I nogle sammenhænge er brugen af levende billeder en selvfølgelighed - og i andre sammenhænge er det noget man vælger fra, måske fordi man synes det er for dyrt, besværligt eller noget helt tredje.
Men i virkeligheden lever vi jo i en tid hvor det aldrig har været nemmere at benytte levende billeder. Det gælder på hjemmesider, til konferencer, udstillinger, som Tv-reklamer, på mobiltelefoner og meget andet. Og man kan være heldig, at få en hel masse opmærksomhed på Youtube, hvis man lægger sin video ud der.
Men én ting er vigtig, lige meget hvor en film skal bruges: budskabet.
En film uden et klart budskab er ligegyldig eller i hvert fald ikke særlig effektiv. Og det er jo synd, når man nu har fat i en ekstremt effektiv måde at kommunikere på.
Der sker ofte det, hvis man ikke er vant til at lave film, at der kommer alt for mange budskaber oven i hinanden og derfor bliver udtrykket mudret. En film med et rent, enkelt budskab virker. Og det er sådan set ligegyldigt om det handler om en tv-reklame, et nyhedsindslag, en informations-film, et virksomhedsportræt eller alt mulig andet. Man skal skære ind til benet - eller som man siger i Tv-verdenen "Kill your darlings". Dvs, at man hurtigt ser sig blind på, at der er helt bestemte ting man bare vil have med i sin film. Men det kan sagtens være, at der er nogle af disse "vigtige" ting, som man bliver nødt til at ofre, for at få et rent budskab.
Prøv at tænke på de mest effektive Tv-reklamer du kender. Ofte er det meget få informationer, der er i filmen. Men den information der er, kan du nemt huske bagefter. Og det er blandt andet fordi, at der kun lige netop er den information med, der gør at budskabet står klart. Og så kan man selvfølgelig lede snakken videre over i hvilken type information, der så er vigtig - men det bliver ikke i denne omgang