Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jacob Kildebogaard fra Ambition.dk Skræl overflødige felter fra via Analytics

Skræl overflødige felter fra via Analytics

3.816 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 March 2011

Du vil gerne sælge. Du vil gerne have tilmeldinger. Du vil gerne have at brugerne søger efter hvilke erhvervslokaler der er ledige. Sidstnævnte gør sig i al fald gældende på Amino Virksomhedsbørs. Men du har helt sikkert nogle formål med dit site.

Fælles for rigtig mange mål er at brugeren skal udfylde nogle felter for at komme nærmere målet. Og her skal du skære ind til benet og prioritere så dine brugere ikke falder fra.

Case: Amino Virksomhedsbørsen

Da jeg var forbi Martin i Miami, havde vi også fokus på virksomheds børsen. Hvordan kunne de gøre søgefunktionen skarpere? Den ser sådan ud:

Det skal man selvfølgelig analysere sig frem til. Vi skulle vide præcis hvilke felter brugerne benyttede for at finde lokalerne. I samarbejde med de rare mennesker Jacob og Jimmy (Aminos programmører) fik jeg implementeret sporing på felterne. Det betyder at vi nu kan se hvor mange der har udfyldt hvilke felter:

Så begynder det interessante. For sikke nogle spændende data.

Det er meget tydeligt hvad der foregår - location, altså "By eller postnummer" og type, altså "lokalekategori" benyttes i næsten alle søgninger. Det er de absolut vigtigste felter.

Arealet betyder også en del for brugerne - ved 5 ud af 6 søgninger har krav til hvor mange kvardratmeter deres lejemål skal være.

Men HOV: Prisen?!? Under hver tredje udfylder rent faktisk krav til pris.

Areal er vigtig - pris er ikke

Tallene taller for sig selv - arealet er meget vigtigt, mens prisen er langt mindre vigtigt. Fritekstfeltet er der knap nogle der bruger.

Så nu skal der skrælles fra. Data viser tydeligt at du ikke behøver fritekstfeltet. Samtidig vil jeg foreslå at prisen ikke er med fast, men da der trods alt er nogle der bruger dette kriterium, så ville jeg lave et lille tekstlink: "Tilføj pris til søgning". Når der klikkes på dette så skal der komme to ekstra felter frem.

Ved hjælp af analytics data er der nu klare og velbegrundede argumenter til at skære mere ind til benet ud fra brugernes adfærd.

Hvilken lokalekategori benyttes mest?

Festen stopper ikke her. For "lokalekategori" er et felt med foruddefinerede valgmuligheder. Her skal du som bruger vælge mellem 6 forskellige muligheder. Der skal ikke skæres fra, da Amino gerne vil udleje alle de gode lejemål. Så alle mulighederne skal være til stede, men derimod kan vi godt gøre det lettere for brugerne. Derfor sporede vi selvfølgelig også hvad der blev valgt af lokalekategorier. Det gav disse data:

Igen er det super data, der klart viser at Butikslokaler og kontorlokaler klart tager føretrøjen. Så butikslokaler skal være det forudvalgte valg, så færrest mulige brugere skal fedte rundt med at vælge kategorien.

Tænk kreativt og hold fest

Moralen i denne historie er to:

1. Når du skal optimere, skære til eller på anden måde justere på sitet, så kan en god sporing sikre at du tager de rigtige valg fra start. Dine valg bliver velbegrundede og du sikrer at det bliver det bedste.

2. Tænk kreativt når du arbejder med analytics. Så godt som alt kan lade sig gøre, så giv den gas :) Det er først her festen starter!

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jacob skriver Skriv dig op