Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing Er du en tabervirksomhed eller en vindervirksomhed?

Er du en tabervirksomhed eller en vindervirksomhed?

2.702 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 December 2011

Det får du ud af dette blogindlæg:

  • Lær hvordan du bliver bedre end dine konkurrenter
  • Udnyt dine konkurrenters fejl og mangler til din fordel
  • Hvordan du bliver en vindervirksomhed 

Konkurrenter udgør for mange virksomheder et stort problem og udfordring, men hvorfor være så bange for dem? Du skal se dem som en inspirationskilde til at gøre det bedre. Du skal se hvad de gør godt, og så gøre det endnu bedre samt udnytte hvad de gør skidt!

En af de bedste ting du kan gøre, er at forstå dine konkurrenter og lære dem at kende. Det sker ikke af sig selv, så grib knoglen, og ring til dem og hør hvordan de gør tingene, og hvilke ting som de mener er bedre i forhold til andre konkurrenter på markedet. Du kan selvfølgelig også finde en masse information på deres webside eller ved at skrive til deres kundeservice. Det vigtigste er at du er opmærksom og aktivt går dine konkurrenter i bedene.

Når du har fået kortlagt dine nærmeste konkurrenter og dem som du mener udgør den største trussel, skal du for alvor trække i arbejdstøjet. Nu skal du se indad og finde frem til hvordan du kan håndtere dine konkurrenter, og i sidste ende hvordan du kan slå dem på mindst 3 punkter. Herigennem skal du kunne differentiere dig. Du skal finde dine USP’er (unique selling proportions). Pris er sjældent en god nok differentiator. Om ikke andet skal den spices op med noget mere.

Ud over at markedsføringsloven foreskriver at man som professionel virksomhed ikke må miskreditere sine konkurrenter, så er et godt råd aldrig at tale direkte dårligt om dine konkurrenter. Eller i hvert fald være varsom med det. Dermed ikke sagt at du ikke skal stikke til dem. Personligt synes jeg at man med humor godt kan lave lidt grin med sine konkurrenter, så længe det er sobert.

Og når det er sagt, så skal du glemme dine konkurrenter og fokusere på din egen virksomhed og blive ved med at forbedre dig og stile efter at være den bedste.

Ekspertspørgsmål om konkurrenter:

  • Hvem er dine tre største konkurrenter?
  • Hvilke produkter er indirekte i konkurrence med dit produkt?
  • Hvad er dine konkurrenters tre styrker og tre svagheder i forhold til dit produkt?
  • Hvad skal du arbejde med for at differentiere din virksomhed?
Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op