Hej Vil I hjælpe mig med kommentarer til denne artikel? Den skal bruges til en fremtidig blog om privatøkonomi. Opsparing - som at gå på slankekur eller begynde at løbe Hvis du ikke før har prøvet at spare op til en ting, som du ønsker dig rigtig meget, skulle du tage at prøve det. Jeg sammenligner det med en slankekur eller at begynde at løbetræne. Den første hundredekroneseddel, man kan sætte ind på kontoen, de første 200 gram, der ryger af lårene, de første 2 kilometer ned ad vejen og tilbage igen. Al begyndelse er svær, men pludselig har du 300 kroner på kontoen, vægten viser et helt kilo mindre og de 2 kilometer er blevet til 3. Vi har alle et eller andet, vi bøvler med. Personligt kan jeg sagtens holde styr på mine penge, men nu har jeg prøvet i 2 uger at lade være med at spise slik eller andet lækkert om aftenen foran fjernsynet. Jeg kan ikke se det på figuren endnu, men jeg ved, at det er blevet bedre og nu kan jeg jo godt se, at jeg kan undvære sukkeret eller de fedtede fingre fra chipsposen. På samme måde kan du nok undvære noget, som hver uge koster tilsammen 100,- kroner. Når måneden er slut har du altså 400 kroner til den sofa. Og tro mig: langsomt vil der gå sport i at spare ikke kun 100 kroner om ugen men måske 150 eller måske 200? Der ligger en meget stor tilfredsstillelse i at kunne gå ud og købe en ting, som man har ønsket sig længe. Og så for egne penge uden at skulle spørge andre om lov eller låne penge af dem. Prøv at spare op til sofaen eller jakken. Hvis du med et ekspreslån skal afregne kr. 500,- hver måned, så vent et år med den sofa. Tag ned i genbrugsbutikken og køb en sofa eller find den på Den Blå Avis til næsten ingen penge. I stedet for at betale ekstra for sofaen via lånegebyrer og renter, vil du få penge af din bank via renter. Hvis du har fulgt mine gode råd i artiklen om et forbrugsbudget, ved du nu, hvornår du har råd til sofaen. Følg budgettet og gå så ned i den møbelbutik og køb sofaen, når der er penge på kontoen. Det behøver ikke være svært og livet skal ikke være dyrere end højst nødvendigt. Michael
|
Hej Michael
Jeg har lige læst artiklen hurtigt igennem, og jeg synes faktisk, at du umiddelbart er sluppet ret fint fra det. Jeg kan godt lide dit billedelige sprog - hverken for meget eller for lidt. Jeg bemærkede dog lige en enkelt lille "fejl" til korrekturlæsningen: "...jeg kan undvære sukkeret eller de fedtede fingre fra chipsposen". Går ud fra, at der skal stå noget i retning af "...og holde de fedtede fingre fra chipsposen? :-)
Nu ved jeg ikke, hvor meget du går op i kommaer, men der er lidt fejl her og der.
Ellers fint, synes jeg!
Dbh
Thomas