Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Iværksætterens potentielt største udgift og 5 gode råd til at minimere den

Iværksætterens potentielt største udgift og 5 gode råd til at minimere den

7.771 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 December 2013

Jeg har igennem mine 13 år som iværksætter ansat og opsagt omkring 50 personer, og det er fortsat svært at ramme plet, når der skal ansættes en ny. Mennesker er vidt forskellige, og det kræver ekstra opmærksomhed at bedømme, om en person til en jobsamtale er egnet til jobbet. 

Hvorfor skulle 5 gode råd om ansættelse interessere dig? Jo, måske har du aldrig ansat en, eller måske har du ansat alt for mange forkerte? Og hvis jeg nu fortæller dig, at en af de største omkostninger, jeg har haft gennem tiden som iværksætter, har været forkerte ansættelser, så er det måske værd at spidse ørerne!

1. Brug dit netværk og start allerede tidligt med ansættelsesprocessen

Det kan lyde tørt og klichéagtigt, men det virker – spørg dit netværk, om de kender nogen, der kunne tænke sig at arbejde med dig i din virksomhed. Ligeledes skal du kun ansætte folk, som du kan lide, og som forstår din vision. Ja, du drømmer selvfølgelig ikke om at ansætte en, du ikke bryder dig om, men måske ansætter du ved en fejl en, som slet ikke er enig med dig i dine overordnede planer for virksomheden. Du kan bruge tommelfingerreglen: Gider du at gå ud med dem eller at se dem uden for arbejdet, så gider du nok også gerne at arbejde med dem på den lange bane. Nogle af de bedste ansættelser, jeg har foretaget, har været af personer, som jeg kendte lidt på forhånd. Men pas på: Ansætter du dine bedste venner, er der også en risiko forbundet med det.

2. Giv dem en testopgave

Til en jobsamtale har folk det med at overdrive og "tale for deres syge moster". Derfor er det altafgørende, at du giver dem en testopgave inden første samtale, eller at du som minimum giver dem en mere dybtgående opgave inden anden samtale. Formålet er at se, om de kan tænke selv, sætte sig ind i din virksomhed, og om de kan arbejde selvstændigt. Dernæst er det altid vigtigt, at du har en prøveperiode på fx 1-4 uger, inden du beslutter dig for at fastansætte dem.

3. Tag ikke altid den klogeste

Det lyder måske dumt, men i nogle tilfælde handler en ny ansættelse ikke kun om at finde den, som ved mest om de opgaver, der skal udføres – men også om, hvorvidt personen passer ind i din virksomhed, og at han eller hun kan arbejde proaktivt med arbejdsopgaver, som falder uden for personens ”comfortzone”. Det er klart, at du ikke kan ansætte en programmør, som ikke kan programmere, men er mega-proaktiv. Omvendt vil en programmør, der er mega-dygtig, men ikke passer ind i din virksomhed, heller ikke fungere. Husk altid, at proaktivitet skal vægtest højt, når du ansætter: Den slags mennesker er hurtigere til at lære nyt og gode til at tilpasse sig og selv finde de vigtigste opgaver, som skal løses i din virksomhed (for nej, du har ikke tid til at overvåge dem 24/7!).

4. Vent med at ansætte, til du har fundet den HELT rigtige

Det kan blive en stor omkostning, hvis du bare SKAL ansætte, og hvis ikke du har fundet den helt rette. Derfor skal du også være klar over, at du kan ”aflyse” et ønske om at finde en person til din virksomhed, hvis du ikke får de rette ansøgere. Samtidig er det en god regel, at du skal fyre folk hurtigere, end du tror. En ansat, som ikke udfylder rollen tilfredsstillende efter kort tid, gør det nok heller ikke over lang tid. Og uanset hvad – så sørg for at give folk en opsang, hvis de ikke performer, så de har muligheden for at bevise deres værd!

5. Hvad fortæller din mavefornemmelse dig?

Inden du ansætter en, så hør evt. dine kollegaer, hvad de synes om personen, og stil gerne anderledes spørgsmål til jobsamtalen for at få afdækket, om I deler fælles værdisæt, og om du kan se, at vedkommende vil leve op til dine forventninger på andre fronter end blot de ”kolde fakta”. Der er mange faktorer, som afgør, om en person passer til din stilling, men der er nok ingen entydig måde at ansætte på. Hvis du følger mine fem råd, er du i alle fald bedre klædt på.

To bonusråd

Bonusråd 1:
Hvis du vil lære noget om lønforhandling, skal du læse mit blogindlæg Small Business Hiring Tips: When To Talk Salary – det kan forberede dig på den del af ansættelsen.


Bonusråd 2:
Min klare anbefaling er, at hvis du har plads i økonomien, tør løbe risikoen, og du kan se, at din virksomhed kan udvikle sig, så skal du ansætte. Jo flere hænder, jo mere arbejde kan udføres! Hvis du venter og lurepasser for meget, så vokser din virksomhed måske aldrig eller kun meget langsomt. Derfor: Kast dig ud i det og start gerne med en deltidsmedarbejder. En tommelfingerregel er, at en ansat skal omsætte for ca. 2-4 gange sin løn, før det bliver en god forretning for dig.

Jeg håber, at mit blogindlæg har givet dig værdi, så du kan spare dine penge på forkerte ansættelser og bruge dem på nogle personer, der tjener sig selv hjem mange gange!

Mange hilsner

Toke

PS! Hvilke erfaringer har du med ansættelser – hvad har virket for dig, og er det noget, som du vil dele med andre Amino'er nedenfor?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op