Har du nogensinde brækket benet? - Eller haft et barn, i klapvogn, med på shopping? Så har du sikkert også oplevet, at ting blev mere besværlige. Måske har du faktisk helt droppet at besøge en butik, med mange trapper, uden elevator.
Nøjagtigt det samme sker på dit website, hvis det ikke er tilgængeligt. - Kunderne dropper at gøre det du gerne vil have dem til, simpelthen fordi det er for besværligt.
Mindst 500.000 danskere er berørt af digital tilgængelighed.
Når du har set videoen, så læs videre længerenede, for at finde ud af hvad du selv kan gøre.
Alle funktioner skal kunne benyttes via et tastatur
Tjek om det er muligt at købe dine produkter, tilmelde sig dit nyhedsbrev etc., uden brug af mus.
For tiden er der en eksplosiv stigning i antallet af museskader, derfor er det en ret god ide, at tjekke, om din hjemmeside fungerer uden brug af mus.
Tjek om du kan springe rundt mellem alle links, knapper og formularfelter kun vha. tastaturet.
I Internet Explorer og Chrome bruger du "tab" og "shift + tab" til at springe mellem links, og du aktiverer dem med "enter. Der er tilsvarende funktioner i andre browsere.
Tjek om:
- Der er en visuel markering af hvor du er. Fx. en stiblet linje rundt om det link der har tastaturfokus.
- Du kan komme rundt til alle links og funktioner på siden.
- Der er en logisk rækkefølge når du tabulerer dig gennem siden.
Lav undertekster på dine produkt og informationsvideoer
Ok, der er kun omkring 4.000 helt døve personer i Danmark. Men antallet af mennesker med nedsat hørelse er langt højere. DR regner med at 800.000 personer i DK har glæde af undertekster. Det er faktisk ret mange, ikke?
Nu du har fat i videoindholdet på din hjemmeside, så prøv lige at afspille det, mens du har lukkede øjne. Får blinde og svagsynede også budskabet om dine fantastiske produkter og services, eller hører de bare en gang tvivlsom reklamemusik?
Løsningen er en god tekst-beskrivelse af indholdet i videoen. Det vil også hjælpe søgemaskinerne til en bedre forståelse af dit indhold.
Hvad siger din "Læg i kurven" knap
Du har sikkert hørt, at du bør lave alternativ tekster til dine billeder, af hensyn til svagsynede der får siden læst højt af et skærmlæserprogram. Det er helt rigtigt, det bør du gøre, men hvad med dine øvrige funktioner og knapper.
Det er blevet moderne at eksperimentere med såkaldte call to action knapper, for at få flest mulige til at trykke på køb, læg i kurv eller hvad det nu er de skal gøre. Mange designer flotte og lækre knapper i Photoshop og indsætter dem som klikbare billeder på hjemmesiden. Hvis du har lavet dine call to action knapper på den måde, og du ikke har lagt en beskrivende alternativ tekst på knappen, så vil blinde og svagsynede i bedste fald, få oplæst filnavnet, på den billed-fil du har brugt, frem for den geniale og overbevisende tekst du har skrevet på knappen.
Der er 25.000 - 50.000 stærkt svagsynede i Danmark. Det er altså mennesker som faktisk er meget motiveret for at handle på nettet. Det er ikke ret nemt at gå ud i den fysiske verden og handle, hvis man ikke kan se noget. Men det er nemt på en web-shop, hvis den ellers er tilgængelig.
De bedste hilsner:
PS:
Vil du gerne have nogle gratis tips til, hvordan du gør din hjemmeside tilgængelig for flere potentielle kunder?
Vi leder lige nu efter hjemmesider vi kan bruge i vores kommende demonstrationsvideoer.
Du får konkrete råd til forbedring af tilgængeligheden på din hjemmeside, hvis vi til gengæld må bruge den som eksempel i vores videoer.
Skriv til post@diversa.dk hvis det har din interesse.