Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Tobias Hyldeborg fra LegalHero Core Web Vitals - Hvad Er Det & Hvordan Forbedrer Man Det?

Core Web Vitals - Hvad Er Det & Hvordan Forbedrer Man Det?

3.438 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 March 2021

Når du har læst dette indlæg, vil du have en forståelse for det nye element i Googles algoritme. Core Web Vitals er et forsøg på at kvantificere brugervenlighed, og det vil potentielt give dig mere organisk trafik, hvis du følger retningslinjerne.

Hvad er Core Web Vitals?

Core Web Vitals (CWV) er et forholdsvist nyt parameter i Googles algoritme. Det kigger på forskellige datapunkter inden for brugervenlighed og loadhastighed. Det bliver samtidig et element i den tekniske optimering af dit website og UX (user experience).

Udover det tekniske element findes der også inden for søgemaskineoptimering; indholdsoptimering, linkbuilding og brugervenlighed. Netop CWV er en faktor, som både spiller ind i teknik og brugervenlighed.

Linkbuilding og indholdsoptimering er stadig mindst lige så vigtige, som de altid har været. Core Web Vitals er altså blot endnu en ting, du bør have styr på, hvis du vil overtage konkurrenternes placeringer på søgeresultatsiden.

Tre ting, du skal have styr på

CWV er baseret på tre forskellige elementer, som hver især spiller en rolle for Googles samlede tjek/score af din brugervenlighed. Jeg vil prøve at forklare dem hver især nedenfor. Det bliver lidt teknisk - men hæng i.

Largest Contentful Paint (LCP)

Largest Contentful Paint er en "ren" loadhastighed-metrik. Den kigger på, hvornår brugeren får selve siden at se. Loadhastighed er generelt vigtigt, men nu er det blot endnu vigtigere at få indhold til at blive vist så hurtigt som muligt.

Målet, for dig, er, at have en LCP, som ligger under 2,5 sekund. Husk på, at den altid kan blive bedre. Men du er rigtig godt på vej, hvis du ligger indenfor det grønne område af skalaen.

First Input Delay (FID)

FID måler på, hvor lang tid der går, fra du har foretaget en handling, fx klikket på et link, indtil der sker noget med siden. Det er altså ikke den endelige loadhastighed, der ses på. Det er nærmere, hvor hurtig dit website er til at reagere på en handling fra brugeren.

Din First Input Delay bør ligger under 100 ms, hvis du skal ligge i den grønne skala. Ligger du over 300 ms, skal du for alvor i gang med arbejdet, da du dermed ligger i den røde kategori, som er den værste.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift er en brugervenlighedsmetrik, som ser på, hvor meget siden hopper rundt, når den loader. Det lyder måske lidt mærkeligt, men du har med garanti været ude for det selv. Du er i gang med at læse en artikel, og pludselig loader et billede højere oppe på siden, som får indholdet, du er i gang med at læse, til at forskyde sig.

Måske kender du til ”lazy loading”, som er en metode til at få billeder til at loade hurtigere. Det sker ved først at loade billederne, når de kommer til syne for brugeren. Dette kan af og til resultere i en dårlig brugeroplevelse.

Lazy loading er, som udgangspunkt, en god ting. Men sikr dig, at billeder er sløret fra start, der vises ”placeholders” for billedet eller lignende. På den måde sikrer du, at siden ikke hopper op og ned, når de forskellige elementer på siden loades.

Graphical user interface

Description automatically generated

Figur 1: Eksempel på hvordan Medium.com bruger lazy loading og stadig beholder den gode brugeroplevelse. Kilde: Web.dev

CLS skal ligge under 0,1, hvis Google skal se dig som et brugervenligt site. Ligger den over 0,25, bør du prioritere arbejdet med Cumulative Layout Shift, da du dermed ligger under gennemsnittet set med Googles øjne.

Andre web vitals

Core Web Vitals er blot nogle af de web vitals, Google kigger på. Google kigger også på mobilvenlighed, https, sikker browsing og pop-up-annoncer (som ikke må være aggressive). Disse er ikke direkte med i CWV-målingen, men de er stadig vigtige at have styr på.

Mobilvenlighed er efterhånden en no-brainer, da de flestes Google Analytics-tal også viser, at der er flere sidevisninger fra mobilen end desktop. På Google har andelen af mobile søgninger for længst overhalet søgninger foretaget fra en stationær computer eller laptop.

Https er ikke kun vigtig for dig med en webshop. Selvom du måske ikke kræver følsomme informationer af dine brugere, er det stadig en god idé at få implementeret https. Du skal dog huske at få redirectet dine sider, når du ruller det ud – ellers ender du med en masse 404-fejl.

”Sikker browsing” lyder måske lidt vagt, men det handler i bund og grund om, at din hjemmeside skal være sikker at opholde sig på. Det er mest ment i en tekniske forstand, og det betyder fx, at du ikke må have malware og lignende på hjemmesiden.

Aggressive pop-up-annoncer er irriterende for brugeren, men det er også noget, som Google ser ned på. En anbefaling herfra er at bruge et værktøj, som fx Sleeknote, der gør det muligt at lave pop-ups på en stilfuld måde.

Mål, hvor godt du klarer dig

Som SEO-mand er jeg altid glad for, når Google giver os forskellige værktøjer til at måle, hvor godt vi klarer os. Vi ved fx, at det er vigtigt at skrive godt indhold, men det kan altså være lidt svært at måle effekten af.

I forhold til Core Web Vitals er dog tre forskellige metoder til at måle, hvor godt du klarer dig. Med disse kan du altid se, om du er ”on track” – eller om du stadig har noget, du skal arbejde på, før du er klar til, at Core Web Vitals for alvor bliver en del af algoritmen.

De tre forskellige værktøjer går fra at være meget tekniske til meget lidt tekniske. Så er du slet ikke teknisk anlagt, vil jeg anbefale dig at give dig i kast med Search Console. Er du et teknisk geni, bør du i stedet dykke ned i Chrome User Experience Report.

Chrome User Experience Report (CUER)

Logo

Description automatically generated

CUER er et værktøj, som rapporterer på mange ting. De tre parametre indenfor CWV er blot nogle af de mange indsigter, du kan få – sammen med blandt andet First Paint, DOMContentLoaded og onload.

Du skal have en Google-konto, hvis du vil give dig i kast med CUER. Du skal også have adgang til et Google Cloud-projekt og BigQuery, og det er nok her, hvor kæden hopper af for mange.

Hvis du rent faktisk har adgang til et Google Cloud-projekt, vil jeg anbefale dig at følge Googles egen guide til Chrome User Experience Report, da sådan en guide nok vil blive lidt for langhåret at køre igennem i dette indlæg.

PageSpeed Insights

Måske kender du allerede til PageSpeed Insights. Det er et relativt simpelt værktøj fra Google, som giver dig en række forskellige scorer og tidsestimater for, hvor hurtig din hjemmeside loader.

Graphical user interface, application

Description automatically generated

Figur 3: Dinero har noget at arbejde på i forhold til "First Contentful Paint (FCP)", hvor vi kun bliver rated gul.

Udover den samlede score for mobilenheder og computer kan du også få data for de tre områder indenfor CWV. Husk, at det altid er bedre at se på reelle data frem for diverse score-enheder.

Hvis du ønsker at finde data på en enkelt side, kan PageSpeed Insights være en glimrende hjælp til dette. Jeg vil dog anbefale dig at bruge Search Console, da du kan se data samlet for hele hjemmesiden.

Search Console

Search Console er et genialt værktøj til alle os, som gerne vil øge vores organiske trafik. Du finder data på individuelle sider og søgeord, anbefalinger til teknisk optimering og beskeder direkte fra Google.

Hvis du går til rapporten ”Core Web Vitals” (eller ”vigtige netstatistikker” på dansk), får du overblikket, du kan se på billedet nedenfor – altså en simpel oversigt for mobil og desktop-data.

Graphical user interface, application

Description automatically generated

Figur 4: Search Console giver dig et overblik over hele dit site.

Ligesom med PageSpeed Insights er Search Console lidt hårdere over for mobilversionen af din hjemmeside. Det skyldes, at vi typisk har en lidt ringere forbindelse på vores mobiltelefon, end vi har på bredbåndet derhjemme eller på arbejdet. 

Jeg foretrækker at bruge Search Console til at tjekke op på CWV-data for de hjemmesider, jeg arbejder på. Det giver mig et billede af hele hjemmesiden, og jeg skal ikke tjekke sider individuelt.

Det giver naturligvis mest mening at starte med de sider, som performer dårligst (rød). Herefter er det at tage dem slavisk, så man kigger på de sider, som kræver forbedringer (gule), når du har kigget på de røde. 

Det er dog også vigtigt at overveje, hvor vigtige de individuelle sider er. Der er fx ingen grund til at spilde tid på en side, som ikke er vigtig, selvom den scorer dårligt. Her er tiden bedre brugt på fx en side, som er yderst vigtig for dine konverteringer – selvom den scorer bedre. 

Eller har du en vigtig landingpage, som både konverterer godt og modtager fin organisk trafik, men ligger i det gule felt, er denne naturligvis vigtigere end din cookiepolitik, selvom den ligger i det røde område.

Tjek, hvor godt dine konkurrenter gør det

Ulempen ved Search Console er, at du ikke kan tjekke dine konkurrenter efter i sømmene – men det kan du med PageSpeed Insights. Det er naturligvis vigtigt at have et så hurtigt site som muligt, og opgaven med loadhastighed bør aldrig kunne færdiggøres.

Selv millisekunder gør en forskel, når Google kigger på din side og sammenligner med konkurrentens side, som omhandler samme emne. Netop derfor kan det være en god idé at tjekke, hvor godt dine konkurrenter klarer sig – og gøre det løbende.

Når du sammenligner enkelte sider, er det vigtigt ikke kun at tage forsiden og stoppe der. Prøv at sammenligne en 4-5 sider for hver af de forskellige sidetyper, der er på siden. Lav så et gennemsnit, du kan sammenligne med.

Har du en webshop, kan du tage 4-5 af dine produktsider, 4-5 af dine kategorisider og 4-5 af dine blogindlæg, og så gøre det samme på dine primære konkurrenter for at se, hvor godt du gør det sammenlignet med dem.

Hvordan forbedrer jeg Core Web Vitals?

Det simple og korte svar er: forbedr dine scorer i PageSpeed Insights, og få alle dine sider til at ligge i den grønne kategori i Search Console. Det er naturligvis ikke en løsning, men nærmere et slutmål.

I bund og grund handler CWV egentlig ”bare” om at have et website, som loader hurtigt og ikke generer dine brugere. Men hvordan gør man så det? Jeg har listet en række muligheder, du kan gå i gang med allerede i dag.

  • Forbedr din loadhastighed

  • Vælg en god webhost

  • Validér rettelser

Jeg tager dig igennem hver enkelt mulighed i de næste tre afsnit.

Forbedr din loadhastighed

Loadhastighed kan være en af de mest tekniske opgaver indenfor SEO. Og hvis du ikke er udvikler, kan det også blive en meget dyr proces, hvis du skal betale en ekspert for at gennemgå din hjemmeside.

Der findes heldigvis flere forskellige nemme(re) muligheder for at optimere loadhastighed. Bruger du WordPress, går min klare anbefaling på at installere WP Rocket plug-in’et.

WP Rocket er et plug-in, som med nogle få kliks implementerer caching, lazyload, minifying og meget andet. Det koster fra 49 USD om året, men det er penge, som er virkelig godt givet ud.

Udover de meget tekniske områder af loadhastigheds-optimering, bør du også kigge dine billeder igennem. Ingen billeder bør fylde mere end 100 KB. Her kan du bruge et værktøj som Screaming Frog til at crawle dit site og se, hvor stort et problem du har med dette.

Vælg en god webhost

Du kan gøre nok så meget ved at implementere plug-ins og finkæmme samtlige sider. Men det har også betydning for loadhastigheden, hvor din hjemmeside er hosted – og hvor hurtig denne er.

Det kan hurtigt blive en stor opgave at skifte webhost. Men hvis du stadig har en sløv hjemmeside sammenlignet med konkurrenterne, selvom du har optimeret alle ting, du selv er herre over, så kan det være en idé at skifte webhost.

Siteground, Hostinger og A2 Hosting er nogle af de webhoteller, som bliver fremhævet i forskellige sammenligninger af de hurtigste hosts. Hvis du vægter dansk support højt, må du typisk gå på kompromis med hastighed.

Validér rettelser

Når du har lavet en række ændringer på dit site, kan du med fordel prøve at validere disse ændringer i Search Console. På den måde gør du Google opmærksom på, at du har rettet op på de problemer, Google mener, der måtte være.

Du vil efterfølgende få en mail fra Google med en ”afgørelse” – altså om Google har godkendt din rettelse, eller der stadig er arbejde at gøre før URL’en går fra fx rød til gul.

Fremtiden for Googles algoritme

Selvom Core Web Vitals ikke er en del af Googles algoritme endnu, har Google allerede meldt ud, at elementerne i Core Web Vitals hele tiden vil udvikle sig. Det kan være, der kommer flere elementer, du skal forholde dig til, ligesom det kan være, at nogle elementer bliver vigtigere end andre.

Det kan altså sagtens ske, at dine scorer stiger eller falder, uden at du har gjort noget. Her kan der være tale om, at Google selv har ændret på, hvilke elementer der er vigtigst for scoren.

Derfor er det naturligvis vigtigt at følge med i udviklingen, så dine konkurrenter ikke pludselig overhaler dig. Har du opsat Search Console for dit site, og løbende holder øje med udviklingen her, er du allerede godt på vej.

Sørger du samtidig for at holde dig opdateret på de store SEO-medier, som Search Engine Journal, Search Engine Land og Search Engine Watch, er det svært for konkurrenterne at være mere opdateret end dig.

Hvis du bruger Chrome, findes der en Core Web Vital-extension, som viser dig de forskellige CWV-metrikker direkte i browseren.

Bogføring af hjælp til SEO og annoncering

Hvis du får hjælp til din SEO af en konsulent eller rådgiver, er det nemt at bogføre i Dinero. Når du fx skal bogføre betalingen, skriver du bare “SEO”, hvorefter den indbyggede bogføringsassistent spørger, om det er til hjemmesiden, annoncering etc. 

Så er det bare at klikke på det, du har fået hjælp til. Så bliver det hele bogført korrekt på den rigtige konto.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Tobias skriver Skriv dig op