Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Genvej til din succes: Fordelene ved at være bagud!

Genvej til din succes: Fordelene ved at være bagud!

3.764 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 April 2013

I langt de fleste tilfælde handler det om at være længere fremme end ens konkurrenter, at være først med det nyeste og i det hele taget være foran. Men nogle gange er der fordele ved at være bagefter, at være nr. 2 i stedet for nr. 1 – i hvert fald hvis du forstår at udnytte de fordele, som følger med det at være ”second-mover”.

Prisen for at være nr. 1 kan være høj
Umiddelbart vil vi nok alle sammen gerne være nr. 1 i vores branche, men har du overvejet, hvad det koster at være den første med det hele og nå til tops? Hvis du skal kæmpe dig op til førstepladsen, kræver det bl.a. investeringer i viden, produktudvikling og markedsføring og usikkerheden i forhold til om det kan svare sig er stor. Måske giver det mere mening at lade 1’eren gå forud, lære af deres fejlinvesteringer og derefter bygge din egen virksomhed op.

Høst fordelene ved at være nr. 2
Det er med andre ord ikke så slemt at være nr. 2, når det kommer til drift af virksomhed. Hvis du er nr. 2 sparer du de store udviklingsomkostninger og minimerer din risiko ved at prøve nye ting af. Det kan du lade nr. 1 klare og lære fra dem. De største i en branche har mange erfaringer med markedet, kunderne og produktet – og ved at ”gå dem i bedene” kan du blive inspireret til at forbedre dit eget produkt. I en gængs konkurrentanalyse kan du afsløre deres svagheder og aflure de fordele de har, som tiltrækker kunder. Nr. 1 har brugt mange penge på markedsføring, produktudvikling og markedskendskab og det ligger lige til højrebenet at lære fra. Som 2’er slipper du for at lave de samme fejl og uhensigtsmæssigheder, som nr. 1 har lavet. Det sparer dig ikke bare omkostninger, det er også med til at få dit produkt til at fremstå bedre.

Alle vil gerne være nr. 1, men er du sikker på at prisen er værd at betale?
Allerede fra barnsben lærer vi, at hvis man vil vinde, skal man komme først i mål og være bedst. Men det gælder ikke nødvendigvis som iværksætter. Det kan faktisk have sine fordele ikke at være den største. Hvorfor? Fordi det er dyrt at ligge i toppen - du skal træne mere, du skal have et større marketingsbudget og du løber en større risiko. Nogle gange står det endda sådan til, at nr. 2 tjener flere penge end nr. 1. Der er derfor god grund til at overveje, om du overhovedet vil være størst.

Hvor står du – er du nr. 1, 2 eller er du overhovedet kommet i mål?
Og nu er det tid til at tage temperaturen i din virksomhed. Er du på toppen, nr. 2 - eller er du overhovedet med i opløbet? Jeg håber, at dette blogindlæg har givet dig inspiration til at tænke over, hvorvidt du vil være nr. 1 og om du udnytter din position, som nr. 2?

God kamp om pladserne derude!


Toke Kruse

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op