Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Det skarpeste AdWords-tip du finder til Analytics - AdWords effektmåling

Skrevet af:
19. november 2011 | 3.338 Visninger | 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Jacob Kildebogaard fra Webjuice.dk

Ekspertblogger på Amino om Webanalyse

Vil du kende den præcise økonomiske effekt af din AdWords-annoncering ved blot at kigge på ét tal? Så let kan det faktisk være hvis du kigger det rigtige sted med den rette baggrundsviden. Du får både sted og viden her i dag.

Tjener jeg penge på min AdWords-kampagne?

Når du bruger penge på annoncering, så er det helt essentielt at vide om du tjener noget på det, eller om det bare er penge lige ud af vinduet. Det kan du se med blot 1 tal i Google Analytics.

Før du kan se det så let, så skal du besvare spørgsmålet jeg har stillet tidligere: Hvad vil du betale for en kunde? I dag skal du svare med en procentsats. Kan du fx give 20 % af den omsætning annonceringen genererer, til Google, og så er det stadig en god forretning for dig? Eller 10 %? 

Lad os antage du sælger nissekostumer og gerne vil betale 20 % af din omsætning ekskl. moms til AdWords. Så skal du kigge på kolonnen med avance og se om den er højere eller lavere end 84 %. Hvis den er over, så betaler du mindre end 20 % af din omsætning, og er den omvendt lavere end 84 % for nogle kampagner, så er det om at få optimeret.

Vil du kun betale 10 % af din omsætning til AdWords, så skal din avance være minimum 92 % i Google Analytics.

Så let er det. Tjek om din avance er over eller under den ønskede procentsats, og se om du tjener penge eller taber penge.

Her finder du din AdWords effektmåling

I det nye Analytics Interface (get used to it - det gamle forsvinder i januar 2012) skal du kigge i menupunktet "Annoncering > AdWords > Kampagner" og klikke på under-fanebladet "klik":

Dernæst skal du kigge i kolonnen længst til højre:

I eksemplet er det tydeligt at se hvad der går godt og skidt. Den første kampagne kører lige på 20 %-grænsen. Nr 2 er helt fantastisk, det er ren fest hele vejen til banken. Det er dog surt at spend ikke er højere (se kolonnen med pris), for med den avancegrad er det bare om at give kampagnen maks. gas. Men se så avancegraden på kampagne 5. UPS, du taber penge her!! Kun 73 %, dvs. du bruger ca. 33 % af din omsætning til Google. Så hver gang du omsætter for 1,25 inkl. moms, så går 33 øre (33 % af 1 krone - ekskl. moms) direkte til Google.

Så når du skal finde ud af hvor du skal sætte ind for at få en bedre effekt af din AdWords-annoncering, så skal du blot kigge på det ene tal. Kig dog gerne på kolonnen med Pris samtidig med så du ikke kun vælger kampagnen med dårligst avance, men også en kampagne hvor der faktisk bruges lidt penge. 

Hvad skal der til?

For at kunne bruge dette tip kræver det at du har data til rådighed. Hvis du sporer dine salg med Analytics e-handelssporing og samtidig har koblet din AdWords-konto korrekt sammen med Analytics, så har du alle de data du skal bruge.

Den korte forklaring på udregningen er at Google Analytics har moms med og ikke ved hvad du tjener. Så det har jeg trukket fra og leget lidt med tallene. Det er ikke helt præcist, da porto og øvrige målværdier indgår i omsætningen, men hvis du ved at du har mange porto-indtægter, så sæt din procentsats lidt højere.

Så ind og tjek - har du eller dit AdWords-bureau gjort det godt nok, eller skal der ruskes lidt i ørerne?

saxis

Læs også


Kommentarer

Lars  den 19-11-2011 kl. 10:52

Hvordan får du 20% til at blive til 84% avance-limit og 10% til at bliver 92%?

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 22-11-2011 kl. 09:39

@Lars: Jeg har lavet udregningen på baggrund af Analytics Avance udregning og fjernet momsen.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter - Flexbar  den 30-11-2011 kl. 00:41

Hej Jacob.

Super lækker tabel, dog er jeg lidt i tvivl om min er korrekt sat op. Når jeg ser på din tabel, så står der i avance en procentsats. hos mig er der et minus foran min procentsats i avance. Den mindste hedder -6.250,5% Kan du forklare mig mere om det?

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 30-11-2011 kl. 08:24

@Flexbar: Der kan sagtens være minus også. Det betyder at det absolut ikke er lønsomt at køre AdWords kampagnen som den er i dag (hvis du vel og mærke kun har salg som mål, og salg spores korrekt).

Når avancen er 0, så kan det være endnu mere kritisk, for det betyder at der slet ikke er solgt noget. Så et godt lille filter er at se på de søgefraser og annoncegrupper, hvor avance=0, og så finde dem med størst spend. Her spilder du penge...

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter - Flexbar  den 30-11-2011 kl. 09:29

Jeg har kun salg som mål med AdWords og kan se mit forbrug ifht omsætning den giver.

Sporingen er sat korrekt op.

Men hvad skal jeg lægge i det store negative tal?

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 30-11-2011 kl. 09:36

Har du kun salg sporet som mål, eller sporer du også specifik omsætning med e-handelssporingen?

Hvis du sporer omsætning, så skal du lægge det i det, at du taber penge på dine adwords kampagner.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter - Flexbar  den 30-11-2011 kl. 09:38

Sporingskoden er sat til kundeemner. Jeg har ikke noget salg direkte igennem siden, det foregår via mail og telefon efterfølgende.

Er kommentaren brugbar? 0 0
webanalytiker  den 30-11-2011 kl. 09:43

Ja, så skal du ikke gå ud fra ovenstående. Så skal du i stedet sætte målværdien til det du mener et kundeemne gennemsnitligt er værd, og så se om avancen er over 0%.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Peter - Flexbar  den 30-11-2011 kl. 10:12

Det var faktisk også min tanke... Fedt med dit gode råd... Tak Jacob

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + syv =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Jacob skriver


Hvor godt går det egentlig med din shop?

Hvad er godt og skidt?

Er det kun dig der er gået ned i trafik?

Få svar på alle spørgsmålene med Webshopindeks. Flere end 250 webshops er allerede med - er du? Tilmeld dig her.

Sådan tjener du på AdWords

Lær hvordan du effektivt skaber bedre resultater med din AdWords annoncering. Min nye bog er fyldt med anbefalinger. Bogen indeholder blandt andet en fyldestgørende guide til Google Shopping opsætning.

Hent en gratis udgave her.


Webjuice på de sociale medier

  


Jacob på Twitter

Hvis du vil have besked når Jacob og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer