Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Er du lige til at citere? 3 trin til bedre salg

409 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 November 2019

”Undgå skandale. Gå til Finn når du skal male” stod der på skiltet, der dumpede ned foran mit ansigt, da jeg gik ind ad døren til malerforretningen. 

Siden da, gik jeg altid til Finn når jeg skulle male. Ikke fordi jeg frygtede skandale. Mest fordi sloganet var så skørt, amatøragtigt og sjovt at jeg huskede det. 

Det er nok 20 år siden nu. 

Er du lige så let at huske?

God salgs-kommunikation behøver ikke koste boksen

Hvem husker ikke da DR med Anders Lund Madsen i spidsen satte lys på Århus nye slogan? Byen gik fra det gammelkendte ”smilets by” til ”Danish for progress”, der hverken kunne udtales eller huskes af nogen. 

Det kostede by-kassen en million danske kroner og sloganet er i dag droppet igen. For ingen brugte det.

Jeg gætter på at Finn brugte et par hundrede dask på pap og bogstaver til sit skilt. Og ti minutter på at hænge det op.

Så det er ikke penge der er afgørende. Du behøver heller ikke have et slogan. Overhovedet. 

Du behøver heller ikke at rime. Selvom det kan være sjovt.  

Det er noget helt andet, der afgør om du citeres eller ej. Og dermed huskes bedre.

Hvis din salgs-kommunikation følger de her 3 ting, så er din chance for at blive citeret langt større. Det være sig i dit pitch, dit tilbud eller din øvrige salgs-dialog med potentielle kunder. 

# 1 Det skal være simpelt

Formår du at gøre det komplekse simpelt?  

Rigtig mange tror at komplekse modeller, sætninger eller jargon fremhæver deres viden. Det er lige omvendt. Kan du forklare det komplekse simpelt, så viser du, at du virkelig forstår det – og forstår at kommunikere det til andre. Det viser også at du er let at kommunikere med. Og måske også at samarbejde med. Alt sammen noget din kunde vil sætte pris på.

Som Albert Einstein citeres for: 

”If you can’t explain it simply, you don’t understand it well enough”  

#2 Det skal være kort

Det simple er også kort. Gør dine sætninger kortere. Byt et enkelt komma eller to ud med punktummer. For et punktum giver en pause. En pause give plads til refleksion. Og dermed trænger dit budskab lettere igennem.

At fatte sig i korthed er kernen til det gode salg. Som den dygtige performance coach Mette Rix siger: 

“Be brief, be bright, be gone.”

Din kommunikation skal pakkes ind i korte budskaber, din målgruppe kan huske. Og endnu bedre; citere dig for. Det skal gentages igen og igen, for din målgruppe husker det ikke nødvendigvis første gang.

#3 Det skal passe til din modtager

Det er selvfølgelig ikke alt der er kort og smart, som nødvendigvis passer til dig. Eller din målgruppe. Bøghs kloakservice bruger f.eks. følgende håndværker jargon: 

”De sidder og prutter, vi kommer og sutter.”

Den går an på en slamsuger. Det vil gå helt skævt for en bogholder.

Dit budskab skal ikke kun passe til dig. Det skal passe til dem du skal kommunikere til. 

Så prøv at gøre dit salgsbudskab til et citat. Hvordan ville det lyde? Hvad vil du gerne citeres for? Hvad bliver du allerede citeret for? 

Og så skal du huske at de skal høre det igen og igen. 

I præsentationsteknik er den anbefalede formel ofte denne: 

Sig hvad du vil sige

Sig det

Sig hvad du lige har sagt

Den fungerer lige så godt i salg. Start med dine kernebudskaber. Det du gerne vil have at de husker. Sæt dine argumenter i midten og slut af med at gentage dine kernebudskaber. 

Så næste gang du skal pitche dit produkt eller dine ydelser til en kunde så husk at gøre det simpelt, kort og tilpasset, så du er lige til at citere.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Sussi blogindlæg Skriv dig op