Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Toke Kruse fra Billy's Billing I dag får du dele af min "hemmelige" opskrift på den perfekte virksomhedsprofil for iværksættere

I dag får du dele af min "hemmelige" opskrift på den perfekte virksomhedsprofil for iværksættere

4.047 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
06 September 2011

Har du tænkt på, hvor meget din virksomheds brand har betydning for din omsætning? Mange iværksættere tænker, at det koster mange penge at brande sin virksomhed, fordi det ofte er forbundet med dyre marketingskampagner og omfattende markedsanalyser. I følgende blogindlæg får du 3 værdifulde råd om, hvordan du kan brande din virksomhed og hvor vigtigt det er – Branding er ikke forbeholdt Coca-Cola, Microsoft og Google. Blogindlægget er opskriften til at komme i gang med at brande din virksomhed og tjene flere penge. 

Hedder du det rigtige?

Navnet på din virksomhed er ofte det, som dine kunder og potentielle kunder ser som noget af det første. Et godt klingende navn er med til at lede dine kunder på rette spor i forhold til, hvad du tilbyder og hvad der gør din virksomhed unik sammenlignet med dine konkurrenter. Et godt navn indeholder en del af den ydelse, du udbyder og er let at huske. Fx hvis du sælger mælk, er et godt navn ”Mælkemanden”. Det er kun en fordel, hvis du samtidig kan få et domæne på samme stavemåde og det ikke er for svært at stave. Men ingen regel uden undtagelse – så vær’ heller ikke for begrænsende, når du skal finde på dit navn. 

Måske tænker du, at du allerede har et navn og nu er det for sent at skifte, men tænk en ekstra gang. Der er gået noget tid siden du startede virksomhed og du er nu blevet klogere på, hvad din virksomhed egentlig står for og hvad den sælger. Personligt har jeg selv skiftet mit virksomhedsnavn til Relation Technology for et par år siden, da jeg ikke mente, at det tidligere navn ”Token Group”, var særligt brugbart og sigende. Samtidig er sloganet for virksomheden blevet mere fokuseret og er nu ”Bedre resultater online”. Overvej om du har det rette virksomhedsnavn og om ikke andet, kan du måske nøjes med at ændre og forbedre dit slogan.

Ligesom et navn skal være sigende for din virksomhed, er sloganet mindst lige så vigtigt. Sørg for at have en catchy slogan, der understreger lige netop din virksomhed hovedfokus. Kort og præcist. 

Hvordan taler din virksomhed?

De store brandede virksomheder bruger gigantiske summer af timer og penge på at kommunikere til omverdenen. Mest af alt for at styre hvordan deres brand bliver opfattet af deres kunder, investorer, medarbejdere m.fl.

Men du behøver ikke at investere mange penge i at kommunikere, trods det, at det er tidskrævende at sørge for, at din virksomheds kommunikation er optimal for dit brand. Overvej om din webside kommunikerer det, til dine kunder, som du har til hensigt. Fx har du brugt samme type billeder på hele webside, er sproget justeret til din målgruppe og sender de farver, du har på din webside, de signaler, som de skal? Jeg ser stadig websider, som bruger rød blinkende skrift på orange baggrund, uprofessionelle billeder og tekst, som er kopieret fra en skabelon. Hvis du vil fremstå professionel, skal du have styr på din kommunikation og gøre dig nogle tanker om, hvordan din virksomhed kan fremstå så professionel som muligt. Fx anbefaler jeg altid, at de personer, som arbejder i virksomheden, er afbilledet på en ”om os”-side. Det udsender et troværdigt signal og minder brugeren om, at der er personer bag virksomheden.

Hvordan sælger du din virksomhedsprofil?

Når du har den professionelle virksomhedsprofil, kan du begynde at markedsføre den – ikke på almindeligvis med reklamer, men med PR. Dvs. positiv omtale omkring din virksomhed og dens produkter igennem pressemeddelelser. Har du aldrig skrevet eller fået bragt historier i medierne, er det på tide, at du får det gjort! Og ja, det er ikke en let opgave, men du bliver nødt til at starte et sted. Får du en artikel i et anerkendt medie, får du stemplet din virksomhed som troværdig og seriøs og dermed øget værdien af dit brand.

Hvordan du kommer i medierne, er en videnskab i sig selv, men jeg vil anbefale, at du ser nærmere på nettet omkring emnet ”hvordan skriver jeg en pressemeddelelse” og ”nyhedstrekanten”. Hvis du har budget til det,  så hyr et professionelt PR-firma til at dyrke din virksomhed i medierne. Du kan starte med de lokale medier eller internetmedier, der til tider kan være lettere at få i tale end de helt store medier som tv og trykte medier.

Jeg håber, at ovenstående tre råd kan sætte gang i din virksomhed - Ha' en rigtig god dag! Vi ses forhåbentlig på Iværk&Vækst.

Toke Kruse

ps. ovenstående tre råd er blot appetizers – følg med i mine kommende blogindlæg her på Amino og på www.tokekruse.dk og få endnu mere værdifuld viden

Info: dette er mit første ekspertindlæg på Amino. Jeg vil minimum en gang om måneden komme med gode råd om iværksætteri, regnskab og bogføring her på Amino. Følg med og bliv klogere på disse tre centrale emner!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Toke skriver Skriv dig op