Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

6 skarpe tips til Dynamic Search Ads i AdWords

6.017 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 June 2014

Der er gået lidt tid siden jeg sidst skrev på bloggen. Der har ellers været knald på inden for både AdWords og Analytics området, så jeg vil præsentere lidt af mulighederne den kommende tid. I dag skal det handle om Dynamic Search Ads i AdWords!

”Stop en halv – hvad er Dynamic Search Ads?”

Dynamic Search Ads (DSA) er kort fortalt AdWords søgeannoncer, der dynamisk udformer sig efter 1) hvad brugeren har søgt på og 2) hvilket indhold der passer til søgningen på dit website. Det er en selvstændig kampagnetype, hvor Google bestemmer annoncens overskrift og landingsside, mens du styrer resten af ordlyden.

DSA er på mange måder et værdifuldt værktøj i AdWords-arsenalet: tænk sig at få lavet relevante søgeannoncer helt automatisk alt efter hvad brugeren søger på i Google!

Der er dog nogle faldgruber i opsætningen og optimeringen af Dynamic Search Ads, som jeg vil belyse, for at du får lavet den bedst mulige DSA-kampagne:

1)      Husk at ekskludere alle URL’er, som du ikke vil have genereret annoncer på. Det kan f.eks. være sider med kontaktinfo, betalingsbetingelser, ”om os” og generelt alle sider som ikke er produkt-, brand- eller kategorisider.

2)      Husk at det altid er bedre at lave en kampagne/annoncegruppe for et produkt i forhold til at lade det blive opfanget af DSA-kampagnen. Du kan præcisere annonce og landingsside med en detaljegrad, som DSA-kampagnen aldrig vil opnå. Hovedfordelene ved at bruge DSA er, at du sparer tid og den vil på sigt fange nye søgeord, som du ikke selv var kommet på.

3)      Udled søgeord der konverterer til egen kampagne/annoncegruppe. Som nævnt ovenfor vil du få en højere CTR ved at lave specifikke annoncer på produkter. Derfor bør du hive de søgeord, der performer, ud i deres egen annoncegruppe. Husk også at sætte de søgeord du hiver ud i egne annoncegrupper, som negative søgeord på DSA-kampagnen for at undgå ’double serving’ (altså at søgeord optræder 2 eller flere gange på din AdWords-konto).

 

4)      Opsæt DSA med flere annoncegrupper. Det giver mening at inddele DSA-kampagnen i annoncegrupper efter brands og produktkategorier, for så kan du lave annoncer, der henvender sig lidt mere præcist. Når du skal opsætte ”Dynamiske annoncemål” er det typisk mest præcist at bruge URL’er, da der kan være svipsere i Googles kategorisering af dit website.

 

 

5)      Det er let at sætte Dynamic Search Ads op, men det kræver lidt mere at overvåge og optimere. Sørg for at følg godt op, ellers kan kampagnen bruge ret mange penge uden de store resultater. Tilføj alle søgeord, der ikke performer eller ikke giver mening som negative søgeord. Et konkret tilfælde kan være at du sælger tilbehør til mobiltelefoner. Google læser at du har et Iphone 5 cover, og matcher så hvis brugeren søger "iphone 5". Det er tæt nok på til et match, men det er dyrt at have annoncer når brugeren vil købe telefon og du blot har et cover til den.

6)      Hvis DSA ikke virker så prøv DSA + Remarketing. Dvs. lav et segment af brugere, ud fra at de er kommet ind på dit site via Dynamic Search Ads kampagnen, og målret nye kampagner mod denne brugergruppe. Det gælder selvfølgelig generelt for alle kampagnetyper, at hvis de ikke konverterer eller performer tilstrækkeligt, kan det være et forsøg værd at køre dem videre målrettet mod et Remarketing-segment.

Hvis du følger retningslinjerne ovenfor, burde det ikke gå helt galt med din DSA-kampagne. God fornøjelse med dette kraftfulde værktøj!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jacob blogindlæg Skriv dig op