Jeg arbejder pt. som projektmedarbejder 80 km fra min bopæl. Indtægten herfra er B-indkomst, hvorfor jeg ikke er berettiget til kørselsfradrag. Jeg overvejer derfor at starte en enkeltmandsvirksomhed, for dels at kunne tjene mere end de 50.000,- kr. som er loftet på B-indkomst, dels for at være berettiget til kørselsfradrag. Er der nogle af jeg der har noget relevant erfaring, evt. nogle faldgruber jeg skal være opmærksom på?
Når du modtager b-indkomst kan du trække de dokumenterede udgifter fra du afholder for at opretholde din b-indkomst. Så du kan ikke få kørselsfradrag som en almindelig arbejdstager - til gengæld kan du udbetale kørselsgodtgørelse til dig selv. Kører du i egen bil er det 3,56 kroner for de første 20.000 km og et mindre beløb derefter. Du kan se taksterne her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=133800 Bruger du det offentlige kan du fratrække de faktiske udgifter. I praksis trækker du kørslen (og andre udgifter som er nødvendige for at opretholde din b-indtægt) fra beløbet fra det indberettede beløb på selvangivelsen og opgiver det i stedet.
Registrer du en virksomhed og anvender egen vil til erhvervsmæssig befordring kan du på samme måde udbetale skattefri godtgørelse til dig selv.