Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Her er din virksomheds næste store udfordring!

3,939 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 December 2010

Her er din virksomheds næste store udfordring!

Om 3-4 år må du takke nej tak til at sende dine kunder en faktura, ganske enkelt fordi du ikke kan servicere dine kunder (medmindre du er meget uafhængig af fyiske medarbejdere, og ikke "bare kan benytte dig af medarbejdere fra østen mv.) 

 
Hvorfor? Fordi du kommer til at mangle hænder og hoveder. og det i en sådan grad, at du tror det er løgn!
De unge er både som medarbejdere og som kunder i fåtal og kan derfor stille mange nye, uventede krav. Ser man på de udfordringer og de spændende muligheder for innovation og nytænkning, der ligger i samarbejdet på tværs af generationer, gør det emnet endnu mere relevant. Men hvad gør du lige nu for at sikre at du bliver den de vælger, og ikke fravælger? 

Morgendagens iværksættere og vindere bliver derfor de, som virkelig forstår at tilpasse organisationen og tilgangen til de kommende unge medarbejdere så de gider arbejde for dig, og ikke for din konkurrent.


Du skal ændre såvel struktur som adfærd (især din egen adfærd) så den passer til deres ændrede holdning til arbejde, liv og karriere. Problemet (ja, ikke udfordring - PROBLEMET) er bare, at mange af os ved alt for lidt om, hvad det er, de unge vil have.
Ved du det?

Tænder du de unge af?
At være ung har altid været en udfordring. At lede unge har altid været en udfordring. Hertil intet nyt under solen. Meeeeeeen helt så enkelt er det bare ikke længere. Det NYE er at der i disse år kun er fem år imellem hver generation.
Tidligere var der et helt menneskeliv imellem en generation. Nu kan to søskende tilhøre hver deres generation. Det stiller helt nye krav til både virksomheder, og til virksomhedens ledere. Det har aldrig været mere udfordrende at være leder, end det er i dag. Forskellen mellem de forskellige generationers ønsker og krav til arbejdspladsen bliver stadigt større, og de unge vil ganske enkelt ikke acceptere at skulle passes ind i de organisatoriske rammer, der hersker i de fleste virksomheder i dag.


”De bliver ligesom os”
En ældre leder sagde for nylig til mig ” de unge skal blot forgælde sig, så bliver de ligesom os, og så passer de deres job, og vores bekymringer er forbi”. Så enkelt er det desværre ikke. De unge er og bliver forskellige fra de mere modne, etablerede (ledere) i vores danske erhvervsliv. Samfundsmæssige og kulturelle hændelser påvirker os alle, og de oplevelser, indtryk og informationer, unge er præget af, ER og har betydning for adfærd, holdninger, fordomme og overbevisninger.  De forskellige generationers forestillinger om arbejde og fritid er meget forskellige fra hinanden. Er du klar til disse nye racer? 
Hvor meget ved du om dem?

 
Har din virksomhed døende? 
Er din virksomhed den, som overlever eller dør inden for de næste fem år? De, som overlever denne spændene ”efter krisetid”, tænker og handler og ser vores forskelligheder som en mulighed, ikke en udfordring. Den succesfulde virksomhed træner ledere og organisationer til at foretage individuelle hensyn og styrker evnen til at kommunikere på de platforme, hvor folk nu engang befinder sig. Den succesfulde gør op med tanken om, at alle er lige, skal lære det samme pensum og skal igennem det samme for at kunne bidrage i virksomheden. Om fem år er der ikke længere jobbeskrivelser. De unge definerer selv deres opgaver og byder ind på dem, som vi kender det fra online auktioner.
De unge vælger deres leder og skifter leder, når de vil inspireres og lære nyt. Traditionelle systemer, målinger og kontrolforanstaltninger er på vej ud. Hvad erstattes de af? Meningsfuldhed, passion, autentiske fora, hvor det enkelte individ arbejder for en leder og en organisation, som er værdibaseret, kompetent og personligt involveret.

”Skab mening eller forsvind”
Din store udfordring de næste fem år er at finde ud af, hvad meningen er. Hvorfor eksisterer virksomheden, er der en mening udover profit og omsætning? At arbejdet er meningsfyldt spiller en central rolle for at tiltrække og fastholde de unge medarbejdere. De yngre ønsker ikke at blive længe i deres job, medmindre der er en dybere mening med jobbet. Omend de er der kort tid, ønsker de at blive taget alvorligt. Ganske på lige vilkår som den erfarne. Er I parate til at lade senior vige for én ung kun med forventninger? Kan de samarbejde? Er I gearet til det? Det er en mental proces, eftersom de fleste mener, at alder, rutiner og kompetencer kommer før ”ynde”.
At forske i mening er relativt nyt, så det er svært at sige så meget andet, end at enhver leder bør bestræbe sig på, at hver enkelt medarbejder har fundet et kald i det, personen udfører i jobbet. Mening står før alt andet. Løn, titler og forudsigelighed eller tryghed i jobbet er ikke motivationsfaktorer for de yngre generationer. HR-manualerne skal derfor omskrives, idet hygiejnefaktorerne nu bliver splittet i atomer og sat ud af spil. Jeres evne til at leve stærke virksomhedsværdier bliver vigtigere end nogensinde. Hvordan støtter jeres kultur og værdier jer i kampen om de unge?

Hvorfor pokker skal de dog arbejde for dig og din organisation?

Hvis du ønsker, de skal være med til at udleve din drøm, og ikke deres egen (iværksætterdrøm), må du tænde dem, og ikke tænde dem af! Tænk over hvorfor skal de unge arbejde under DIN ledelse? Hvilke styrker eller talenter har du, som tiltaler dem? Det er vigtige spørgsmål i kampen om de meget knappe ressourcer fem år forude.  

Mine konkrete råd er, at jeres organisation diskuterer:


• gider man arbejde for dig? og hvad betyder det faktum, at der snart arbejder 5 generationer side om side i jeres organisation? hvad indebærer dette i forhold til organisatoriske og ledelsesmæssige rammer?
• hvilke konkrete værktøjer og metoder I skal implementere for at sikre en bedre ledelse på tværs af generationer
• hvordan I kan arbejde med at sikre en langsigtet tilgang til generationsledelse

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Soulaima blogindlæg Skriv dig op