Hej Jeg ejer en konsulent virksomhed og skal bruge et elektronik værksted/kontor hjemme. På min private ejendom er der en bygning som er på 56kvm hvor af de 46kvm er garage og de sidste 10kvm bliver brugt til elektronik værksted + vores naturgas fyr som holder de 10kvm behageligt varmt året rundt. De to rum er helt afskåret fra hinanden med en fuld muret væg og har hver deres dør ud til gaden. Spørgsmålet er så om ikke jeg kan trække de 10kvm fra min private huslejen+varmeforbrug? Hvis jeg kan – hvordan gør jeg og hvor meget kan jeg i så fald fratrække. BBR siger: Bebygget areal = 220 Bygningsareal = 164 Samlet boligareal = 145 Småbygningsareal = 56 |
SKAT kan være temmeligt strikse med fradrag for kontor o. lign., og oftest godkendes det ud fra min erfaring kun, hvis du ud over særligt aflåst rum, og også kan dokumentere særligt formål, som ikke kan bruges til andet som ex klinik el. lign.
Mit råd er, at et bindende svar fra SKAT er en god investering. Det koster ca. 300,00 og så får du svar på dit spørgsmål, så der ikke senere rejses tvivl i dit regnskab. Hvorvidt SKAT accepterer et værksted som udelukkende erhverv eller at det også kan indgå i privaten, ja det tror jeg er en vurderingssag, så tag sagen op med dit lokale skattekontor. De kan også oplyse, hvor meget, der kan trækkes fra hvis noget.
Mvh
Claus