Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

sælge legetøj uden at starte firma?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Dec 06
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer.

Har i noget tid læst Jeres debatter og gode svar. Tror det er noget jeg kan blive afhængig af :-)

Nu vil jeg så selv prøve at stille et spørgsmål.

Jeg har lavet noget legetøj til min datter, som jeg har fået meget god respons på fra alle der har set det. Nu vil jeg så prøve at få det produceret og sælge det til nogle butikker. Havde tænkt at det skulle være noget der kunne klares ved siden af et job(evt deltid).

Men jeg ved ikke lige hvordan man skal gøre og i hvilken rækkefølge.

1-Jeg overvejede at vente med at blive momsregistreret, da det kan give problemer hvis jeg skal på dagpenge eller have supplerende dagpenge.

2- Jeg har ikke patent eller noget på legetøjet, og kan nok heller ikke få det. Der er ikke noget revolutionerende i legetøjet. Det er egentlig bare klodser i forskellige farver og materialer. Jeg har bare ikke set denne slags før, og jeg har søgt en del på nettet for tjekke.

3- Leder for tiden after nogle der kan lave en mere professionel udgave af legetøjet. Har kontakt med en producent i Aabenraa - Rova. De bedte om nogle flere oplysninger inden de ville give endelig svar, det fik de før jul, og jeg har stadig ikke fået svar. Hvor påtrængende kan jeg være for at få svar?

4- Havde tænkt mig at få lavet et par stykker, så det ikke bliver så dyrt. Men har noget at vise til nogle butikker, for at se om der er nogle interesserede, inden jeg bestiller store partier, og overvejer at få det lavet i udlandet.

5- Jeg skal nok selv komme med takstilerne til klodserne, hvis de skal laves i Danmark. Men jeg kan vist ikke komme på tekstil messer uden at være momsregistreret - er det rigtigt, og hvad gør jeg så? Nogen der kender nogle leverandører med stort udvalg, som jeg evt kan besøge uden at være momsregistreret?

6- Hvor langt skal jeg gå inden jeg laver en konto til det ikke eksisterende firma, og skal lave regnskab? Jeg har jo allerede brugt penge til at lave prøver herhjemme. Hvis jeg engang laver et firma, kan firmaet så bare få det som jeg har nu?

7- Hvis jeg får solgt noget til nogle butikker, skal jeg så betale moms med det samme. Ligegyldigt hvor lidt jeg sælger?

Måske det jeg har skrevet virker lidt rodet, men jeg kan heller ikke selv finde hoved og hale i det hele - det er jo derfor jeg skriver.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig lidt.

Hilsen Kristine

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:00
Hej Kristine

Se svar i teksten.

[QUOTE]Dato: 04-01-2007 20:41:38 Forfatter:Friis

Hej Aminoer.

Har i noget tid læst Jeres debatter og gode svar. Tror det er noget jeg kan blive afhængig af :-)

Nu vil jeg så selv prøve at stille et spørgsmål.

Jeg har lavet noget legetøj til min datter, som jeg har fået meget god respons på fra alle der har set det. Nu vil jeg så prøve at få det produceret og sælge det til nogle butikker. Havde tænkt at det skulle være noget der kunne klares ved siden af et job(evt deltid).

Men jeg ved ikke lige hvordan man skal gøre og i hvilken rækkefølge.

1-Jeg overvejede at vente med at blive momsregistreret, da det kan give problemer hvis jeg skal på dagpenge eller have supplerende dagpenge.

Anette: Hvis du ikke allerede er på dagpenge men har et fast arbejde, er det forsigtigt af dig at udsætte firmaet på grund af eventuelle kommende dårlige tider. I øjeblikket er det ikke så svært at få et arbejde, arbejdsløsheden er meget lav. Men der er på den anden side ingenting i vejen for at vente lidt.

2- Jeg har ikke patent eller noget på legetøjet, og kan nok heller ikke få det. Der er ikke noget revolutionerende i legetøjet. Det er egentlig bare klodser i forskellige farver og materialer. Jeg har bare ikke set denne slags før, og jeg har søgt en del på nettet for tjekke.

Anette: Tillykke med det. Jeg håber, du får glæde og fornøjelse af dine kreative evner.

3- Leder for tiden after nogle der kan lave en mere professionel udgave af legetøjet. Har kontakt med en producent i Aabenraa - Rova. De bedte om nogle flere oplysninger inden de ville give endelig svar, det fik de før jul, og jeg har stadig ikke fået svar. Hvor påtrængende kan jeg være for at få svar?

Anette: Ret påtrængende. Alene fordi du ikke kender markedet og branchen så godt, og de kan jo bare sige nej, hvis de ikke vil: De skal jo bare give dig et tilbud, jeg ville indhente mere end et ad gangen.

4- Havde tænkt mig at få lavet et par stykker, så det ikke bliver så dyrt. Men har noget at vise til nogle butikker, for at se om der er nogle interesserede, inden jeg bestiller store partier, og overvejer at få det lavet i udlandet.

Anette: Det kan måske blive problemet: At få produceret det meget lille antal. Så er du ikke så attraktiv en kunde, som hvis du skal have mange.

5- Jeg skal nok selv komme med takstilerne til klodserne, hvis de skal laves i Danmark. Men jeg kan vist ikke komme på tekstil messer uden at være momsregistreret - er det rigtigt, og hvad gør jeg så? Nogen der kender nogle leverandører med stort udvalg, som jeg evt kan besøge uden at være momsregistreret?

Anette: Hvis du spørger om dette specielt, får du nok svar fra en af designerne herinde. Men det er et langt indlæg med mange spørgsmål, så man kan være tilbøjelig til at springe over, hvis man ikke lige kan bidrage på det første eller andet spørgsmål.

6- Hvor langt skal jeg gå inden jeg laver en konto til det ikke eksisterende firma, og skal lave regnskab? Jeg har jo allerede brugt penge til at lave prøver herhjemme. Hvis jeg engang laver et firma, kan firmaet så bare få det som jeg har nu?

Anette: Du skal altid lave regnskab, for hvis du har en fortjeneste, skal du betale skat af den, uan
Tilmeldt 18. Dec 06
Skrevet kl. 15:51
tak for svaret Anette.
Kan godt se jeg skal skrive kortere og mere præcise spørgsmål en anden gang,

Tilmeldt 31. Dec 06
Indlæg ialt: 384
Skrevet kl. 20:00
Hej Kristine,

Jeg vil nok vælge at blive moms-registeret forholdsvis hurtigt, hvis du vil gøre dig nogle
tanker om at sælge til andre virksomheder, eller få produceret dine ting i udlandet.

Hvis du ikke selv har mulighed for at blive selvstændig, har du måske en ven, som allerede er..?

/PBL
Fra 7742 vesløs
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:49
jeg er tøjdesigner, med et meget lille firma, her til en start, har deltidsjob vedsiden af, og er endu ikke momsregistreret (da min omsætning endu ligger under 50.000 om året)...... Men sælger mit tøj i forretninger, enten på kommisionsbasis, men også engros salg til butikker, så i tøjbranchen er det ikke noget problem ikke være momsregistreret.

nu kender jeg ikke lige til legetøjsmarkedet, men kunne godt forstille mig at en del små legetøjsbutikker var int. i noget specielt og nyt legetøj, evt. som kommisionssalg til en start.

du kan jo lave nogle gode prototyper og så gå rundt i den slags butikker du havde forestillet dig de skulle sælges i og høre om de er int. i at se på det.

ang. tekstil vil jeg klart anbefale videbæk stofengros, de har både en alm. butik, der ligner alle andre stofbutikker. Men også en engrosafdeling, hvor du kan få besøg af en sælger der har stofprøver med, du skal bare være opmærksom på at ved engros salg er det vist min. 10m ruller du skal købe.

skal du kun bruge meget lidt stof (under 10m. af hver farve/dessin så brug stof og stil, de har et godt stort udvalg og butikker i hele landet.

håber du kan brude det til noget.

maja dissing

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 13:42
Du bliver svær at tage seriøs, hvis du ikke engang har et cvr. nr. Det er jo ikke værre end at du bare kan afvikle dit firma igen.

Umiddelbart når jeg læser dit indlæg bliver jeg dog lidt nervøs på dine vegne. Hvad er det for nogle klodser (og især farvede klodser) du laver? Jeg fraråder stærkt, medmindre du selfølgelig har undersøgt det nærmere, at hjemmefabrikere noget som helst til børn. CE mærkning af legetøj til børn under 3 år, er ikke noget privatpersoner som udgangspunkt går i gang med. Det lyder fornuftigt at få kontakt til et professionelt firma, så de kan tjekke at du ikke overtræder nogle regler.

Jimmy

Tilmeldt 18. Dec 06
Skrevet kl. 10:03
Tak for svarerne. De har alle give stof til eftertanke.

Tak Maja for din historie - det er dejligt at høre det kan lade sig gøre i det små.

Men som Jimmy siger er der CE-mærkning og andre regler at tage hensyn til når der er tale om legetøj. Så lige nu søger jeg alligevel design- og brugsmodel-beskyttelse af legetøjet. Hvis det lykkes for mig, må jeg så se om jeg selv til få det produceret og sælge det, eller prøve at sælge idéen til et firma.

Kristine

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)