Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

start af firma af to personer som er på a-kassen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Aug 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

vi er 2 mænd der vil starte et lille reservedels firma, som kun sælger over nettet.

Kan jeg gøre det mens jeg er på dagpenge, har sprugt a-kaasen selv, men kan ikke få et konkret svar.

firmaet skal kun være som bi indtægt, i starten Håber i kan hjælpe ???

Tilmeldt 4. Oct 09
Indlæg ialt: 222
Skrevet kl. 17:30

Hej

Det mener jeg godt at i kan, men alle de timer i bruger på salg, kundekontakt, indkøb af varer, rengskab osv. Det vil sige al den tid i bruger på virksomheden skal fratrækkes jeres dagpenge.

Og hvis den tid kommer over, mener jeg 29,60 frafalder i jeres dagpenge, og er ren selvstændige.

Tilmeldt 16. Jan 06
Indlæg ialt: 535
Skrevet kl. 17:31

ja, det kan i sagtens, I skal bare ansøge om at komme på dagpenge med bierhverv, så har i 72 uger, mener jeg det er, hvor I kan få dagpenge, mens i kører virksomhed.

Men I er stadig underlagt akassen, og skal møde til alle de samtaler og møder der er, samt søge jobs i perioden.

Samtidig skal i modsvare de timer i bruger i virksomheden i Jeres dagpenge.

Jeg har dog ladet mig høre at man kan komme i noget jobkanon, hvor man normalt skal "lære" at skrive ansøgninger optimere sit CV etc, der kan man godt arbejde på sin egen virksomhed, DA søgning efter kunder, jo reelt set er det samme som at søge efter jobs.

Kig evt på dagpengeregler.dk for mere info.

Fra Valby
Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:35

Ja det kan du godt, men snak først med din sagsbehandler hos jobnet.

De kan foklare dig regelerne. Vær opmærksom på oplysningspligten omkring hvor mange timer I bruger på

firmaet, da det modregnes i dine dagpenge.

DBH

Sund

Tilmeldt 25. Aug 10
Skrevet kl. 17:41

Tak for de hurtige svar. jeg vil prøve at tage fat i jobnet, og søge svar der.

men det lyder jo meget lovende indtil videre, vil bare gerne være sikker.

Tilmeldt 25. Aug 10
Skrevet kl. 17:42

og Tak for et godt link.

Tilmeldt 7. Sep 10
Skrevet kl. 17:47

Hej

Jeg arbejder i en a-kasse.

Du har mulighed for i en periode at få supplerende dagpenge. mens du har et selvstændigt firma. men ligesom lønmodtagere som er på dagpenge, skal du stå til rådighed for arbejdsmarkedet. og derfor tage imod job som a-kassen eller anden aktør tilbydder. altså fuldtidsjob. desuden kigger man på antallet af fakturerede timer når dagpenge skal supplere. endvidre vil man se på om du er selvstændig erhvervsdrivende eller lønmodtager med selvstændig bibeskæftigelse. osv. osv.

Ps. hvis din a-kasse ikke kender a-kasse reglerne. foreslår jeg du overflytter til anden a-kasse.

VH

Niebling

Tilmeldt 25. Aug 10
Skrevet kl. 19:56

nu er jeg så ikke ledig længere for har fundet et midlertidigt arbejde,

men! nu står jeg jo alligevel i et problem, hvis jeg starter min egen virksomhed.

For begrænser det ikke min ret til dagpenge? og kan jeg så ikke få en masse bøvl, hvis jeg bliver arbejdsløs igen? kan man ikke få på skrift at man har ret til dagpenge, faktisk ligesom ens virsomhed bliver godkendt til det?

håber i vil hjælpe??

Tilmeldt 7. Sep 10
Skrevet kl. 12:25

Hej

jo det begrænser din ret til dagpenge at være selvstændig.

normalt kan man få dagpenge i 2 år men som selvstændig kan man maksimalt få i 79 uger (deromkring)

Man kan nok ikke få det på skrift da det jo er en konkret vurdering som kan skifte over tid og efter omstændighederne.

men der er jo meget klare regler om hvornår og hvordan man kan få dagpenge som selvstændig eller som lønmodtager med selvstændig bibeskæftigelse (som du jo nu er) og opfylder man kravene kan man altid få dagpenge.

hvis du bliver arbejdsløs fra dit lønmodtager arbejde. står du i samme situation igen. som beskrevet i den foregående mail.

igen vil jeg ikke sælge dig min a-kasse, men bare oplyse dig om at udover DANA og ASE som i følge arbejdsdirektoratets benchmarking rapport (se hjemmeside) er de absolute dårligste a-kasser. er der også andre muligheder for som selvstændig at vælge a-kasse.

Håber det hjælper..   

Tilmeldt 25. Aug 10
Skrevet kl. 18:48

tak for det. det var lige det jeg ville have besked på

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)