Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Storyhunter Tekstforfatning for freelancere: Skriv ikke ‘Vi’ om dig selv på dit website

Tekstforfatning for freelancere: Skriv ikke ‘Vi’ om dig selv på dit website

3.175 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
01 February 2013

Skriver du ’vi’ om dig selv og din enkeltmandsvirksomhed på din hjemmeside? Den lille løgn vil ikke gøre dig tjenester. Læs om en typisk tekstforfatter-fejl mange freelancere laver, når det kommer til deres virksomhedsprofil.

 

Jeg kender det fra mig selv. Jeg startede også med at referere til min enkeltmandsvirksomhed som ’vi’, selvom jeg kun var mig selv.

Det var for at give indtryk af, at der var flere end mig, der troede på mine evner – for at lyde mere erfaren end, jeg var. Jeg syntes egentlig nok, jeg havde appel, men jeg manglede troværdighed omkring mine ydelser.

I virkeligheden var jeg helt nystartet. Jeg havde arbejdet i faget før. Jeg kunne, hvad jeg kunne, men heller ikke mere og en større enhed af professionelle specialister var jeg bestemt ikke.

Det kunne kunder lugte med det samme. Dem, jeg trods alt tilkæmpede mig, fik jeg ikke pga. en troværdig hjemmesideprofil, men af alle mulige andre årsager.

At ’vi’ er ’dig’ gennemskues alt for let

Det er uendeligt let at gennemskue når en enkeltmandsvirksomhed lyver sig større end, den er.

Hvorfor kan besøgende kun kontakte virksomhedens ejer?

Hvem er de andre medarbejdere?

Hvad laver de?

Hvor har de hver især deres ekspertise?

Når din mistanke vækkes ved disse spørgsmål, tør jeg vædde på, at den 9 ud af 10 gange er berettiget.

Kunder er vant til den lille hvide, men…

Det er ikke mit indtryk, at kunder automatisk afskriver freelancere, der helt gennemskueligt identificerer sig som ’vi’.

Mange er vant til det. Det gælder især små virksomheder, som ikke er vant til at bruge bureauer.

De fleste kunder ser gennem fingrene med det. De føler ikke trang til at bore i det.

-          Det er der ingen pointe i, når manden er så billig, plejede de at tænke om mig.

… Men det er da klart! Førstehåndsindtrykket er ikke det bedste, du kan give besøgende på din hjemmeside. Sikkert synes både du og kunden, at opblæste mennesker kan være morsomme, men bedriver nogen af jer virksomhed for at blive til grin?

Kunden kunne jo mistænke dig for at gøre grin, fordi vedkommende ser, at du allerede fra starten spiller urent – og selv, hvis den går: Vil du så ikke hellere have, at folk rykker tættere på skærmen, når de læser om dine services end, at de trækker på smilebåndet?

Løgne breder sig som cancer

For det andet vil præsentationen på din hjemmeside sjældent blive de sidste ord om din profil.

Stort set alle nye kunder spørger til min erfaring med opgaver, som den, de vil have løst. Her kan du virkelig komme i problemer, hvis du opretholder løgnen.

Det har jeg ikke prøvet selv, men en kollega har. Da hun løb tør for historier og det gik op for mig, at hun var eet stort luftkastel, kunne jeg ikke ryste det af mig.

Vores samarbejde kom aldrig i gang trods det, at hun vist nok var dygtig nok. Tilliden var væk. Det betød, at der ingen opgaver kom eller kommer hendes vej fra mig.

Ærlighed er derimod et sikkert valg. Den spottes fra første gang, kunden besøger dig og giver langt det bedste udgangspunkt for den senere snak om dig som leverandør. Det gælder også for jeres snak om selve opgaven og det fremtidige samarbejde, du jo altid gerne vil lande.

Tekstforfatningen: Vend det til din fordel

Sagen er, at det i virkeligheden er fint nok at være énmandsvirksomhed. Det gør ikke noget, at du kun er dig selv. Der findes også råd for din manglende erfaring med kunder.

Første skridt er at være ærlig om det. Næste er at vende det til din fordel.

… Og hvordan gør du så det?

Jo, først og fremmest står du ved dig selv og præsenterer dig som et ’jeg’ på dit website.

Derefter fortæller du en god historie om, hvorfor du startede din virksomhed og hvad præcist, du har som leverandør, ingen anden i din branche matcher.

Vinklen til din virksomhedsprofil

Når du starter en virksomhed inden for dit felt, har du unikke kompetencer på området. Er det ikke det rigtigt?

De skal selvfølgelig frem.

Det kan være din uddannelse, erhvervserfaring eller den unikke vinkel, som netop du tager på opgaven.

Sandsynligvis findes der mange i branchen, der kan gøre et bedre job end dig, men kan de det her:

  • Kan de tage ud til kunden og arbejde? Lade kunden komme med på tætteste hold? Tilbyde denne trykhed?
  • Kan de sige sig fri for afhængighed af medarbejdere? Selv bestemme om, at de vil arbejde igennem i weekenden og om opgaven skal være færdig til på mandag?
  • Er de ligeså billige? Høster de selv hele overskuddet, fordi de højst betaler løn til en revisor?

Det var USP’erne (Unique Selling Points), jeg selv brugte dengang, jeg startede som tekstforfatter. Kunderne tog dem til sig. Jeg fik mine referencer og for alvor gang i bixen.

Når det er sagt, må du meget gerne kommentere, hvis du kommer på flere USP’er, hvormed nystartede iværksættere uden de vilde referencer, sætter sig i et positivt lys overfor kunder.

Der findes selvfølgelig mange flere end dem, jeg nævner – og det rette mix vil sandsynligvis kun kunne stå på dit og netop dit website.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Torben skriver Skriv dig op