Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Tais Roar Larsen fra Dinero Konverteringsoptimering – Design din virksomheds kunderelation

Konverteringsoptimering – Design din virksomheds kunderelation

1.667 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 March 2022

Stort set alle virksomheder har brug for at få flere nye kunder eller få eksisterende kunder til at købe et produkt eller en ydelse igen. De fleste virksomheder har i realiteten brug for begge dele.

Du har sikkert hørt udtrykket konverteringsoptimering i forbindelse med digital markedsføring. Hvis du ikke har hørt om det, handler det kort fortalt om at få flest mulige kunder og potentielle kunder til at udføre en ønsket handling (også kaldet en konvertering). 

En konvertering kan både være en digital eller/og fysisk handling: 

  • En bruger sender en mail via en kontaktformular på hjemmesiden
  • Når din kunde ringer til dit telefonnummer efter at have set det i en avisannonce, på Facebook eller et tredje sted
  • Hvis en potentiel kunde foretager et køb i din fysiske butik

Konverteringsoptimering bruges til at øge sandsynlighed for, at dine kunder konverterer – altså udfører en handling.

Hvordan kommer du så i gang med konverteringsoptimering? 

Det afhænger helt af hvad din målsætning er. Her er tre trin, der guider dig på rette vej, hvis din målsætning handler om at sælge og sælge mere, end du gør i dag.

1) Find ud af, hvordan du sælger bedst

Er det i telefonen med kunden i røret, skal de ned i din forretning eller er det, når du står ude hos kunden, at du har nemmest ved at konvertere dem til at købe et produkt eller ydelse?

2) Sæt dig i dine kunders sted

Hvornår, og hvordan havner dine kunder i den situation, hvor du sælger bedst?

Går de på Facebook, hvor de finder din virksomhed på mobilen, trykker på telefon-ikonet og ringer? Eller har de måske en flyer med dit nummer hængende? 

Den letteste måde at finde ud af det på er ved at spørge dine kunder, hvad de gør i dag. 

Generelt er det en rigtig god idé at forstå dine kunders behov og adfærd. Værktøjer, som Google Analytics, spørgeskemaer og interviews med kunder, kan give dig værdifulde indsigter. 

3) Optimér de touchpoints, dine kunder har med din virksomhed

Hvad kan du gøre for at gøre det endnu lettere for dine kunder at bevæge sig hen til det scenarie, hvor du har nemmest ved at sælge til dem?

Du kan tænke på et touchpoint som en snitflade mellem din virksomhed og din kunde. Det kan fx være en flyer, din hjemmeside eller et fysisk møde med en medarbejder. Alle snitflader mellem virksomheden og kunden kan potentielt optimeres.

Det er en altid en god idé at teste, om de ændringer, du laver på snitfladerne, skaber en positiv eller negativ effekt. Du kan nemlig altid "rulle" en ændring tilbage igen, hvis det viser sig, at den har en negativ effekt – hvilket også sker nogle gange.

Eksempel på konverteringsoptimering

Lad os sige, du er VVS'er, og du har du nemmest ved at sælge til dine kunder, når de ringer ind med et aktuelt problem (trin 1).

Vi antager, at dine kunder finder din virksomheds hjemmeside via Google på deres mobil. De klikker herefter ind på din hjemmesides forside fra Google, hvorefter de klikker på kontakt i menupunktet, hvor dit nummer står. Til slut kopierer de nummeret og ringer til dig.

Kunden interagerer altså med

  • Google 
  • Virksomhedens hjemmeside
  • Kontakt-siden på hjemmesiden
  • Telefonnummeret på kontaktsiden

Det hele sker fra kundens mobiltelefon (trin 2). 

Vi har altså fire touchpoints/snitflader, som vi kan konverteringsoptimere. Vi kan fx: 

  • Få virksomhedens telefonnummer ud i Googles søgeresultat, så kunden slet ikke behøver lande på hjemmesiden for at komme i kontakt med virksomheden
  • Lægge telefonnummeret fast øverst på websitet, så kunden skal bruge mindre tid på at finde det – og sparer et trin ved ikke at skulle navigere til kontaktsiden
  • Gøre telefonnummeret til et telefonlink, så kunder, der ankommer via mobilen, ikke behøver at kopierer telefonnummeret, men bare kan klikke på det og ringe op  

Ved at optimere de forskellige touchpoints (trin 3) bliver det nemmere for kunderne at kontakte VVS’eren – og jo nemmere det er for din kunde, at udføre en handling, jo større er sandsynligheden for, at de gør det. 

Det skal du altid huske, inden du går igang!

Notér dit udgangspunkt. Det kan fx være, hvor mange opkald du får om dagen i dag og hver dag i løbet af testperioden. Når du er “færdig med at teste”, kan du holde de to op mod hinanden og se, om din optimering har haft en effekt.

Får vores VVS’er fx 15 opkald om dagen i stedet for 10, som han tidligere fik, er det et klart tegn på, at optimeringen har haft en positiv effekt. Hvis forskellen er meget lille, fx 1 opkald mere/mindre, kan vi ikke sige, om det skyldes vores konverteringsoptimering – det er nemlig ikke statistisk signifikant.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Tais skriver Skriv dig op