Det er den tid på året: Alle de tal, enkeltmandsvirksomheder, PMV’er og I/S’er hele året har proppet ind i regnskabsprogrammer og Excel-ark, skal gøres op i den store årsafslutning med årsregnskab og “Oplysningsskema” (den tidligere udvidede selvangivelse).
Fra kalenderen rammer 9. marts skal virksomheder nemlig melde årsresultatet – altså regnestykket over det forgangne års indtægter og udgifter – til Skattestyrelsen. Deadline er start juli – ellers vanker der bøder. 200 kroner for hver dag, man er for sent på den, for at være præcis.
Men hvilke tal skal tastes hvor? Hvem skal udfylde hvad? Og hvad er forskellen på det skattemæssige og det regnskabsmæssige resultat? For der er forskel. Stor forskel!
Med omkring 17.000 udskrevne bøder til personligt ejede virksomheder for at indberette for sent i 2019 – svarende til ca. 32 mio kr. – lader det til, at en stor portion af landets iværksættere oplever bump på vejen i netop dét arbejde.
Dertil kommer så alle dem, der indberetter forkert, når de endelig bevæger sig ind på skat.dk. Også her går mange desværre galt i byen. Og man kan ikke just bebrejde dem.
Blomster er ikke bare blomster
Hele herligheden består i at udfylde det, der før hed den udvidede selvangivelse – men som Skattestyrelsen nu altså kalder noget så mundret som Oplysningsskemaet.
Det bliver det dog ikke mere simpelt af. I dette Oplysningsskema skal du som erhvervsdrivende udfylde bestemte rubrikker – men hvilke? Og med hvilke beløb? Det er nemlig ikke én til én – lad mig give et eksempel:
Har du givet en blomstergave for 500 kroner inkl. moms til en kunde, er der intet momsfradrag. Det er der nemlig ikke til forretningsforbindelser – og derfor skal du regne hele udgiften med i dit årsregnskab. Altså 500 kroner.
Men: Når du så skal udregne, hvor meget du skal betale i skat – altså lave grundlaget for dit skatteregnskab – må du til gengæld ikke få fradrag for den fulde udgift. I skatteregnskabet må du kun fratrække 25 procent af udgiften svarende til 125 kroner.
Den helt samme regning for blomster skal altså medregnes helt forskelligt altså lave grundlaget for dit skatteregnskab – afhængigt af, om vi snakker årsregnskab eller skatteregnskab. Og regulerer du ikke beløbene, tager du for meget fradrag, hvilket er – ja, ulovligt.
Det samme gælder, hvis man fx kegler rundt i reglerne for fx bespisning ude i byen, afskrivning på aktiver og rejse- og overnatningsomkostninger. Og kegler man rundt, er det helt forståeligt, fordi det jo netop er hamrende svært at gennemskue reglerne.
Få hjælp
I bund og grund er det jo fedt at kaste sig ud i tingene selv – og det er fedt, at selvstændige efterhånden selv har så mange muligheder for at gøre netop dét. Men man skal også kende sine muligheder og værktøjer – især når det handler om ens skatteforhold. Det er ikke for sjov.
Min opfordring er derfor helt klar: Sørg for at få fat i en revisor, der ved, hvad dælen man skal gøre – eller bruge et værktøj som Dineros beregner, der viser dig, præcis hvad du skal skrive – og i hvilke felter.
Du slipper ikke alene for bøvl – det stiller dig også bedre, fordi du udrydder tvivl og kan se, hvordan din situation reelt ser ud.
Med andre ord: Har du ikke styr på det her, laver du ret sikkert fejl – og du risikerer jo ikke kun at snyde Skattestyrelsen, men også dig selv. Ingen af delene er særligt fedt. Vel?