Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvivl omkring uddannelse

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 19. Nov 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! Skype-Smile

Jeg har i et godt stykke tid gået og været meget i tvivl omkring mit studie, og jeg kan ærlig talt ikke helt finde ud af hvad jeg skal gøre...

Jeg har snakket med rigtig mange omkring det: Mine studiekammerater, min forrige semesterkoordinator, uddannelseslederen, skolens studievejleder, vennerne, iværksættere og mine forældre - og jeg er stadigvæk i tvivl. Jeg håber derfor på, at der muligvis er nogle herinde på Amino, der kan hjælpe mig med at blive mere afklaret.

Først skal nævnes, at jeg rigtig godt kunne tænke mig at blive selvstændig og leve som iværksætter på fuldtid.

Jeg læser til civilingeniør i 'Produktudvikling og Innovation' på Syddansk Universitet. Det er en meget bred uddannelse og foregår på engelsk. Vi lærer mange forskellige ting, både markedsorienteret og produktorienteret, imens vi sideløbende arbejder med et semesterprojekt. Undervisningen foregår som klasseundervisning når vi har timer. En nærmere beskrivelse af studiet vil være nederst i indlægget.

Problemet ligger i at jeg synes, at uddannelsen er meget teoretisk og produktorienteret. Jeg lærer mest ved "Learn by doing" og ved at have hænderne nede i mulden. Jeg mangler også noget kreativitet, hvor jeg kan udfolde mig og tænke skævt. Det føler jeg egentlig kun at vi kan i semesterprojektet, som dog allerede er indsnævret fra starten. Der er heller ikke meget tid ved siden af til eventuelle personlige projekter efter min mening, da der ryger meget tid af til vores semesterprojekt. Jeg har f.eks. et projekt i tankerne jeg gerne ville bruge lidt mere tid på.

Det der ærgrer mig mest, er at jeg ikke har den der "YES!-følelse" når jeg vågner og skal i skole. For mig er det ikke så vigtigt hvilken uddannelse det er og hvor den ligger, men at jeg er glad for det jeg laver. Jeg har også overvejet alternativet bare at springe ud i det og så arbejde på deltid ved siden af, eventuelt tage nogle kurser og læse bøger henvendt iværksætteri. Men på den anden side vil jeg også gerne have en uddannelse hvor jeg kan bruge mange af de ting jeg lærer og giver også noget at falde tilbage på.

Jeg har kigget på lidt andre uddannelser, bl.a. 'Markedsføringsøkonom (Iværksætter)', 'Kaospilot' samt 'Grafisk Designer' og 'E-Designer'. Markedsføringsøkonom (Iværksætter) uddannelsen skulle ligge op til at køre virksomhed samtidig med studiet og give mulighed for at få sit eget kontor. Jeg skal dog læse virksomhedsøkonomi op inden, da jeg har gået på HTX. Kaospiloterne skulle eftersigende have hænderne meget mere nede i mulden og arbejde med spændende projekter. Grafisk Designer og E-Designer kunne også være interessante, da jeg godt kan lide webdesign og kunne forestille mig at nogle af mine fremtidige virksomheder skulle være webbaserede.

Nu kommer så mine spørgsmål:

1. Hvilke uddannelser giver et godt fundament hvis man vil være iværksætter?*
  2. Er der nogen der har nogle gode erfaringer?
  3. Skal jeg vælge salg/handel grenen eller design/web grenen?
  4. Skal jeg fortsætte med det jeg læser nu og fortsætte de 4 år mere?

* Det afhænger selvfølgelig af hvilken form for iværksætter man vil være, men nogle ting vil ofte gå igen uanset hvilken virksomhed man starter.

Har i noget andet der vedrører, så giv det endelig til kende. Jeg håber at der er nogen der vil deltage og komme med deres mening. Emnet er ikke ment til at danne stor debat omkring hvorvidt uddannelse er korrekt eller forkert, men at tage udgangspunkt i at afklare min tvivl.

På forhånd mange tak!

De bedste hilsner Rasmus Skype-Blush

Her er en nærmere beskrivelse taget fra UddannelsesGuiden:

"Den engelsksprogede uddannelse lærer dig at udvikle ideer til nye produkter, med en grundlæggende viden om den tekniske proces bag en given produktudvikling.

Studiet byder bl.a. på undervisning i design, konceptudvikling samt salg og marketing, og du får en bred indsigt i, hvordan teknologi og forretning spiller sammen. Uddannelsen kombinerer elementer fra samfundsvidenskab, teknologi og markedsføring.

Som færdiguddannet har du mulighed for at finde beskæftigelse både i danske og internationale virksomheder. Du kan fx blive ansat som projektleder eller ideudvikler, men kan også fungere som markedsanalytiker."

Fra Odense
Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 19:47

Det skal lige nævnes at jeg går på 3. semester og altså har 8. semestre tilbage.

Er der nogle der kan hjælpe? Skype-ItWasntMe

Fra københavn
Tilmeldt 20. Feb 07
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 19:50

Du ved godt hvad jeg ville anbefale:)

Fra Odense
Tilmeldt 19. Nov 08
Skrevet kl. 19:52

Hej Peter!

Ja, det skulle ikke undre mig du vil anbefale "Markedsføringsøkonom (Iværksætter)"... Du må meget gerne uddybe hvorfor lige præcis den - det vil jeg sætte stor pris på.

Fra Geneve
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 22:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mit korte svar er, at jeg synes, det vigtigste er at tage en uddannelse - og ikke spilde tiden undervejs med at skrifte. Sørg for at få nogle udlandsophold undervejs - og sørg for guds skyld at komme i praktik, lave opgaver med basis i virkelige virksomheder etc. Det, du får/lærer ved at tage en uddannelse, er evnen til hurtigt at sætte dig ind i nye områder og analysere dig frem til en løsning på problemer. Desuden får du et bedre startafsæt for din løn.

Jeg har selv en lang akademisk uddannelse - og det er jeg superglad for, selvom jeg også er den første til at sige, at en god håndværker er bedre end en dårlig akademiker ... for der er ved gud mange dårlige akademikere, der lever i en anden verden, hvor ting kan tage hundrede år, fordi der først skal laves argumentationsmodeller, indhentes tre tilbud etc.

Lad være med at spilde din tid på at hoppe rundt mellem uddannelse. De første år er alligevel altid forvirrende, men når du kommer til år 3-4 begynder tingene at hænge sammen, og du ser det, du lærer, i et større perspektiv. Hvis du finder på, at du vil skrifte, så gør det efter din bachelorgrad (hvis det hedder det), så du bare kombinerer og bygger videre.

Ja, kaospilot er en fed uddannelse. Du får fingeren på pulsen, opbygger netværk mm. MEN hvis du pludselig en dag løber tør for ideer (og det kan reelt ske), så har du absolut intet at falde tilbage på ...

Nyd din uddannelse - gå i fredagsbar - drik øl - udvikl' projekter uden risici - arbejd gratis for spændende virksomheder - du vil få pissetravlt, når du er færdig :-)

Fra Geneve
Tilmeldt 12. Aug 10
Indlæg ialt: 148
Skrevet kl. 22:34

Mener skifte, men der er heller ingen grund til at skrifte, når man uddanner sig :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)