Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investoren og overskuddet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København V
Tilmeldt 18. May 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino´er

Da jeg er igang med et koncept på en kaffe- og vinbar på vesterbro, København. Har jeg I den forbindelse valgt at få en investoere pga. forretningen skal helt renoveres da der ingen cafe har været i forvejen.

Da det er mit koncept som jeg igennem længere tid har arbejdet på, udover at have arbejdet i brachen i 10 år har jeg et par spørgsmål som jeg håber I kan være mig behjælpelig med.

Investoren og jeg har umiddlebart valgt at lægge 50% hver, i forretningen. Det er nu således at forretningen ikke er størrere end at, jeg selv skal stå der og styrre cafeen indtil der er penge nok til en ansat.

Det skal selvfølgelig dertil også siges at, der allerede er lavet et driftbudget hvori min løn er.

Når årsregnskabet nu engang skal laves og den anden investorer skal have en eller anden andel, er det så 50% af overskuddet eller hvad?

Jeg tænker på, det er mit koncept, og står derudover for alt andet inkl. åbner/lukker forretningen. 

Er det så rimeligt at investoren får 50%?

Eller skal jeg selv vurdere situationen og forhandle med investoren, om andelen af overskuddet?

Hvad er almindelig praktis?

Med venlig hilsen

Benni

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:36
En investor får jo den del af overskuddet som svarer til dens ejerskab af virksomheden...

Så hvis investor ejer 50%, skal denne også have 50% af overskuddet - Alternativt må du selv ud og skaffe finansiering, hvis du er "øm" over at du skal dele overskuddet med investoren.

Så det er helt op til dig selv :-)

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 424
Skrevet kl. 21:43
Hej Benni,

Du kan jo få føjet ind i aftalen at forretningen "køber" dit koncept. På den måde kan du få en engangsbetaling, for din udarbejdelse af dette. Med hensyn til overskudsdelingen er det meget normalt at man deler på den måde hvis man har e.g et I/S. Har I et Aps og har I indskudt 50% af egenkapitalen hver, så er det automatisk en 50-50 overskudsdeling. Du får jo din løn for dit daglige arbejde for virksomheden. Så den har ikke rigtigt noget med ejerforholdet at gøre. Hvis I har eller vil stifte et Aps eller et A/S, så lad nu være med at skyde for meget ind i drften til din løn. Så kommer du jo bare til at betale skat for de penge to gange - Det er ikke sjovt ! :)

Fra København V
Tilmeldt 18. May 06
Skrevet kl. 22:08
Hej Claes

Jeg kan godt se meningen med at have en investor, men nu er det så som Jesper skriver at jeg nok er lidt øm over min giver overskud til investoren.

Kan jeg så bare ikke få noget mere i løn?  

Jeg er ikke lige helt klar over hvad du mener med at skyde for meget i driften, så jeg kommer til at betale skat to gange, kan du uddybe det?

På forhånd tak

Benni V.P

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 22:44
Som Jesper skriver: 50 % indskud = 50 % risiko = 50% overskud. Dem må du æde. Det er jo derfor investor har en interesse i at være med.

Lønnen som du skal have skal jo gerne være et udtryk for det arbejde du ligger i virksomheden, og ikke at du har udarbejdet konceptet.

Mht dit spørgmål så her er et eksempel:

Du skal have lad os sige DKK 30.000 / mdr for dit arbejde i virksomheden. Jeg antager her at de penge du har skudt i er dine egen, som er i din personlige besiddelse og som ikke ligger i et holding eller lignende. Det er altså penge du allerede har betalt skat af én gang. Hvis du skyder dem i et selskab (lad os sige et Aps) og skal have dem udbetalt som løn bagefter. Kommer du jo til at betale skat at de selvsamme penge én gang mere. Det er ikke sjovt :) Så lad os sige at I skal bruge 12 mdr til at gå breaeven. I setdet for at du indskyder 12 x DKK 30.000,- i firmaet til løn til dig selv i den periode. Nøjes du med at indskyde 12 x DKK 10.000,- . Altså en forskel på DKK 240.000,- De penge sætter du i banken eller gemmer i madrassen :) . Du nøjes herefter med at udbetale DKK 10.000 / Mdr til dig selv i løn. Dem betaler du skat af  - helt normalt. resten af de penge du så skal bruge til dig selv hver måned - Lad os sige det er DKK 10.000,-  trækker du fra de DKK 240.000 i madrassen. Dem skal du jo ikke betale skat af. Det har du jo gjort én gang. Så det er umiddelbart en besparelse på DKK 10.000,- (Ved 50% trækprocent) pr. måned.

Du skal huske at du IKKE må arbejde gratis i en virksomhed - Der er et mindstekrav. Jeg mener at det er omkring DKK 8-10.000,- /mdr, men det må du ikke hængemig op på :)

Giver det mening? :)

Mvh.

Fra København V
Tilmeldt 18. May 06
Skrevet kl. 23:12
Hej Claes

Der er ingen tvivl at, det er noget du ved noget om

Jeg har nu gennrmlæst dit svar med stor interresse, og syntes det giver god mening, det kan jeg godt bruge til at komme lidt videre.Tak

Med venlig H.

BVP

Fra København V
Tilmeldt 18. May 06
Skrevet kl. 14:51
Hej Claes

Undskyld, jeg bare sådan lige brasser ind på din blog men siden du svarede på mit spørgsmål vedr. investoren, er der et andet spørgsmål som er trængt sig på som jeg måske håbede du kunne svare på.

Ved afståelse, i dette tilfælde 325.000,- ved overtagelse af blomster forretning der skal være kaffe- og vinbar om forhåbentligt 2-3 mdr.

Når jeg nu renovere min business til denne kaffe- og vinbar, og I det tilfælde jeg vælger at sælge stedet efter en årrække, vil afståelsen så stige i tagt med renoveringen at forretningen inkl.maskiner etc.

Jeg håber jeg gør mig forståelig.

På forhånd tak

BVP

Jeg smider lige addressen til dig når business er done, så giver jeg sku en kop mocca.

Fra Århus
Tilmeldt 9. Jan 06
Skrevet kl. 15:04
Hej BVP,
Du braser ikke spor :)
Afståelse er det samme som "nøglepenge". Dette er en sum du betaler for at få nøglen til lokalerne. Du betaler altså den nuværende lejer for at "få lov" til at overtage nøglerne.
Det er efter min mening noget fanden har skabt, da du under ingen omstændigheder kan regne med, at få alle penegne igen. Det er herudover noget du kan og bør, handle ned. Nedslaget du kan få i på afståelsen, afhænger naturligvis af efterspørgslen efter lokalerne, samt udbudet af lignende lokaler i nærheden. Jeg syntes dog du skal presse på for at få det bragt ned. Find evt et par andre prospekter som du kan sammenligne afståelse med, og pres den nuværende lejer med det.
Ang dit spørgsmål på om det stiger, så er svaret at det gør det hvis efterspørgslen efter dine lokaler er større end den er nu, og udbuddet er det samme eller mindre af lignende lokaler i området.

Giver det mening? :)

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 19:45
Når vi taler investorer så er der altså ingen regler for hvordan overskud skal fordeles.

Vi er i erhverv her og der er fri aftaleret (hedder det vist)

Så i kan sagtens aftale at investoren har 50% ejerskab men at de udlodninger/bonus i laver hvert år tilfalder en større del dig end ham.

Skal selvfølgelig nok lige igennem en advokat så alt er sikkert.

Men jeg går ud fra i laver APS så det jo ikke sikkert i vælger at udlode overskudet.

Sørg for guds skyld at lave en ordentligt kontrakt så i ved hvor i står ved uenigheder osv.

Og især hvem der bestemmer i det daglige, hvilke beslutninger kan du tage uden investoren skal høres osv.

Brug nogle timer hos en advokat med kontrakten for at sikre dig bedst muligt

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)