Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uheldigt valg af forretningspartner

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har et problem: For et år siden startede jeg og en af mine venner på at lave en hjemmeside. Det første halve år var det et frtidsprojekt. Det sidste halve år har jeg arbejdet fuldtid på projektet, men mens min kammerat har arbejdet fritid (han har et fuldtidsjob). Jeg kan nu leve af projektet, og om ca. 6 mdr. Kan han også leve af projektet – men det er naturligvis mig der trækker læsset. Vi har en aftale om, at alt deles 50/50, som jeg føler, det er for sent at lave om på nu. Det var problem nr. 1.

Problem nr. 2 er, at når min partner om 6 mdr. går fuldtid, og han har knoklet et stykke tid, har vi aftalt, at vi skal i gang med et nyt projekt. Problemet her er bare, at han kun besidder to kvaliteter i forhold til virksomheden: tekstforfatning og flid (arbejdsomhed). Alt andet (nytænkning, regnskab, programmering, SEO, analyse etc.) ligger på mine skuldre. Derfor tvivler jeg på, at det er smart at fortsætte med ham.

På den anden side virker det lidt tosset, at jeg arbejder r..... ud af bukserne de næste 6 mdr. for at han kan sige sit job op, og arbejde fuldtid på vores hjemmesider – for at derefter at droppe ham.

Problemet ligger altså i, at jeg står med en partner, der ikke besidder nogle kompetencer, eller kvaliteter jeg ikke selv har – men at jeg samtidig allerede har involveret mig med ham.

Jeg har overvejet at prøve at ”parkere” ham i et projekt som f.eks. en blog, hvor han kan sidde og skrive dagen lang, men der ved jeg, at han har fået for meget blod på tanden til at blive. Jeg kan heller ikke anvende ham til f.eks. at styre et projekt selv, fordi han mangler evner som bl.a. leder, analytiker og problemløser.

Hvis der er nogen der har en erfaring eller et godt råd, er jeg meget taknemmelig.

Mvh. Peter

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter1982:
Hvis der er nogen der har en erfaring eller et godt råd, er jeg meget taknemmelig.

Har ikke tid til at svare dybdegående lige nu, men måske senere.

Men med ærlighed og god kommunikation der kommer du meget langt med de udfrodringer. Kan være en fordel at have en 3. person med til samtalen og gerne en uvildig. Men du er nødt til at tage samtalen og få klarlagt dine synspunkter.

Måske en anden fordeling ville være god.. 10/90 - 20/80 ..

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Kendte du til hvad han kan og ikke kan før i gik igang eller er det først noget du har fundet ud af efter ? Hvis du kendte til hans evner inden i gik igang og da i lavede aftalen synes jeg måske at det virker lidt luset at prøve at skille dig af med ham nu.
Fra Malmö
Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter!

Nu har du jo ikke fortalt hvilken type virksomhed det er. Er det et I/S eller et ApS eller hvordan er det arrangeret.

Ang. om du skal beholde ham eller ej.

Jeg synes du skal kikke på om han er flittig og videbegærlig. Hvis han er det og interesseret i jeres nye firma, så kan du oplærer ham i nogle af de ting, som kun du kan. Send ham på kurser og hold ham til ilden. Tal med ham om at tage ansvar og fordel det efterhånden som han kan. Det er vigtigt, at du får udtrykt de bekymringer, som du har.

Mao. Hvad siger din "mavefornemmelse" dig.

At "parkere" ham gavner ingen af jer. 

Mvh Diana

House of Sensus ApS er et bogførings - og revisionsfirma.

Fra Viborg
Tilmeldt 5. Jun 10
Indlæg ialt: 1941
Fra  Modified Solutions ApS Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt er jeg flere gange blevet tilbudt et 50/50 projekt hvor jeg skal programmere hele hjemmesiden og Mr X er nytænker og idemand bag siden.

Hver gang har jeg heldigvis været fornuftig nok til at lade være med at gå ind i projektet.

50/50 løsning bør laves med penge kun - og i et ApS efter min mening. Eller 450 Kr Freelancing fra hver side hvor hver part betaler 225kr - så kan hver part betale sig fra tidsforbruget.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Nu ved jeg ikke hvor mange "chancer" du har givet ham, men hvis din mavefornemmelse siger dig at han ikke vil vokse med opgaven, så får du lettet en tung byrde ved at "cut your losses" med det samme. Selvfølgelig er det optimale hvis han kan mande sig op, men min personlige erfaring siger mig, at man skal følge sit instinkt.

Hvis ikke han kan sætte sig ned med et problem og løse det på selvstændig vis, uden du skal holde ham i hånden fra start til slut, så vil du aldrig acceptere ham som ligeværdig partner og det vil gnave i dig lige indtil du gør noget ved det.

Hvis du beslutter dig for at gå videre alene, skal du selvfølgelig være fair og lave en 50/50-opdeling (hvis siderne kan deles op, ellers økonomisk kompensation) og så kalde det lærepenge og komme videre. Det andet er ingen af jer tjent med.

Ikke alle folk egner sig som iværksættere, uanset hvor meget man prøver at få dem til at blive det, fordi man godt kan lide dem som person.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Uha, - det har jeg set ske mange gange....

Det er lidt som en graviditet hvor manden skal med til fødselsforberedelse og man diskuterer opdragelse m.m. - og når så barnet er kommet til verden så dur manden slet ikke.

Han holder helt forkert på barnet, bla bla bla - kort sagt så gør han alting forkert og så er det bedre at mor tager over.

Nu har du siddet et ½ år i firmaet, og der går jeg ud fra at du har fået broderparten af indtægterne til at dække dine lønomkostninger? Dermed har din partner faktisk betalt dig ud af hans halvdel af firmaet, og er det tilfældet så skylder du ham enten en masse penge, eller også har din partner rent faktisk betalt dig for at arbejde i firmaet. Så er det da kun rimeligt at du klarer de fleste opgaver.

Jeg tror, at du er blevet grådig og nu opfinder forskellige måder at retfærdiggøre at din partner ikke længere skal eje 50% - men det skal du jo kigge ind i dig selv for at finde ud af.

Det ændrer ikke på at din partner ejer 50%, - og så må du købe ham ud hvis du vil have firmaet for dig selv.

Du har ihvertfald ikke overbevist mig om at det er din partner den er gal med.....

Michael

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 18:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:

Kendte du til hvad han kan og ikke kan før i gik igang eller er det først noget du har fundet ud af efter ? Hvis du kendte til hans evner inden i gik igang og da i lavede aftalen synes jeg måske at det virker lidt luset at prøve at skille dig af med ham nu.

Jeg kendte udemærket til hans kvaliteter og begrænsninger inden jeg gik ind i projektet - men vidste ikke, at det ville få en stor betydning, som det kommer til at få...før nu.

Diana Hardington :

Jeg synes du skal kikke på om han er flittig og videbegærlig. Hvis han er det og interesseret i jeres nye firma, så kan du oplærer ham i nogle af de ting, som kun du kan. Send ham på kurser og hold ham til ilden. Tal med ham om at tage ansvar og fordel det efterhånden som han kan. Det er vigtigt, at du får udtrykt de bekymringer, som du har.

Det ville jeg gerne (har prøvet) - han er bare ikke i stand til at lære nye ting, der relaterer til den type virksomhed vi driver.

Diana Hardington :

Nu har du jo ikke fortalt hvilken type virksomhed det er. Er det et I/S eller et ApS eller hvordan er det arrangeret.

Det er et I/S indtilvidere.

Jakob Søndergård > Tak for et godt svar.

Dyrebilen.dk:

Nu har du siddet et ½ år i firmaet, og der går jeg ud fra at du har fået broderparten af indtægterne til at dække dine lønomkostninger? Dermed har din partner faktisk betalt dig ud af hans halvdel af firmaet, og er det tilfældet så skylder du ham enten en masse penge, eller også har din partner rent faktisk betalt dig for at arbejde i firmaet. Så er det da kun rimeligt at du klarer de fleste opgaver.

Jeg har ikke trukket én enkelt krone ud af firmakassen endnu - min første lønning fra firmaet bliver udbetalt om 18 dage.

Dyrebilen.dk:

Jeg tror, at du er blevet grådig og nu opfinder forskellige måder at retfærdiggøre at din partner ikke længere skal eje 50% - men det skal du jo kigge ind i dig selv for at finde ud af.

 Det kan du have ret i.

Dyrebilen.dk:

Det ændrer ikke på at din partner ejer 50%, - og så må du købe ham ud hvis du vil have firmaet for dig selv.

Ja, men jeg ville ikke have noget imod, at lade den del af firmaet (jeg har opbygget og) skal opbygge de næste 6 mdr. ligge - og fortsat dele indkomsten af denne. Jeg spekulerer mere på fremtidige projekter.

Men mange tak for jeres svar sofar.

Mvh. Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)