Står i den situation at jeg gerne vil gøre lidt extra for min virksomhed hvilket skal resultere i at reklamere mere, have et bedre varerlager f.eks. Har snakket med min bank som er nordea men opnår absolut ingen interesse fra dem. Har fået det indtryk at jeg er for lille - men man skal jo starte et sted. Hvis jeg skulle have en mulighed for at komme i betragtning af at kunne låne max. 30.000 kr. skal jeg fremvise:
Er der nogle andre banker eller steder i kan anbefale at skifte til og derved få en bedre aftale i hus? Formålet med min virksomhed er jo at vokse og tjene penge men alle starts- og vækst muligheder koster jo hvis man ikke har sparet op i flere år.
Er lidt på bar bund for skal bruge pengene hurtigst muligt ?
Jeg har rigtig gode erfaringer med Sydbank, jeg har lånt mere end 30.000 til firmaet uden at fremvise nogle som helst regnskaber eller lign. Det eneste de lige skulle se var min årsopgørelse fra året forinden.
Nu ved jeg ikke helt hvordan du har snakket med dem, men en god ide er altid at tage ned til din personlige rådgiver og tage en snak, fremfor via telefon. Tag lidt pænt tøj på, vær forberedt på hvad du vil sige. Det gør utrolig meget.
Står i den situation at jeg gerne vil gøre lidt extra for min virksomhed hvilket skal resultere i at reklamere mere, have et bedre varerlager f.eks. Har snakket med min bank som er nordea men opnår absolut ingen interesse fra dem. Har fået det indtryk at jeg er for lille - men man skal jo starte et sted. Hvis jeg skulle have en mulighed for at komme i betragtning af at kunne låne max. 30.000 kr. skal jeg fremvise:
- Budgettet fra sidste år & for i år
- Forventningerne til i år
- Regnskab fra sidste år og hvad jeg regner med i år ?
- Mine egne lønsedler ( Er studerende og lever ellers af firmaet)
- Min samlevers lønsedler
- Private udgifter
- Forretningsplan
- Drift budget osv.
Er der nogle andre banker eller steder i kan anbefale at skifte til og derved få en bedre aftale i hus? Formålet med min virksomhed er jo at vokse og tjene penge men alle starts- og vækst muligheder koster jo hvis man ikke har sparet op i flere år.
Er lidt på bar bund for skal bruge pengene hurtigst muligt ?
Det er rigtigt det nok er liiidt meget at skulle fremvise, for et lån i den størrelsesorden.. Men burde du ikke lige alligevel tjekke hvor godt et lån de er villige til at give dig ?.
Altså mener.. Det meste af det der står der, har du vel liggende i system et eller andet sted ?. Så det er vel bare lige at få det printet eller noget, og så komme ned og smide det til dem.. Hvis dét kan være med til at give dig et billigere lån, så syntes jeg da selv at det er arbejdet værd ?..
Men hvis jeg var dig, ville jeg nok forsøge mig ved et par forskellige banker.. Det er vidst typisk sådan, at de mindre banker er mere villige til at give bedre lån til mindre virksomheder, end de ret store, som Nordea jo er..
Personligt har jeg gode erfaringer med Lån & Spar Bank. Jeg var skiftet til dem 4 måneder før fra Nordea, da jeg fik brug for at låne et relativt stort beløb til nyt firma. Jeg frygtede lidt at dette ikke ville gå da jeg var ny kunde (og da L&S er kendt for ikke at være alt for vilde med erhverv), men det gik simpelthen så let. Jeg fik pengene uden at stille sikkerhed, uden at fremvise forretningsplan, budget eller noget som helst.
Det eneste de skulle bruge, var årsopgørelse, personligt budget og lign. - alt sammen noget de havde liggende fra da jeg blev kunde. Jeg skulle blot lige bekræfte at tallene stadig var gældende, samt at jeg ikke havde lån andre steder
Pengene er selvfølgelig lånt at mig personligt og jeg hæfter selv for dem.
Min forretningspartner kunne modsat ikke få penge i L&S - de gad ikke engang tage et møde med ham, da de hørte det var til firmaoprettelse (det var samme afdeling som jeg fik lånet i - underlig bank). Han fik modsat i Jyske Bank, hvor vi også har placeret firmaøkonomien. De er utroligt flinke, gode sparringspartnere, stillede gode konstruktivt kritiske spørgsmål til os og lader generelt til at være godt internt organiseret. Vi har tilknyttet to bankrådgivere og de arbejder i det de kalder klynger - f.eks. hele erhvervsafdelingen sidder i sammen klynge omkring et rundbord og alle kender alles kunder. Det betyder at hvis vores erhvervsrådgiver er væk i kortere eller længere tid, så besvarer de andre hans emails, samt ved hvem vi er.
Hvis Nordea ikke vil låne dig et så lille beløb, så drop dem og søg videre. Danmark er brolagt med bankfilialer, tag en tur ned af din lokale hovedgade og spørg bankerne en efter en...
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
Det er altså lidt underligt. Jeg har altid haft Nordea (siden det hed Privatbanken :)), og aldrig haft problemer. Jeg har godt nok aldrig skullet låne til firmaet, men da jeg skulle købe lejlighed nummer 2 sidste år fik jeg uden at blinke med øjnene beviliget et lån på 1.2 mio. Det er en ret stærk kontrast til dét du beretter, altså hvad angår lånevillighed. Men de kender mig også skidegodt og ved jeg har styr på min økonomi - det ved de ikke med dig, formoder jeg, og derfor forlanger de en god røvfuld dokumentation. Det synes jeg egentlig er fair nok? Og hvem ved, hvis din dokumentation er god og overbevisende nok, er det sikkert ikke helt umuligt at låne mere end de 30k.
Uden at vide det, tror jeg den enkelte rådgiver/sælger har meget at sige i den sag, og derfor er det svært at vurdere en bank på enkelte kundeudtalelser.
Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg tror ikke banker idag har en overordnet politik om at der skal fremvises det og det ved lån i den og den størrelse. Der er naturligvis nogle procedurer man skal igennem når man skal låne nogle millioner, men ved beløb under 250.000 tror jeg altså det er meget op til ens rådgiver hvilken dokumentation der skal stilles til rådighed.
Så fordi den ene har positive oplevelser med banken behøver den anden ikke hvis de har forskellige rådgivere.
Den her kommentar vil sikkert støde nogen, men i kærlighed og iværksætteri gælder som bekendt alle kneb
Sig ikke til din bankmand m/k at du skal bruge 30K til firmaet, men spørg efter et almindeligt forbrugslån. Banker vil generelt hellere låne dig til en sofa end til markedsføring. Så må firmaet jo låne pengene af dig hvis ikke den kan låne dem af banken. Jeg prøvede engang at spørge min bank om jeg kunne få en kassekredit til mit firma, og fik et nej. Et par måneder senere fik jeg et ja til en ny bil. Hvor var logikken i det? (ca. samme beløbsstørrelse - de ville ikke engang have sikkerhed/pant i bilen)
Jeg siger ikke at man skal lyve, men blot at nogle banker har nemmere ved at forholde sig til at give dig et forbrugslån, end et lån til din virksomhed. Det KAN være en løsning at se problemet fra den vinkel. Pisseirriterende, men sådan er livet sommetider...