Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefrit sponsorat?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Så vidt jer er informeret kan jeg som amatør sportsudøver modtage max. 49.999 kr pr. år pr. sponsor i sponsorat mod aftalte modydelser specificeret i en sponsoraftale. (koncept herfor kan hentes på Dansk Idræts Forbunds hjemmeside www.dif.dk under punktet Uddannelse og derefter punktet Regler og kontrakter).

Et sådant sponsorat skulle angiveligt være skattefrit, således at sponsoratmodtager dog har bilagspligt overfor ToldSkat og sponsoratgiver ikke er momspligtig.

1) Er dette helt korrekt?

2) Hvis ikke - hvordan er reglerne så?

3) Hvordan er reglerne hvis sponsor også er arbejdsgiver for sponsoratmodtager?    

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:31
Det lyder ikke rigtigt. Såvidt jeg kan se er det også klubben der indgår i sponsoraftalen og her vil sponsoratet være skattefrit når klubben hvad der som regel er tilfældet kan betragtes som almennyttig.

Prøv at kontakte Willy Rasmussen, DIF. Han ved det stensikkert.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Jan 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:32
Hej Bent,

Tak for hurtig respons .

Jeg har været i dialog med Willy og han skitserede skatte- og momsforholdene således:

Hvis jeg modtager 50.000 kr. i sponsorat er jeg skattepligtig af nettoværdien, dvs. modregnet for mine udgifter omfattet af sportsudøvelsen (f.eks. køb af sportsmateriel, løbsafgifter, mv.), så hvis disse i samme skatteår beløber sig til f.eks. 50.000 kr. - ja så er sponsoratet effektivt skattefrit.

Virksomheden som giver sponsoratet er ikke momspligtig så længe beløbet ikke overstiger 50.000 kr.

Så skal jeg jo bare finde en række af sponsorere  

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:44
Det lyder mere rigtigt

Sponsoren har fradragsret for udgiften. Mere hvis nogle her skulle være interesseret.

Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 09:02

Hej Bent

Kan du svare på, om der fra Skat´s side ikke skelnes mellem at sponsere i form af kontanter kontra materiel? Jeg er netop i sportsbranchen, hvor vi ønsker at sponsere nogle eliteudøvere, som vil kunne bruge vores produkter i deres daglige træning.

Ligeledes er jeg også i tvivl, om man skal have et bilag fra sponsor-modtageren? Eller hvordan gør man det rent bogføringsteknisk, hvis der ikke findes noget bilag?

På forhånd tak

Anders 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 02:11

Også der ville jeg da tale med Willy. Han er en god fyr og vil da gøre alt for at hjælpe virksomheder som vil medvirke til at fremme idrætten. Samtidig har han en ganske pæn ballast og viden indenfor skatteområdet på det felt som DIF opererer indenfor. 

Men jo jeg vil klart mene at der skelnes. taler vi kontanter giver det sig selv. Taler vi om materiel, trøjer m.v. er det spørgsmålet om der overhovedet er nogen nytteværdi (beskatning) af de goder som udøverne får. Bogføringsmæssigt kan I jo dokumentere at I har afholdt udgifter til indkøb og samtidig kan man jo i en dialog med skat indhente oplysninger fra udøverne/sandsynliggøre det. Dog er det noget sværre hvis vi taler om produkter som I selv har fremstillet.

Hvis vi taler konkret kunne man jo overveje et bindende svar til skat.

Tilmeldt 30. Jun 08
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 21:34

Hej igen

Tak for hjælpen - jeg prøver at tage fat i Willy.

Mvh.

Anders 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)