Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AdWords eller SEO for budgettet?

5.987 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 July 2014

I går aftes så jeg en tråd herinde på Amino med spørgsmålet "Jeg bruger 3000 kr på AdWords, skal jeg bruge dem på SEO i stedet". Jeg kan ikke svare ja og nej til spørgsmålet, i stedet vil jeg gerne give hele grundtanken et ordentligt spark i røven.

Det var en relativ nystartet webshop, og mange er formentlig i samme situation. Hvordan bruges pengene bedst?

Stiller du dig selv forkerte spørgsmål?

Problemet er som sagt at hele grund præmissen er forkert - spørgsmålet er forkert. Lad os lige starte forfra og på den rigtige måde. Start med at stille dig selv følgende spørgsmål:

1. Hvor stor en andel af omsætningen vil jeg betale for at få et salg i min shop?

2. Har jeg nu og her en økonomisk begræsning ift mit cashflow?

3. Hvor meget kan jeg investere for på sigt at få bedre organiske placeringer og flere salg?

AdWords bør ikke pauses pga SEO

Spørgsmål 1 giver dig svaret ift. om hvor meget du skal bruge på AdWords. Lad os antage at du har en avance på 40%. Du vil derfor gerne bruge op til 20% til AdWords, for så dækker de sidste 20% pakning, papkasser, og giver lidt på bundlinien. Dit budget til adwords er dermed: "Så højt som muligt, så længe salgene ikke koster mere end 20% af omsætningen". Ved at bruge mest muligt tjener du mest muligt. Sætter du grænsen så det går i 0, så har du fordel i at du bygger en større kundegruppe op, får flere på din nyhedsbrevsliste (for den sørger du selvfølgelig for at køberne også bliver tilmeldt) og med dit søde postkort i pakken så husker brugerne dig også og vender retur.

Er cashflowet en begrænsning? Så vækst måned for måned!

Svaret på spørgsmål 2 vil vise om spørgsmål 1 ikke er helt så let. Hvis du kun har 3000 kr på kontoen, så kan du ikke bare bruge løs. Er dette tilfældet, så lav en vækstplan. Brug 3000 kr måned 1, når det har givet 3500 kr retur, så kan du måned 2 bruge 3500 kr, som så igen vil give måske 4000 kr. På den måde bygger du væksten op på en sund måde, der følger dit cashflow.

Organisk er en sund investering

Det oprindelige spørgsmål viser en interesse i at gøre noget ved den organiske  trafik. Det er også yderst fornuftigt, her skal du have en god omsætning fra på sigt. Men tænk det som en investering til start. Når du har vækstet AdWords 3 måneder, så er der måske 3000 der kan nappes fra AdWords overskuddet til at investere i den organiske trafik. Men start med at give den gas så langt du selv kan komme. Alle kan nå et stykke, også selvom det er en "fritidsshop". Det handler om at prioritere. Sov lidt mindre, drop tv, skriv mens du ser fodbold (jeg skrev pænt meget i en VM kamp med forlænget spilletid), eller afsæt en hel lørdag og arbejd igennem. Blot med 12 timers effektivt arbejde kan du nå at skrive en pæn andel kategori og/eller produkttekster til sitet, samt sidetitler, og blot med gode sidetitler og tekster, så er du allerede på rette vej.

Start med AdWords for at lære

AdWords er fantastisk til dig præcis hvilken retning du skal gå. Data fra AdWords vil vise dig præcis hvad flest søger på og hvad der søges på når brugeren køber i din shop. Så kør på med AdWords og lær hvilke ord du skal kalde dine produkter. Hvis du sælger vinterjakke, så er det fx ret rart at vide om brugerne skriver termojakke eller dynjakke. Det kan din AdWords annoncering vise dig på 1 uge, og så spilder du ikke 3 måneders SEO-arbejde og ventetid på at gå efter de forkerte søgeord. Man kan lave nok så mange søgeordsanalyse via tools, men kun brugernes adfærd viser det i sidste ende, og det måles let med AdWords annoncering.

Køreplan!

Så for at opsummere. Havde jeg 3000 kr om måneden til at bruge på online markedsføring, så var min plan således:

Måned 1:

AdWords: Brug alle pengene på AdWords. Forvent ikke fantastisk afkast, for du skal indsamle data før du kan optimere, så måned 1 er sjældent helt fantastisk.

SEO: Lær om SEO. Læs på Amino, læs på blogs og få lidt input. Sæt 12 timer af og skriv tekster og sidetitler.

Måned 2:

AdWords: Nu skal der være afkast. Kør på med 3000 kr og optimer efter at tjene lidt på annonceringen

SEO: Er der kategorier uden god tekst, så kør på igen. 12 timer mere - den søvn napper du i måneden efter.

Måned 3:

AdWords: FEEEEST. Der er overskud fra måned 2, så nu skal der satme gives gas med 3800 kr som der er på kontoen fra måned 2.

SEO: Nap søvnen her hvis nødvendigt. Ellers nap lige 3 landingpages til de kategorier eller søgninger der trækker volumen og som ikke har en skarp nok landingsside

Måned 4:

AdWords: Endnu større fest. Du kan nu spendere 4800 kr fordi det var en god måned, måneden før.

Måned 5:

Her kan du evt. nappe overskuddet fra AdWords og investere i SEO. Samtidig har dit tekstarbejde givet løft i trafikken fra organisk, så her er også kommet omsætning og overskud ind, som du kan investere. Er budgettet småt, så vil jeg anbefale en 1-1 session med en der har styr på sine ting. Smid 2000 kr efter et par timers input på hvor du skal sætte ind. Det kræver at du selv kører på derefter, men du når længst for dit budget på den måde.

Ps: Inden folk overfalder mig, så jo, jeg HAR presset timer ind jeg ikke havde. Personligt har jeg i perioder gjort de ting jeg nævner. Mindre/ingen tv, stået op før jeg på nogen måde ønskede for at køre på og arbejdet under offentlig transport hvor jeg allermest havde lyst til at slappe af. Men jeg havde startet projektet fordi jeg ville det, så hvis jeg ikke gjorde noget, så burde jeg ikke havde startet projektet. Kør på i 3-6 måneder, så skal resultaterne nok komme og motivere dig til at give endnu mere gas.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jacob blogindlæg Skriv dig op