Da der pt ikke findes nogle aktive/udbredte malware til Mac OS X, så er scanning af de lokale maskiner ikke rigtig et issue, jeg er søvnløs over. Det kan selvfølgelig komme i fremtiden, og der klarer freeware-antivirusløsningen ClamXav sagerne ok. Indtil videre har jeg ingen virus fået siden 2001, da Apple skiftede til deres nye OS. Min primære interaktion med kunderne foregår via webbaserede tjenester, så der handler det om enten at sikre serveren, hvis det er egen server (min egen kommendewebshop er apache/php/wordpress-baseret og sikret så vidt muligt), eller at vælge en tjeneste, der arbejder sikkert. Jeg benytter selv primært Google apps, og deres malware-filter virker overbevisende – men jeg kan jo i sidste ende ikke rigtig fornemme det, da jeg pga. Mac aldrig har noget malware kørende selv :-) |
Hej
Jeg er til daglig PC bruger, men sidder på i et kontorfælleskab hvor størstedelen er Apple brugere.
Så det er her min erfarring kommer fra.
Et æble er lavet af de samme komponenter som en PC.
En Intel I5/I7 cpu fra intel er den samme uanset om den sidder i et æble eller i en PC.
En seagate Harddisk er den samme om den sidder i et æble eller en PC.
Et skærmpanel er det samme, ram er det samme osv.
Så kvaliteten på en god mærkevare PC bærbar og en macbook er det samme, det er de samme stumper den er skruet sammen af, ja bundkort og nogle andre ting er anderles men ellers ikke.
Udbudet af tilbehør til apple er ikke så stort som til PC, nu mindre udbud, nu nemmere at få lavet noget uden fejl.Så man skal lige huske og checke f.eks om ens nye printer rent faktisk har support fra apple.
Men fejl forekommer også hos apple, som f.eks at en har problemer med at hans skærm laver mærkelige grafikfejl, en anden må tage han USB ting af og på igen for at det virker, printeren vil ikke printe osv.
Noget tilbehør vil ikke kører ordentligt før der kommer en opdatering eller en ny firmware fra apple.
Det er ugentlig jeg oplever det på kontoret.
Sikkerhed er også et stort issue, det er kun spørgsmål om tid før apple bliver ramt som PC platformen.
Allerede nu optræder der jævnligt problemstillinger om sikkerhedsbrister som f.eks at det var muligt via en hjemmeside at root´s adgangkode blev ændret på din apple uden at du viste det, og uden at det var nødvendigt at kende den gamle kode.
Icloud har slettet worddokumenter når man synkede.
Jamen en PC laver vlå skærm hele tiden!
Nej den gør ikke, hvis du har fornuftigt hardware, en rigtig opsat windows som er opdateret, holder dig fra de mest obskure programmer, går den ikke ned i tide og utide! Det er en gammel skrøne
Apple er nogle flotte produkter, samme hardware som vores andres, måske lidt lettere at gå til i nogle sammenhænge.
Deres software kræver også løbende opdateringer, og sikkerheden skal også tages alvorligt på den lange bane.
Jeg er ikke ude på at starte nogen krig men man skal ikke tro at fordi man har en apple, så har man ingen problemer og alting kører perfekt.
Det er en stor løgn hvis man har fået fortalt det.
Der er ingen træer der vokser ind i himmelen.
Sad jeg som Fotograf, så så var det her skrevet på en apple, men nu er jeg tekniker som skal suppotere pcere/servere m. windows, linux, en hel del netværk og en apple i ny og næ, ja så er det en PC der er det mest fornuftige for mig.
Pæretræer er bedst til pæretærte og et kirsebærtræ er nu engang bedst til kirsebærsovs!