Vil du kende den præcise økonomiske effekt af din AdWords-annoncering ved blot at kigge på ét tal? Så let kan det faktisk være hvis du kigger det rigtige sted med den rette baggrundsviden. Du får både sted og viden her i dag.
Tjener jeg penge på min AdWords-kampagne?
Når du bruger penge på annoncering, så er det helt essentielt at vide om du tjener noget på det, eller om det bare er penge lige ud af vinduet. Det kan du se med blot 1 tal i Google Analytics.
Før du kan se det så let, så skal du besvare spørgsmålet jeg har stillet tidligere: Hvad vil du betale for en kunde? I dag skal du svare med en procentsats. Kan du fx give 20 % af den omsætning annonceringen genererer, til Google, og så er det stadig en god forretning for dig? Eller 10 %?
Lad os antage du sælger nissekostumer og gerne vil betale 20 % af din omsætning ekskl. moms til AdWords. Så skal du kigge på kolonnen med avance og se om den er højere eller lavere end 84 %. Hvis den er over, så betaler du mindre end 20 % af din omsætning, og er den omvendt lavere end 84 % for nogle kampagner, så er det om at få optimeret.
Vil du kun betale 10 % af din omsætning til AdWords, så skal din avance være minimum 92 % i Google Analytics.
Så let er det. Tjek om din avance er over eller under den ønskede procentsats, og se om du tjener penge eller taber penge.
Her finder du din AdWords effektmåling
I det nye Analytics Interface (get used to it - det gamle forsvinder i januar 2012) skal du kigge i menupunktet "Annoncering > AdWords > Kampagner" og klikke på under-fanebladet "klik":
Dernæst skal du kigge i kolonnen længst til højre:
I eksemplet er det tydeligt at se hvad der går godt og skidt. Den første kampagne kører lige på 20 %-grænsen. Nr 2 er helt fantastisk, det er ren fest hele vejen til banken. Det er dog surt at spend ikke er højere (se kolonnen med pris), for med den avancegrad er det bare om at give kampagnen maks. gas. Men se så avancegraden på kampagne 5. UPS, du taber penge her!! Kun 73 %, dvs. du bruger ca. 33 % af din omsætning til Google. Så hver gang du omsætter for 1,25 inkl. moms, så går 33 øre (33 % af 1 krone - ekskl. moms) direkte til Google.
Så når du skal finde ud af hvor du skal sætte ind for at få en bedre effekt af din AdWords-annoncering, så skal du blot kigge på det ene tal. Kig dog gerne på kolonnen med Pris samtidig med så du ikke kun vælger kampagnen med dårligst avance, men også en kampagne hvor der faktisk bruges lidt penge.
Hvad skal der til?
For at kunne bruge dette tip kræver det at du har data til rådighed. Hvis du sporer dine salg med Analytics e-handelssporing og samtidig har koblet din AdWords-konto korrekt sammen med Analytics, så har du alle de data du skal bruge.
Den korte forklaring på udregningen er at Google Analytics har moms med og ikke ved hvad du tjener. Så det har jeg trukket fra og leget lidt med tallene. Det er ikke helt præcist, da porto og øvrige målværdier indgår i omsætningen, men hvis du ved at du har mange porto-indtægter, så sæt din procentsats lidt højere.
Så ind og tjek - har du eller dit AdWords-bureau gjort det godt nok, eller skal der ruskes lidt i ørerne?