Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Faktura i andet navn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jun 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg har søgt lidt her på sitet, men har ikke kunnet finde noget der passer præcist på mit problem. Min kompagnon har købt en mobiltelefon til virksomheden, men han er kommet til at købe den i sit eget navn. Der står altså hans navn og private adresse osv. på fakturaen. Er det et problem i forhold til at indføre fakturaen i virksomhedens regnskab?

Venlig hilsen

Lasse

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:36

Momsmæssigt hedder det sig vist nok at virksomhedens navn mv. skal fremgå af fakturaen men i praksis kan jeg dårligt forestille mig at det kan blive et problem. Særligt ikke hvis det er firmaet der har selve abonnementet.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 15. Jun 09
Skrevet kl. 13:18

Tak for svaret. Jeg havde ikke tænkt på der også kunne være et problem med abonnementet. Han har abonnement i eget navn. Vi er en lille tomands I/S virksomhed og vi forsøger derfor indtil videre at holde udgifterne nede, ved at belaste virksomheden økonomisk mindst muligt. Der er altså ikke tale om at han forsøger at udnytte momsfordelen.

Ud fra denne opsætning vil det så være problematisk, at der står min kompagnons oplysninger og ikke virksomhedens?

Vh

Lasse

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:34

Hej Lasse

Altså man kan sige at;

Juridisk:

Tilhører mobiltelefonen din kompagnon hvis faktura og abonnement står i hans navn. Hvis det kun er fakturaen der står i hans navn - ejer han selve fakturaen og hvis abonnementet står i virksomhedens navn - er det dem der ejer nummeret mv. (software hardware).

Regnskabsmæssigt:

For at der er god orden i tingene bør der står firmaets navn på fakturaer som firmaet betaler. MEN betaler en medarbejder for noget der tilhører firmaet (det hedder udlæg), skal firmaert godtgøre ham dvs. betale din kompagnon pengene, hvorefter virksomheden nu ejer det den har betalt for...

Så for at sige det kort - få rettet abonnementet over i firmaets navn og træk momsen fra ;-) Hvis I så betaler regningen, skylder selskabet i princippet bare pengene til jer, fordi I har udlagt for virksomheden - og vil I heller ikke det, kan I jo bare kalde det indskud i virksomheden.

Det er ret nemt, men svært at formulere helt præcist. Men som en anden skriver er det jo ikke alverden, så I kan da prøve at trække den fra.

Du er meget velkommen til at ringe på 70 26 99 11 / www.larsen-finans.dk

Mvh Stig

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:27

Skattekonsulenterne:
Momsmæssigt hedder det sig vist nok at virksomhedens navn mv. skal fremgå af fakturaen men i praksis kan jeg dårligt forestille mig at det kan blive et problem. Særligt ikke hvis det er firmaet der har selve abonnementet.

Faktisk ikke. I SKATs momsvejledning fremgår direkte: "Indkøb, der vedrører et registreret interessentskabs momspligtige aktiviteter, kan medregnes til købsmomsen, selv om udgiften er afholdt af en af interessenterne personligt".

Se http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=96129&vId=203353&search=interessent (næsten nederst).

Skattemæssigt er der vel ingen problemer i og med, at der slet ikke skal laves nogen selvangivelse for I/S'set ? (det er et spørgsmål).

Det eneste der vel kan blive et problem er ejerskabet hvis interessenterne en dag "vil skilles":

Vh
Lars

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:36

Jamen så er der ikke noget problem. Det ligger nok langt tilbage men jeg mindes bare at have hørt noget om at momsfolkene gik meget op i det det var det rigtige navn der stod på fakturaen. Skattemæssigt har man altid kigget mere på de faktiske forhold og nej der er det heller ikke et problem da interessentskabet ikke er skattesubjekt (mener jeg heller ikke det ville være alligevel).

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:45

Skattekonsulenterne:
Det ligger nok langt tilbage men jeg mindes bare at have hørt noget om at momsfolkene gik meget op i det det var det rigtige navn der stod på fakturaen

Det er jo sådan nogle erindringer der kommer med alderen, Bent Stick out tongue.

Jeg tror faktisk du har ret, og det er derfor Hovedcentret/Styrelsen har tydeliggjort det i vejledningen, for at få ens håndtering på landsplan.

Tilmeldt 15. Jun 09
Skrevet kl. 16:37

Tak for alle svarene. Jeg indsætter bare fakturaen i regnskabet, som alt andet der er købt i firmaets navn og så satser jeg på der ikke opstår nogen problemer.

Vh

Lasse

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 15:58

Jeg vil lige høre om det er samme regler ved enkeltmandsvirksomheder?

Jeg påtænker at forudbestille en telefon, og det kan kun gøres i mit eget navn - men jeg ville gerne trække udgiften til selve hardwaren fra i mit firma (altså ikke abonnement) - er det muligt?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)