Der sker i øjeblikket en del ting på Facebook, og man kan læse om forskellige nye begrænsninger der skulle være på vej etc.
Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at en venlig sjæl kan hjælpe med at besvare:
1) Facebook er ved at ændre annoncer så der også vises en URL Men er det en URL som man selv kan angive eller er det én Facebook selv henter fra den første del destinations URLen? Hvis det sidste er tilfældet så må det betyde at affiliatelinks vil vise affiliate netværkets URL med mindre man laver en redirect via en anden URL. Er det korrekt forstået?
2) Brugen af FBML Jeg læste et sted at Facebook er ved at a) droppe brugen af de små bokse man kan sætte ind i venstre side b) samt at man ikke længere kan bestemme landing-'fane' c) og at FBML via faner/bokse vil blive udfaset (så man kun kan brug applikationer)
Er der nogen der ved om disse 3 ting bliver indført og evt. hvornår? Og gælder det evt. kun for nye sider fra en bestemt dato?
Jeg kan ikke svare konkret på det, men jeg vil da vudere det som meget sandsynligt. Det kan næppe være i facebooks interesse at få "udnyttet" deres popularitet igennem de der "se verdens 10 grimmeste bygninger", "top 10 ulovelige tatoveringer" o.s.v. - fansider. Om det lige er det ene, andet elle tredje tiltag de tager for at komme det til livs er jeg ikke klar over.
Jeg er blevet fortalt af en meget facebook-kyndig herre, at FBML boksene snart er fortid. Han nævnte ikke hvornår, og det tror jeg faktisk heller ikke andre end facebook ved.
Jeg håber meget at facebook laver et tiltag, som kan sætte en stopper for alle de der ligegyldige, du-skal-være-medlem-for-at-se-den-her-liste. Hvis det ikke bliver stoppet, så frygter jeg at det både kommer til at skade facebook og affiliate marketings rygte.