Sælger dine nyhedsbreve?
Nyhedsbreve er fantastisk gode, giver en masse trafik og konverterer super godt. Eller gør de? Hvis du ikke sørger for at registrere trafikken som nyhedsbreve rigtigt, så aner du det ikke. Læs derfor hvordan du sikrer dig denne viden, og bliv meget klogere på effekten af dine nyhedsbreve.
Sælger "Tilbud" eller "Rabat" bedst?
Hvis du ikke sørger for at spore dine nyhedsbreve korrekt ind i Google Analytics , så vil dine besøg i mange tilfælde have "direkte trafik" som trafikkilde. Det sker fordi brugeren kommer fra Outlook, og der derfor ikke er nogen online reference. Andre gange kommer brugeren fra Gmail eller andre mailsystemer, og så er trafikkilden pludselig "Henvisningswebsted". Din trafik fra nyhedsbreve bliver dermed spredt ud over en masse trafikkilder og du har overhovedet ingen anelse om hvad det har givet af salg.
"Jamen, jeg kan jo se hvor mange der klikker i mit nyhedsbrevssystem" - Yes sir. Men kun hvor mange, der åbner og hvor mange der klikker. Du skal nu også lære hvad der sælger. Tænk at vide at nyhedsbrevet hvor overskriften var "Tilbud" solgte dobbelt så godt som "Rabat". Så tror jeg nok jeg ved hvilket ordvalg jeg bruger næsten gang.
Løsningen er kampagnesporing
For at gøre det helt simpelt starter vi med at spore al trafik fra nyhedsbreve samlet. Når du er blevet bekendt med dette, så kan det gøres mere detaljeret så du måler effekten af hvert enkelt nyhedsbrev og hvert link i nyhedsbrevet, men det venter vi lige med.
For at måle trafikken rigtigt, så skal du tilføje følgende linie på ALLE dine links:
?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=nyhedsbrev
Lad os tage Amino som eksempel: Martin sender et nyhedsbrev ud, og linker til forsiden. Normalt ville linket se sådan ud: http://www.amino.dk, men fremover skal linket se sådan ud: http://www.amino.dk/?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=nyhedsbrev
Den ekstra parameter skal tilføjes til sidst på alle dine links. Inden du sender det ud, så tester du selvfølgelig lige dine links, så du sikrer at brugeren havner rigtig på dit site :-)
Se trafikken i Google Analytics
Når du har tilføjet kampagnesporingen, så kommer trafikken ind som kampagnetrafik. Dvs. du ser trafikken under "Trafikkilder > Kampagner". I lagkagen over trafikkilder har du pludselig et gult områder, der hedder "Andet". Det er din trafik fra nyhedsbreve og anden kampagnetrafik hvor du har brugt kampagnesporing. Vil du fordybe dig mere i dette emne, så læs mit tidligere blogindlæg om kampagnesporing . Men ellers start helt simpelt med ovenstående.
Vil du et enkelt skridt videre med det samme, så juster sidste parameter, så det beskriver hvilket nyhedsbrev der er tale om:
?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=Nyhedsbrev_uge32
Så kan du se præcis hvor mange salg det enkelte nyhedsbrev har givet.
Er det lige til at gå til? Interessant ny ekstra viden? Spørgsmål? Fyr løs :-)