Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Thomas Friis Nielsen´s blog Hvordan undgår du at gå konkurs?

Hvordan undgår du at gå konkurs?

855 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 April 2020

Hvordan undgår du at gå konkurs?

 

I disse tider oplever flere og flere virksomhedsejere faldende ordrer på grund COVID-19´s lammende effekt på forbrugernes og virksomhedernes købevillighed. Det kan medføre, at virksomheder får vanskeligt ved at betale deres kreditorer, efterhånden som kreditorernes tilgodehavender forfalder.

I denne korte artikel vil jeg give nogle konkrete bud på, hvad man som virksomhedsejer kan gøre for mindske risikoen for at gå konkurs. 

1          Anvend budgetter

Ved at anvende realistiske driftsbudgetter har du mulighed for hele tiden at følge udviklingen i virksomhedens drift og likviditet. Derved har du mulighed for at få et overblik over, hvorvidt du er nødt til ændre procedurer i din virksomhed for at forbedre likviditeten. Budgettet vil hjælpe dig til tidligt at opdage, hvor du skal sætte ind, samt hvorvidt din virksomhed vil komme i likviditetsproblemer på et senere tidspunkt.

En pludselig krise som COVID-19 kan dog ikke forudsiges, så i visse tilfælde vil et driftsbudget ikke kunne afværge, at din virksomhed kommer i likviditetsproblemer. Herunder vil jeg derfor beskrive andre tiltag, som du som virksomheds ejer kan benytte for at mindske risikoen for en konkurs.

2          Effektiv debitorstyring

Et oplagt sted at sætte ind, hvis man ønsker at forbedre likviditeten i en virksomhed, er virksomhedens debitorstyring. En effektiv debitorstyring vil altid have en mærkbar positiv indflydelse på virksomhedens likviditet.

Forudbetalinger i forbindelse med ordrer vil selvsagt sikre, at virksomheden får likviditet så tidligt som muligt, og er derfor en særdeles god måde at forbedre likviditeten i en virksomhed på. I visse brancher er det dog vanskeligt at indføre forudbetalinger, da der ikke er kutyme for det. Fx er det vanskeligt for et håndværkerfirma at kræve forudbetaling for deres arbejde. I andre situationer vil det være naturligt at opkræve 50 % af betalingen forud, hvorimod kunderne vil være tilbageholdende med at betale hele regningen forud. Såfremt det forretningsmæssigt kan forsvares at kræve hel eller delvis forudbetaling for virksomhedens ydelser, så bør man benytte sig af det.

I de brancher hvor forudbetalinger ikke er en gangbar forretningsmodel, bør man huske at fakturere, så snart opgaven er løst. Derved modtager virksomheden betalingen fra kunden på det tidligst mulige tidspunkt. Desuden mindskes risikoen for, at kunden ikke betaler. Der er flere undersøgelser, der viser, at sandsynligheden for at få betalt sin regning falder jo længere tid, man venter på at opkræve betalingen.

Endeligt er det vigtigt at have en standardiseret rykker og inkassoprocedure, som træder i kraft, så snart en kunde ikke betaler til tiden. Ved at standardisere rykker og inkassoproceduren giver man indtryk af, at man ikke vil opgive fordringen mod kunden, hvilket får de fleste kunder til at betale. Derudover bruger man ikke unødig tid på at udarbejde rykker og inkassoskrivelser, hvis processen er standardiseret.

 

3          Nedbring virksomhedens aktiver

En nem måde at frigive likviditet til virksomheden på er at sælge nogle af virksomhedens aktiver. Overvej om der er nogle af virksomhedens aktiver, som kan undværes. Måske kan det bedre betale sig at få et fragtfirma til at levere varerne end selv at stå for fragten, hvilket betyder, at man kan sælge virksomhedens fragtbiler. Eller måske kan det bedre betale sig at lease fragtbilerne i stedet for at eje dem. I begge tilfælde får man frigivet likviditet til virksomheden.

Såfremt man er en virksomhed, som operer med et varelager, skal man overveje, om man kan nedbringe varelagerets størrelse uden, at det får konsekvenser for leveringen af varer til virksomhedens kunder. Et stort varelager binder meget likviditet, så der skal være en god grund til at have et stort varelager.

4          Informer kreditorerne

I tilfælde af at virksomheden er havnet i en situation, hvor den ikke kan betale, er det oftest en god ide at gå i dialog med kreditorerne. Forklar hvorfor virksomheden ikke kan betale sine regninger til tiden, og hvornår man regner med at kunne betale. Kreditorerne vil således have en fornemmelse af, at virksomheden tager situationen alvorlig og forsøger at finde løsninger på den manglende likviditet. Tit vil kreditorerne være villige til at give henstand med betalingen eller indgå en afdragsordning for at undgå at sende fordringen til inkasso, da der også er omkostninger forbundet med dette.

 

5          Søg rådgivning

Det kan være en rigtig god ide at søge professionel rådgivning så tidligt som muligt, da chancerne for at undgå en konkurs er større, hvis du reagerer rettidigt. Jo alvorligere likviditetsproblemerne er, jo mindre råderum er der for en rådgiver til at finde løsninger, der kan redde virksomheden fra en konkurs.

Rådgivere kan fx hjælpe dig med finde den rigtige finansiering til virksomheden, som kan være medvirkende til at redde virksomheden. Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilken finansieringsmodel der passer bedst til din virksomhed. Hvis du har mange debitorer kan fakturabelåning fx være den bedste løsning, hvorimod et realkreditlån sandsynligvis vil være en bedre løsning, hvis virksomheden har mange ejendomme med friværdi.

Derudover ved den rigtige rådgiver, hvilke betingelser der skal være opfyldt, før en virksomhed kan begæres konkurs. Såfremt din virksomhed bliver mødt med en konkursbegæring, vil din rådgiver således kunne rådgive dig om, hvordan du skal forholde dig til konkursbegæringen, og hvorvidt virksomheden har mulighed for at afværge den. 

-oo0oo-

Såfremt du har spørgsmål, der relaterer sig til konkurs, er du velkommen til at kontakte os på kontakt@friisadvokatfirma.dk eller læse mere om os på https://friisadvokatfirma.dk/

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Thomas skriver Skriv dig op