Jeg er lønmodtager, men syer meget i min fritid. der er nu ved at være temmelig meget efterspørgsel på det jeg syr, og jeg overvejer, at lave mit eget firma ved siden af mit arbejde. hvor finder jeg noget mere om, hvad jeg egentlig må trække fra som firmaudgifter. Har hørt at eks. telefon og pc kan trækkes fra. Jeg skal sy fra mit eget hjem, så hvad må jeg egentlig trække fra. Er der noget sted jeg kan se en oversigt over momsregler og beskatning af salg. |
Hej Hanne
Hvis du starter en egentlig virksomhed, vil du som udgangspunkt kunne fratrække udgifter, som er nødvendige for at erhverve indkomsten. Du nævner PC og telefon, det er eksempler på udgifter som er blandede, dvs. både private og erhvervsmæssige. Det accepteres, at du skattemæssigt kan fratrække udgifterne i din virksomhed, mod at du lader dig beskatte af 3.000 kr. om året for den private rådighed (multimedieskatten). Hvis du googler multimedieskat, vil du kunne finde en masse oplysninger om hvilke goder du kan få med mod at lade dig beskatte af de 3.000 kr.
Med venlig hilsen
Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk