Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Hvilken hjernehalvdel giver dig størst succes som iværksætter?

Hvilken hjernehalvdel giver dig størst succes som iværksætter?

8,796 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 November 2013

Hvilken hjernehalvdel giver dig størst succes som iværksætter? Tag testen!

Er det højre eller venstre hjernehalvdel, som er den vigtigste for en succesrig iværksætter? Få et bud på det kontroversielle spørgsmål i dette blogindlæg og deltag i debatten!

Tanken med blogindlægget er ikke at skrive en videnskabelig artikel, men derimod at sætte fokus på, hvad du som iværksætter skal koncentrere dig om og dyrke, så du skaber værdi i din virksomhed i fremtiden: Er det dine kreative idéer (højre hjernehalvdel) eller de rationelle logiske beslutninger (venstre hjernehalvdel)?

Tag den interessante test her og se, om du anvender venstre eller højre hjernehalvdel mest. 

Eksempel fra virkeligheden

Lad mig starte med eksemplet fra virkeligheden. Hvor mange mennesker havde troet, at man kunne sælge ikke-færdigsamlede møbler i et gigantisk, koldt og klaustrofobisk betonmøbelhus? Formentlig ikke mange, men IKEA-grundlæggeren Ingvar Kamprad kunne i år 1943. Det var hans kreative idé og vision om, at hvis kunderne ville have billige møbler, måtte de selv samle dem. Yderst innovativt og kreativt og det viste sig, at det også var en god og bæredygtig forretningsidé. 

Den kreative hjernehalvdel

Er du iværksætter, har du brug for at kunne tænke kreativt og innovativt – bruge højre del af hjernen. Du har brug for at tænke løsninger på konkrete problemer, som opstår i hverdagen – det er kernen i at være iværksætter. Tag fx nogle kendte eksempler:

JustEat løste problemet med at få bragt fastfood til døren.

Skype løste problemet med dyr telefoni over landegrænser.

Dropbox løste problemet med at dele filer over nettet.

Løsninger findes ved at tænke kreativt og udfordre eksisterende problemer i markedet. Er du en dygtig iværksætter, får du sikkert heller ikke kun én idé – du får idéer hele tiden: Nogle gange idéer til helt nye virksomheder og andre gange ”underidéer”, der løser delproblemer i din primære virksomhed.

Den rationelle hjernehalvdel

Men hvad er en god idé, hvis ikke du ved, hvordan du skal tjene penge på den, eller du ikke ved, hvordan du skal markedsføre den? Alt for mange iværksættere får mange gode idéer, men desværre får de ikke skudt dem ud over rampen – de tør ikke løbe den risiko, der er forbundet med at starte en virksomhed.

Derfor kommer den venstre halvdel i spil: den rationelle. Du skal kunne beregne og analysere dit marked og dine konkurrenter for at få plads til dine kreative idéer.

Hvad er så vigtigst?

Prøv at sætte det hele i perspektiv: Er du typen, som får en masse gode idéer, men aldrig får dem eksponeret på markedet? Eller er du typen, der altid har en stærk plan for din idé, men aldrig får den realiseret, fordi det er for risikofyldt, eller fordi du ikke helt ved, hvordan den skal udformes? Succesrige iværksættere dyrker begge dele af hjernen, eller også sørger de for at finde en makker, som kompletterer dem godt.

Jeg håber, at denne lidt skæve vinkel gav dig stof til eftertanke, så du kan få en sund virksomhed, hvor der tænkes kreativt, og som er forretningsmæssigt bæredygtig.

Hvad har skabt mest succes for dig som iværksætter?

Mange hilsner

Toke Kruse

PS! Hvilken hjernehalvdel bruger du mest, er du enig med testen og hvad synes du er den vigtigste ting i din hverdag som iværksætter?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op