Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når kunderne betaler for meget ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan håndterer i andre det, når i modtager betaling fra en kunde, og ikke kan redegøre for hele beløbet?

En af min faste kunder har overført X antal kr..  mere end fakturaerne lyder på.

Lad mig lige slå fast at det ikke er et moralsk spørgsmål. Kunden er naturligvis blevet gjort opmærksom på situationen, men jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan i andre ville formulere jer ?

Kunden har altid betalt samme dag som fakturaen er kommet. det har altid været 100% det korrekte beløb, så der har aldrig nogensinde været noget der.

Jeg ved at det er en marginal, men det er et område jeg ikke har været prøvet af på så mange gange før, så jeg vil gerne håndtere det optimalt.

Indtil videre har jeg bare sendt ham en mail hvor jeg skriver tak for den altid hurtige betaling, men at jeg vil gøre ham opmærksom på at han har betalt X antal kr. .  Og til min viden har de pågældende fakturaer en pålydende værdi af X antal kr. .

Jeg har så lavet et regnestykke med de pågældende fakturaer, og lagt dem sammen, samt fratrukket hans overførsel, og skrevet at jeg ikke kan allokere det resterende beløb til nogen faktura, og om han er opmærksom på denne situation.

De ting jeg har lidt i tankerne er .

 

  1. Det ville ikke være første gang jeg fik en klækkelig bonus, uden jeg var klar over det.
  2. Har jeg lavet en fejl i mit projektstyring/faktura system. Er det mig der snyder mig selv?
  3. Har han bare lavet en fejl.
  4. Der skal ikke være nogen tvivl om at han fik langt mere værdi ud af arbejdet, end hvad der blev udfaktureret.

 

Hvordan formulerer/håndterer i andre det, så i sender det rette signal om integritet, loyalitet og moral ?

 

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Modtog jeg forkert beløb, så ville jeg gennemgå regnskabet, var der ikke fejl at spore der, ville jeg give medarbejderne et ring.

Var der stadig intet, så ville jeg personligt ringe til kunden og gøre dem opmærksom på fejlen, på det tidspunkt er det nok en fejl fra kundens side og jeg ville "Gratis" får et ekstra godt rep.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 25. Jul 10
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Cre8ive:

Kunden har altid betalt samme dag som fakturaen er kommet. det har altid været 100% det korrekte beløb, så der har aldrig nogensinde været noget der.

Som du selv siger, så har kunden altid betalt fakturaen på det præcise beløb den samme dag, som den er faktureret. Så det er nok en god idé, at tjekke dine bilag igennem, for tror du måske ikke, at det netop er dig, der "snyder" dig selv, som du selv siger? 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en helt klar politik på det område - jeg sætter himmel og jord i bevægelse i min egen administration ;-)

Det ville være katastrofalt for mit ego, hvis jeg prøvede at spille Ærlige Bent - og kunden så svarede tilbage med det korrekte svar - at betalingen skyldte det og det.

Så jeg kigger på tastaturet, sidder tallene logisk til at kunne forveklses (1 finger og ti-finger), er der et nul for meget og hvis ikke, - så kører jeg hele kundens historik frem. Ubetalte fakturarer, fakturarer til forfald på en senere tidspunkt, ordrer afgivet gennem anden afdeling osv. osv.

Michael

 

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

I har alle fat i de elementer jeg lidt grubler over.

For det første synes jeg jo at det er fantastisk at jeg får mulighed for at bevise min moral overfor en kunde. Det kan intet andet end at give et endnu bedre image, i en branche hvor vi dagligt udfordres på vores integritet, fra nye potentielle kunder, der har oplevet den ene skrækhistorie efter den anden. 

Den anden del er netop flovheden, hvis det er mig der har lavet en fejl. Men jeg kan simpelthen ikke finde den, hvis det er tilfældet.

Jeg har gennemgået alt jeg har på ham og jeg kan ikke tilnærmelsesvis komme i nærheden af en tastefejl, da det er 100% forskellige tal. Ikke et eneste tal går igen i den samlede faktura værdi, og til det der er overført, og de ligger i hver sin ende af tastaturet, så det kan simpelthen ikke være en slåfejl.

Men nu har jeg så ikke lige så mange ansatte og afdelinger som jer andre, så jeg kan kun tage regnskabs kasketten på og stille mig op i spejlet og give en gedegen kindhest, hvis det viser sig at være en Fejl40. 

 

 

 

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Fra Frederiksberg C
Tilmeldt 28. Oct 09
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Som selvstændig regnskabskonsulent ser jeg jævnligt forkerte indbetalinger. Hvis du bogfører i et regnskabssystem, er det rimeligt nemt at følge fakturaer, kreditnotaer, indbetalinger og dermed saldo.

Hvis du mener, at du modtager en forkert indbetaling, kan du altid spørge hvilke fakturanumre indbetalingen dækker og herefter kontrollere med dine bilag, i stedet for at du sidder og laver en opgørelse til dem. Kunden vil muligvis ved at besvare dette spørgsmål konstatere, at han har indbetalt et forkert beløb (for lidt eller for meget). Bruger du et regnskabssystem, kan du evt. fremsende en kontoudtog til kunden.

Typiske fejl i betalinger:

  • Kunden indbetaler den samme faktura 2 gange.
  • Kunden glemmer at fratrække en kreditnota (som måske udliger en faktura).
  • Kunden indbetaler beløbet før moms.
  • Tallene lægges forkert sammen. Hvis tværsummen i differencen = 9, er der sandsynligvis tale om, at der er byttet om på 2 tal!

 

Regnskabskonsulent Anne Bjørnsten

www.a-b-consult.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har faktisk rigtig tit virksomheder som betaler med kort i vores webshop og så betaler fakturaen via bankoverførsel efterfølgende. Det kan fx være en på lageret der har bestilt og betalt med kort - og når kontordamen får regningen ind på sit skrivebord, lægger hun ikke lige mærke til, at vi har skrevet betalt på den og så betaler hun igen.

Jeg ringer altid til dem, så snart jeg opdager det.
Det eneste du får ud af ikke at gøre det, er, at kunden opdager det næste gang ham stemmer af og aldrig vil stole på dig igen, fordi han tror, du bevidst har forsøgt at snyde ham.
Omvendt - når du ringer og siger de har betalt for meget, bliver mange så glade og taknemmelige, at du har en kunde der fremover vil stole på alt hvad du siger.

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig gode svar, og vil blot tilføje at det ligeledes kan være muligt at kunden har byttet rundt på 2 faktura, og dermed foretaget 2 forskellige og forkerte indbetalinger..

Men ingen tvivl om at du får mange + på din personlige konto ved at gøre kunden opmærksom på fejlen.

Og det har du fra en tilfreds kunde Stick out tongue

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de mange konstruktive feedback.

Jeg har været i dialog med kunden og lad os bare sige, der var ingen der gættede den. 

Han kigger åbenbart aldrig på de fakturaer jeg sender til ham, men betaler bare, så "problemet" var faktisk at jeg havde vedhæftet de fakturaer der var gældende, og i mailen forklarede jeg hurtigt, hvilken faktura der var hvad, ved lige at skrive faktura nummeret og en  kort forklaring over opgaven.

Han havde lagt de to faktura numre sammen, og bare betalt.. Altså ikke faktura beløbene, men faktura numrene.

Den havde jeg ikke gættet.

 

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Tilmeldt 21. Mar 10
Indlæg ialt: 1725
Fra  Profitize Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:

Og det har du fra en tilfreds kunde Stick out tongue

Tak Daniel   ;)

 

Profitize - Webbureau specialiseret i E-handel & Konverteringsoptimering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)