tid til at besvare dem ![]() |
Hej.
Med hensyn til regler ved eksport inden for EU''s grænser, så er det stort set frit at sende varer imellem landene, da eu sikrer ens regler og standarder for alle lande. Dog er der som med alle ting, visse undtagelser, og da jeg ikke ved hvilke varer der er tale om, så vil jeg ikke sige at i frit kan sende dem. Mht. moms. så skal der opkræves Dansk moms af varen. Jeg vil anbefale jer at ringe til SKAT og få afklaret om der er nogle restriktioner på jeres vare.
Mht. valg af domæne og evt. sprog, bør i helt klart sætte jer ned og tænke det grundigt igennem. Det er klart at forbrugere vil føle sig mere hjemme og trygge ved et hjemligt domænenavn og sprog, men det koster som regel også derefter at få oversat og du vil løbende have brug for oversættere til opdatering, nyheder osv. Derudover kommer marketing i det pågældende land, som i helt klart bør hyre et lokalt bureau til at klare.
Personligt ville jeg nok starte med at gøre siden international, oversat til engelsk og .com domæne. Evt. en adwords kampange som dækker vestlige lande, og tilbyde international shipping. Derefter så tage et land af gangen, stille og roligt. (evt. få lavet det så man kan se priser og fakturering i lokal valuta). jeg vil henvise til www.scubastore.com som klarer sig super godt internationalt, men ikke har mange sprog.
De betalingsmidler du nævner skulle dække fint.