Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændring hos Google ødelægger din Analytics

24.373 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 October 2011

Nogle gange forstår man ikke hvad der sker hos Google, og det virker som om afdelingerne ikke taler sammen. For i går aftes offentliggjorde de en ændringder betyder at du fremover ikke kan se søgeordet for de brugere der er logget ind ved søgningen.

Googles kærlighed til ssl

Google har tidligere rystet lidt med den sikre søgning, og jeg omtalte dengang hvor problematisk det var i forhold til Analytics data. Helt konkret annoncerede de at man som bruger nu selv kunne vælge at søge fra en sikker side. Dem der aktivt valgte dette, kunne ikke spores ift. søgeordet. Heldigvis var det et spørgsmål om at brugerne selv skulle tilvælge det, så omfanget af brugen virker stadig relativt begrænset.

Men men men... I går aftes annoncerede Google at alle der søger mens de er logget ind, fremover automatisk benytter denne sikre søgning. Så nu er det ikke længere et aktivt tilvalg, nu sker det automatisk for alle dem der er logget ind, fx via Google +

Baggrunden for Googles kærlighed for sikker søgning er i følge dem selv at de gerne vil beskytte brugernes privatliv.

Konsekvensen af SSL-søgninger ved login

Når brugeren besøger dit site fra en ssl-søgning, så er det ikke mulighed at spore hvilket søgeord de har brugt. Det er ikke kun Google Analytics der har dette problem, men alle webanalyse-værktøjer. Så fremover vil søgninger foretaget via login blive angivet som (not provided)  - den danske oversættelse bliver nok a la (ikke provianteret) ;-)

Guldægget AdWords røres ikke, så uanset om brugeren er logget ind eller ej, så behøver brugerens sikkerhed ikke i samme grad opfyldes i dette tilfælde.

Personligt mener jeg det er et forfærdeligt tiltag fra Googles side. Jeg går meget ind for brugerbeskyttelse, men alle der arbejder med Webanalyse, ved at vores data er grupperet og lagt sammen, så vi kan ikke se hvilken bruger der har gjort hvad. Google Analytics-bloggen angiver dog at det vil være begrænset data vi mister, men det er stadig en begrænsning i vores mulighed for at optimere.

Konspirationsteorierne...

Spørgsmålet er om Google virkelig mener at det er nødvendigt for at beskytte brugerne? Og hvorfor gør det de så automatisk for dem der er logget ind, i stedet for at råbe højt om deres SSL-søgemaskine over for alle?

Et par konspirationsteorier kunne derfor oplagt være:

Som ekstra service til kunderne af deres nyeste Google Analytics premium til 150.000 $ skal der lidt fordele til. Så de får søgedata som de eneste.

Det er dog ikke så sandsynligt, da sagsanlæggene for konkurrenceforvridende tiltag ville stå i kø.

AdWords gøres mere interessant, for der kender vi søgeordene. Samtidig pauser vi ikke de søgeord og områder vi kan se vi får fra organisk - for vi kan ikke se den organiske...

Nok rigeligt sort/hvid, men jeg synes det er påfaldende at brugerne ikke har samme vilkår, bare fordi det er Googles guldæg?

Jeg lever af optimering og arbejdet med Analytics og AdWords, så jeg har ikke brug for konspirationsteorier, jeg har brug for at få mine data. Men derfor er det stadig interessant at prøve at forstå Googles tanker med de nye tiltag. Kun sådan kan man forudsige deres næste skridt...

Hvad tænker du om det nye tiltag? Og hvorfor tror du Google har indført dette?

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jacob blogindlæg Skriv dig op