Jeg begyndte at få nogle indtægter på min hobby i januar 2006. Da jeg kom til juni var indtægten så stor at jeg måtte starte som momsregisteret firma, og senere på året har jeg så besluttet at køre firmaet mere seriøst med henblik på at kunne leve af det med tiden. Derfor har jeg lavet et par invisteringer og opkøb, hvilket i sidste ende resulterede i et negativt overskud på ca. -25000kr Det kan man jo ikke leve af derfor har jeg samtidig haft et lønmodtager job.
Min virksomhed er personlig ejet og jeg er ikke under nogen virksomhedsordning.
Mit spørgsmål er så, kan jeg trække det underskud jeg har haft i min virksomhed fra min indtægt som lønmodtager, så jeg skal betale mindre i skal af min lønmodtager løn?
Jeg skal selvfølgelig have en revicor til at lave årsregnskab og udfylde min selvangivelse, da jeg som det nok fremgår af mit spørgsmål, ikke har ret meget styr på regnskab og skat.
Det er heller ikke lige min stærke side det med tal, men prøv at skriv til Lone på www.NEMkontoret.dk. Hun er rigtig sød og hjælpsom og kan sikkert give dig et fornuftigt svar.
Takker for alle de hurtige svar. Jeg tænkte nok at det hang sådan sammen, men det er rart at man lige kan få det bekræftiget her inde. Selv om det måske virker som et dumt spørgsmål.
Det kan jeg også bekræfte. Skattemyndighederne kan i nogle situationer nægte fradrag for et underskud ud fra en hobbybetragtning men det kræver mere eller mindre at virksomheden har været støt underskudsgivende i minimum 3 år og der ikke er udsigter til at den bliver overskudsgivende. Herudover skal man huske på - hvad Skat tit overser - at vurderingen skal ske på grundlag af opgørelser af det regnskabsmæssige resultat. Dvs. alt det udstyr m.v. som folk straksafskriver skattemæssigt og som afføder underskudddet vil regnskabsmæssigt skulle afskrives.
Når det så er sagt kan der være udgifter som ikke kan anses for at være 100% erhvervsmæssigt anvendt, men direkte nægte fradrag for underskud kan de som sagt ikke