Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Hvem skriver om mig?

3,039 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 October 2010

Bliver dit website omtalt på et andet site? Giver det en masse trafik? Og hvor kommer de besøg egentlig helt præcis fra?

Det hele kan du selvfølgelig se i din Google Analytics. Dagens emne er referencer fra andre sites, dvs. når du får brugere ind på dit site via et link på et andet site.

Se omtale og se om den sælger

Lad os sige du sælger babytøj. Du eeeeelsker når andre sites omtaler dine produkter, for du gør virkelig meget ud af at finde de fedeste og helt unikke økologiske sokker til dine kunder. En del af din strategi er at få omtalt dine unikke produkter på blogs og andre online medier. Det giver dels omtale, men samtidig direkte links hen til varer. Linket giver både linkjuice (søgemaskineoptimeringsværdi) samt besøg.

Eller også får du til tider foræret noget omtale, uden at de ved det sker.

Uanset hvad, så er det helt essentielt at vide hvor du bliver omtalt, og hvad det giver trafik og salg.

Find det i Henvisningswebsteder

Slip for at holde øje med nettet, men se blot hvor du får trafik fra. Under menuen trafikkilder er menupunktet "henvisningswebsteder". Dette menupunkt viser hvilke domæner, der har givet dig trafik. Du kan både se overordnet hvilket domæne der giver besøg, men også helt specifikt hvilken underside på sitet du/dit site er omtalt. For at se præcis hvilken underside, så klikker du blot på domænenavnet i Google Analytics.

Jeg har personligt en række gange fundet interessante sites, der havde omtalt et af mine webanalyse blogindlæg, og linket ind til det.

Brug det aktivt

Når du nu ved når du bliver omtalt, så få endnu mere ud af det. Du kan fx skrive mange tak til sitet eller personen, hvilket vil give god stemning og formentlig flere links fremover.

Du skal også undersøge hvor meget de besøgende fra sitet køber. Hvis der kommer 300 besøg og ingen køber, så udnyttes potentialet ikke. Tag et kig på den specifikke side og se i hvilken sammenhæng du er omtalt. Måske de skriver "Her købte jeg og han var et svin og sendte mig lortevarer". Her skal du selvfølgelig gå ind i dialogen og yde god service. Ellers vil du fremover have en super negativ omtalte og kan miste salg.

Er det en omtale af dit produkt og ingen køber, så klik på linket og se hvor brugerne føres hen. Jeg har en del gange set brugerne blive ført til forsiden, og så orker de ikke at lede efter produktet. I dette tilfælde skriver du til sitet at det er bare super fedt at de vil omtale dit produkt (send evt. en vareprøve på en ny vare, så den også kan få lidt omtale), og så hør dem om de vil justere linket, så det fører direkte ind til produktet.

 Du har selvfølgelig allerede lavet en Google Alert på dit websitenavn, men det er faktisk sjældent af det omtales præcis med dette navn - nogle gange er det nærmere "...kan købes HER", hvor "her" er klikbart. Så derfor er Alerts ikke nok.

Skynd dig ind og se hvor din trafik kommer fra, der er meget spændende optimeringsmuligheder og gode oplevelser at finde her :-) Del endelig dine oplevelser herunder...

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jacob skriver Skriv dig op