Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Spor dit salg i Google Analytics med ehandelssporing

Skrevet af:
9. november 2012 | 15.644 Visninger | 8 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Når man driver en webshop, så er der en række Analytics målinger, der er helt essentielle. Hvor mange besøg har du? Hvor er de kommet fra - fra betalt annoncering, søgemaskinerne, eller måske dit nyhedsbrev? Og absolut interessant - hvilke trafikkilder gav salg og omsætning?

Jeg hygger mig stadig med at tjekke implementeringer efter når webshops ansøger om at deltage i Webshopindeks, og det gør virkelig ondt i mit analytics hjerte når jeg ser hvor mange webshops, der slet ikke sporer deres salg. Og det er faktisk en skræmmende stor andel. Derfor vil jeg gerne gøre mit for at hjælpe til at alle webshops i DK har ehandelssporing implementeret, og du får derfor denne guide i dag!

Derfor skal du spore dine salg

"Jeg kan bare sætte salg op som mål i analytics". Ja, det vil give den mest basale viden om konverteringsraten, og også konverteringsraten fordelt på trafikkilder. Men det er kun overfladen.

Sporer du dine salg med Analytics ehandelsskoden, så får du præcis viden om omsætningen og hvilke varer, brugerne købte. Bruger du fx 10.000 kr om måneden på AdWords, så kan du se helt præcist hvilken omsætning de 10.000 kr har genereret. Et salg er ikke blot et salg, gns. værdien af et køb kan variere meget fra trafikkilde til trafikkilde.

Se fx ovenstående dejlige rapport. Konverteringsraten for AdWords er markant højere end organisk trafik, men til gengæld, så er omsætningen pr. salg hele 27% højere for organisk trafik. Værdien pr. besøg er dog klart lavest for den direkte trafik - (none). Data viser at der bør analyseres nærmere hvor brugerne lander og hvad de køber ift. de forskellige trafikkilder, og på den måde bliver det tydeligt hvor der er potentiale til at øge salget.

Sådan sporer du salg med Google Analytics

Kort fortalt handler det om at implementere ekstra kode på din webshops kvitteringsside samt at aktivere det i Google Analytics. En del shopsystemer har plugins, du blot skal aktivere. I Magento shops skal du fx blot indtaste dit konto nr og klikke af at der skal spores salg (læs fx dette blogindlæg).

Koden, der sporer salg består af to hovedafsnit; addTrans og addItem.

addTrans delen har til formål at spore det samlede salg, altså total omsætning, forsendelsesudgift, moms, ordrenr mv.

addItem delen har til formål at spore hvilke produkter, der er solgt, og til hvilken pris pr. produkt. addItem delen skal derfor gentages for hvert forskelligt produkt.

Lad os kigge nærmere på koden:

  _gaq.push(['_addTrans',
    '2431234',        // ordre ID - påkrævet
    'Affiliation',       // affiliation - bruges sjældent, men til tider hvis der skal segmenteres på salgene
    '250.00',          // total omsætning - påkrævet
    '40.00',            // moms
    '50',                // Fragt
    'Odense',         // By
    '',                    // stat, men irrelevant i DK
    'Danmark'        // Land 
  ]);

  _gaq.push(['_addItem',
    '2431234',           // ordre ID - påkrævet
    'hds63222',         // SKU/varenummer - påkrævet
    'Fjernbetjening',   // Produkt navn
    'tilbehør',            // Produktkategori
    '200.00',            // pris pr styk - påkrævet
    '1'                     // Antal - påkrævet
  ]);
  _gaq.push(['_trackTrans']);

Læs Google Analytics egen developer guide her.

Ovenstående kode skal implementeres, så der indsættes værdier i de forskellige dele af koden. Det er ikke alle felter, der er påkrævet, men en række af de ikke-påkrævede er gode at få med, fx produktkategori.

Hvis nogle felter ikke bruges, så skal der stadig være '' med så alle dele af koden stadig er til stede, blot som tomme felter.

Typiske fejl i implementeringen

Jeg har set en del fejl igennem tiden, og de mest hyppige er følgende:

  • Alle tal skal noteres med amerikansk notation. Dvs. komma er punktum.
  • Der skal ikke være valuta benævnelse foran værdierne. Analytics registrerer valuta ift. det valg der er sat op i systemet, det kan ikke påvirkes fra koden af.
  • Drop tusinde separator. Kommer du til at bruge punktum opfattes det som komma, og så er din ordre på 2000 pludselig kun registreret som 2 kr.
  • Som sagt, hav alle felter med. Slettes de helt i stedet for at være tomme, så fungerer det ikke.
  • Ordre ID skal være ens i addTrans og addItem - ellers kædes data ikke korrekt sammen
  • Jeg har også set et forsøg med tre decimaler. Det fungerer ikke (du skriver vel heller ikke prisen som 199,955 kr i din webshop vel?)

Så det er altså ikke rocket science at spore salg. Hvis du ikke kan nøjes med at aktivere et plugin, så vil ovenstående typisk tage 2-3 timer at få implementeret af en programmør.

Har du en webshop, uden Google Analytics ehandelssporing implementeret? Og mener du stadig at du har en undskyldning for ikke at have det implementeret efter denne guide? For så vil jeg meget gerne høre den :-)

saxis

Læs også


Kommentarer

Morten Vadskær  den 09-11-2012 kl. 11:34

Den hyppigste fejl jeg ser, er at folk glemmer at escape apostrof. Dvs har de en vare, der hedder

Anton's chokolade

Så vil ' i Anton's f*cke koden op fordi apostroffen så at siger "afslutter" angivelsen af varens navn, da der vil stå

'Anton's chokolade',   // Produkt navn

Og værsgo'... koden er f*cket op.

Så sørg for at få programmøren til at escape alle strings.

Skal I lige have et lille trick med, så kan man også bruge negative tal i ehandelssporing og dermed registrere sine returvarer ;-)

Er kommentaren brugbar? 3 0
webanalytiker  den 09-11-2012 kl. 12:15

Tak for kommentaren Morten. Du har helt ret i den fejl, den har dog sjovt nok ikke set lige så ofte som ovenstående.

Og en vigtig pointe jeg ikke fik med i indlægget: Ovenstående kode passer KUN hvis du bruger den asynkrone grundkode, dvs. den nyeste version.

Ift. returvarer, så er problemet at de registreres på forskellige dage, så derfor vil varen som sådan ikke bare blive annulleret. En solgt vare i oktober kan være retur i november, og så skævvrides begge måneders data. Men omvendt så bliver totalen på årsplan mere korrekt. Så det er lidt smag og behag.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Morten Vadskær  den 09-11-2012 kl. 13:55

Der er rigtigt mange, der ikke "ser fejlen" fordi de aldrig opdager den. Den fejler jo ikke medmindre man har varer, hvor der er apostrof. Ingen opdager jo noget, før man en nat ligger og tænker over sine Analyticsdata og tænker "hov... vi sælger da masser af Anton's chokolade - men det bliver ikke registreret i GA". Så folk ser ikke fejlen... det er dét, der er det farlige ved netop den. ;-)

De andre fejl bliver jo opdaget fordi intet bliver registreret.

Ja - man kan jo ikke sætte dato på e-commerce, så det er ulempen, men det afspejler jo meget godt månedens kroner og ører. I den virkelige verden får man nemlig også pengene i oktober og tilbagefører dem i november. Så det afspejler den virkelige verden. Men jeg er enig i, den skal bruges med lempe. Det er bare et sjovt hack for de, der kan li' at hacke (og gerne vil have mere nøjagtige GA-data).

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jesper Krogfelt Hansen  den 22-11-2012 kl. 07:42

Hey og tak for fantastisk artikel.

Min programmør er sat på sagen, så må vi se om han ved hvordan man gør. Så vidt jeg har forstået det rigtigt, så skal det kodes så de forskellige værdier automatisk skiftes ud ved hvert produkt, med pris, ordrenr. osv. ?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Nikolaj  den 21-12-2012 kl. 15:15

Super indlæg. Der er alt for mange som kun tracker konverteringer, men ikke værdien af disse.

Det er selvfølgelig vigtigt at have alle tal da det nogle gange kan gøre at en kampagne du tror giver underskud rent faktisk giver overskud fordi folk køber lidt mere end bare produktet du reklmaerer for.

Måling af salgsværdier er også en vigtig del af vores robot som du kan se på http://www.Maxprofit.dk da det gør det muligt at regne et præcist overskud ud for hvert søgeord og derved udregne det bedste bud.

Jeg vil helt sikkert kommer til at anbefale en del denne post :-)

Er kommentaren brugbar? 1 3
Jesper K.  den 11-03-2013 kl. 22:19

Hej Jacob.

Tak for en god blog med teknisk indsigt og nogle værdifulde kommentarer, som sætter tingene i et perspektiv.

Må dog være frustrerende at andre bruger dit gode indlæg til på en yderst upassende måde at udnytte dette ved at reklamere for sit eget produkt og dermed "snylte" på dit navn og den tid, du har lagt i blogindlægget. Dårlig stil er et fattigt ord, selv om Nikolaj strategisk forsøger at pakke hans åbenlyse (skjulte) agenda ind i rosende ord på din bekostning.

Så fik jeg vidst sagt det, som mange andre tænker.

Endnu en gang tak Jacob for det gode indlæg.

Mvh. Jesper    

Er kommentaren brugbar? 3 0
Dennis Sørensen  den 26-07-2016 kl. 13:37

Jeg bruger primært Google Enhanced Ecommerce (udvidet), da du kan opsætte meget mere end den almindelige version. Dokumentation på teknisk plan findes her:

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/enhanced-ecommerce

Er kommentaren brugbar? 1 0
Trine Schack  den 02-11-2016 kl. 10:48

Jeg har problemer med sporing af henvisnings kanalen i analytics e-handel delen.

AL konvertering for e-handel bliver registreret som "referal" og specifikt fra vores payment gateway. :(

Jeg vil jo gerne vide om konverteringerne kommer fra organisk, adwords, social, merchant eller f.eks pricerunner.

Nogen bud på hvad der går galt?

Det skal lige siges at vi ikke kan røre ved koden på webshoppen.

Jeg er ikke specielt fan af Scannet webshoppen, men det er den, der er investeret i, og den vi hænger fast på lige p.t.

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fire + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.

Sådan tjener du på AdWords

Lær hvordan du effektivt skaber bedre resultater med din AdWords annoncering. Min nye bog er fyldt med anbefalinger. Bogen indeholder blandt andet en fyldestgørende guide til Google Shopping opsætning.

Hent en gratis udgave her.


Webjuice på de sociale medier

  


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer