Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af ApS

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 14. Jan 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skiftede arbejde for ca.6 mdr. siden, men min tidligere arbejdsgiver vil gerne betale mig for at udføre noget IT-udvikling for dem på timebasis.  Jeg forventer en indkomst på mellem 10.000 til 20.000 kroner pr. måned.  For at kunne skære toppen af skatten, har jeg besluttet at starte eget firma og er også 95% sikker på at det skal være et ApS. I den forb. har jeg lige nogle enkelte spørgsmål til forumet:

1. Skal jeg have et CVR nr. inden jeg anmelder ApS? Spørgsmålet skyldes at, så vidt jeg kan forstå skal ApS have en konto i banken med 125.000 kroner indestående og hvordan skal mit firma oprette en konto, hvis det ikke har et CVR nr.?

2. Hvis jeg låner mit ApS 125.000 til opstart ud af egen lomme, kan jeg så trække dem ud igen efterhånden som mit ApS begynder at tjene penge, uden at jeg skal kalde det løn/udbytte og derved bliver beskattet som sådan.

3. Er der nogen fordele eller ulemper ved at skrive sin kone på som medejer? (Jeg kan umiddelbart se en ulempe hvis vi bliver skilt, men bortset fra det….)

4. Hvis mit firma kun har én kunde, kan T&S eller E&S så kræve at jeg i stedet bliver ansat.  Jeg har hørt noget om at det kan de ikke kræve hvis man, som jeg, er fuldtidsansat i et andet firma, er dette korrekt?

Jeg glæder mig til at læse jeres svar.

Mvh

Amagerbonden

Fra Kbh
Tilmeldt 12. Aug 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 14:02
Hej Amagerbonden

Hvorfor SKAL det være et Aps? Hvis du alligevel kører solo kan du starte som I/S og senere kan du stifte Aps hvis det er sådan du vil ha'' det.

Du kan finde en masse FAQwww.eogs.dk

Hvad angår de 125000 så er det din investering i Aps''et. Dem kan du ikke bare trække tilbage til dig selv, da dit firma altid, som minimum skal have værdier for beløbet. Det er vist heller ikke lovligt.

mvh

Heine

"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"

Fra Kbh
Tilmeldt 12. Aug 06
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 14:12
Hej igen

Hvad angår arbejde for din tidligere arbejdsgiver skal man vist passe på med at det ikke ligner arbejde på fastansættelseslignende vilkår, for så kan du og arbejdsgiver riskikere problemer hvis det opdages. Men det afhænger nok af hvor længe man gør det. Jeg har selv talt med SKAT om emnet og der er noget gråzoneagtigt noget hvor de ikke konkret kan svare på hvornår man er på den rigtige side af reglerne. SKAT har det jo med at "skønne" i nogle sager.

Der har været nogle tråde med dette emneamino. Prøv evt. søgefeltet.

mvh

Heine

"He who has begun his task is half way done. Have the courage to begin!"

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 14:32

Skal jeg have et CVR nr. inden jeg anmelder ApS? Spørgsmålet skyldes at, så vidt jeg kan forstå skal ApS have en konto i banken med 125.000 kroner indestående og hvordan skal mit firma oprette en konto, hvis det ikke har et CVR nr.?

ApS'et får sit eget CVR-nummer ved registreringen, så du skal ikke have noget CVR-nummer på forhånd. Tal med banken om det praktiske.

Hvis jeg låner mit ApS 125.000 til opstart ud af egen lomme, kan jeg så trække dem ud igen efterhånden som mit ApS begynder at tjene penge, uden at jeg skal kalde det løn/udbytte og derved bliver beskattet som sådan.

Nej, både udbytte og løn beskattes på normal vis, og det er eneste måde at trække penge ud.
Tilføjet: Selskabet kan ikke bruge et lån som stiftelseskapital. Der kræves 125.000 i regulær egenkapital.

Er der nogen fordele eller ulemper ved at skrive sin kone på som medejer? (Jeg kan umiddelbart se en ulempe hvis vi bliver skilt, men bortset fra det….)

Jeg kan ikke se nogen umiddelbare fordele. Men det kommer an på, hvad det er, du påtænker at opnå ved dette?

Hvis mit firma kun har én kunde, kan T&S eller E&S så kræve at jeg i stedet bliver ansat. Jeg har hørt noget om at det kan de ikke kræve hvis man, som jeg, er fuldtidsansat i et andet firma, er dette korrekt?

Hvis du ikke stifter et selskab, vil skat næppe anerkende din status som selvstændig erhvervsdrivende. Dette er først og fremmest et problem i forhold til din mulighed for at fratrække driftsomkostninger i din personlige indkomst. Desuden kan virksomhedsskatteordningen ikke benyttes. Laver du din konstruktion som ApS, vil dette ikke blive relevant.

Tilmeldt 14. Jan 07
Skrevet kl. 15:11
Hej Meine

Efter at have læst om forskelle på ApS og enkelt mandsvirksomheder, er der én fordel som i mine øjne giver ApS en lille fordel: ApS kan udbetale udbytte af overskudet, som jeg bliver beskattet 28% af. (Dog er det efter en virksomhedsskat på 28%).  Samlet set giver udbytte en beskatning på lige under 50%, istedet for at skulle betale topksat.  Dette gælder for de første 91.000 kroner da jeg er gift. Rundt regnet har man således mulighed for at spare ca.14.000 EFTER skat om året ved at vælge Aps.

Men det kan være at jeg har misforstået noget undervej, jeg er jo begynder i dette felt

mvh

AB

Tilmeldt 14. Jan 07
Skrevet kl. 15:17
Hej Mathias

Tak for dine svar.  Det lyder som om jeg skal starte som enkeltmandsfirma og så herefter forsøge at lave en "skattefri konvertering" til ApS. 

Vedr. dit svar på mit spørgsmål 4 - Jeg er ikke i tvivl om at jeg vil starte firma, problemet er bare om T&S accepterer at dette firma kun har én kunde, eller om de så siger at jeg lige så godt kunne være ansat der... Så håbede jeg at der var nogen der kunne bekræfte at dette ikke ville blive et problem, fordi jeg er fuldtids ansat i et andet firma.

mvh

AB

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:15
Dato: Skal j14-01-2007 14:31:57 Forfatter: lundsfryd

Hvis mit firma kun har én kunde, kan T&S eller E&S så kræve at jeg i stedet bliver ansat. Jeg har hørt noget om at det kan de ikke kræve hvis man, som jeg, er fuldtidsansat i et andet firma, er dette korrekt?

Hvis du ikke stifter et selskab, vil skat næppe anerkende din status som selvstændig erhvervsdrivende. Dette er først og fremmest et problem i forhold til din mulighed for at fratrække driftsomkostninger i din personlige indkomst. Desuden kan virksomhedsskatteordningen ikke benyttes. Laver du din konstruktion som ApS, vil dette ikke blive relevant.

Ikke det ? En lønmodtager kan ikke sætte sig selv på aktier og hvis skattemyndighederne betragter det som et lønmodtagerforhold vil Amagerbanden blive personligt beskattet af indtægten som rette indkomstmodtager. Det ændrer imidlertid ikke ved at det er selskabet der har fået pengene så her vil man anlægge en tilskudsbetragtning overfor selskabet. Resultatet på linien bliver en dobbeltbeskatning:

- Beskatning af Amagerbanden som lønindtægt.

- Tilskudsbeskatning af selskabet der jo har fået en pose penge af Amagerbanden  

- Amagerbanden kan kun få pengene ud fra selskabet i form af udbytte.

Herefter er man henvist til at søge omgørelse af dispositionerne og forudsætter vi at man får det står man stadig med et selskab man ikke kan bruge til noget.

Derfor: Uanset om man kører virksomheden i et selskab eller personligt er der et problem og det eneste du kan gøre er vel enten at få andre kunder også med lignende aktiviteter eller at leve med risikoen og her lever du bedst med en personlig virksomhed og virksomhedsordningen.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)