Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Henriette Weber fra Toothless Tiger Hvordan du laver strategisk salg på sociale medier med en salgstragt som eksempel

Hvordan du laver strategisk salg på sociale medier med en salgstragt som eksempel

10.212 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 October 2010

Hej Rockers - jeg fik lige lyst til at hælde nogle guldkorn ud over amino =)

Jeg har allieret mig med en advisor i min virksomhed, og har efterhånden fundet ud af at det nok var hende der skulle drive selve virksomheden istedet for mig selv =). Sådan ligger landet bare ikke, og jeg må også stå for driften og alt det dersens business noget - som jeg plejer.

Men hun har godt nok givet fuld valuta for pengene. Jeg har tit tænkt om jeg skulle have en PA, en sælgende projektleder eller en partner. Indtil videre så har jeg verdens mest hardcore advisor og er på ved med en partner, og det fungerer... Hun har virkelig sparket til mine tanker om virksomheden og det er jo bare cool...

Og hun fik mig til at definere min salgstragt, noget jeg ellers ikke har gjort. Jeg kan godt huske det fra business school, men ikke noget jeg har haft tid til at kigge på, selvom det jo er vigtigt.

En salgstragt er jo et interessant værktøj - især hvis man laver en tragt baseret på de sociale medier som der jo er mit metier =). Som jeg ser det så er salgstragten god til at sælge, men også til at få folk tættere på din virksomhed.. 

(denne salgstragt har jeg lånt fra http://www.getentrepreneurial.com)

Nå men hvad skal bruge salgstragten til på sociale medier ? man skal bruge den til at komme "top of mind" når det kommer til at folk skal bruge én person i lige præcis DIT felt.

Lad os starte med "ovenover" det røde felt på tegningen: der ligger twitter helt klart - Twitter er et promise land for at lave nye kontakter (og få nye "leads" ). Det skal bare være lidt målrettet (en god måde at starte er at finde 5/10 eller 20 personer som du har brug for i dit netværk - derefter sætter du 10 minutter af om dagen til at snakke med dem).

Imellem det røde og det gule felt ligger facebook. facebook er for folk der er interesserede i dig og som du har lyst til at høre fra og høre på som en kontinuerlig del af dit netværk. facebook er lidt "tættere" end twitter, hvor folk også får adgang til andre informationer om dig.

Der hvor det bliver interessant er lige i starten af det gule område - hvor nyhedsbrevet ligger. Nyhedsbrevet og mail er en rigtig god måde at konvertere de sociale medier til noget der ligner et salg. 

Hvordan får du folk fra twitter og facebook over på dit nyhedsbrev ? 

1. du spørger dem 1 efter 1 i en kontekst hvor de selv har taget initiativet. Hvis der er en på twitter der stiller spørgsmål om noget og du ved noget om det, så er det ok at du skriver svaret til dem også derefter skriver " det skriver jeg også rigtig meget om i mit nyhedsbrev - har du lyst til at modtage det ?". Det er en ret menneskelig ressourcekrævende ting at gøre. Det som jeg elsker at gøre er 

2. lave "flagskib indhold" - dvs. en e-bog, en guide, en how to. Et eller andet der ikke er tilgængeligt for alle, med mindre de betaler for det. Flagskib indhold er noget som en ret klog mand ved navn Chris Garrett har skrevet en e-bog om. og hvis du vil have den - så skal du signe up på hans rss feed hvor du i bunden af hans blogpost i feed'et  får et "hemmeligt link" hvor du så kan downloade e-bogen (check selv). I Danmark ville jeg nok skifte rss feed tilmeldingen ud med en nyhedsbrevstilmelding - fordi at RSS selvom det er på vej op, så er der mange der ikke ved hvad det er endnu.

Du får folk til at downloade e-bogen ved at skrive ud om den et par gange om dagen... i forskellige sammenhænge, og enten generere mere indhold omkring den (blogposts eller andet) eller tage citater eller forundringer omkring den, det skal ikke ligne et salespitch fordi folk på sociale medier hader at blive fortalt hvad de skal gøre.. Dette kan du gøre hvis du er aktiv med andre ting end dine egne budskaber på facebook og twitter og jeg vil sige at du skal være 5 gange så aktiv andre steder/andre samtaler som du selv poster en opfordring ud... 

Nå men vi skal ned i det grønne - og det gør vi igennem nyhedsbrevet (ved at skrive gode nyhedsbreve der giver værdi, sammen med gode tilbud - det gør vi ugentligt ca.) Når folk så har modtaget et par nyhedsbreve så kan man tilføje dem på facebook og twitter og smide dem en mail, og derefter få dem ind i et crm system hvor kontakten er tættere.

Man holder så løbende kontakt ( i de fleste CRM systemer kan de fortælle dig hvem det er lang tid siden du har snakket med). Du kan også tilføje nøgleord til kontakter i et CRM system også engang imellem går du det hele igennem, tilføjer nøgleord til dem der er "potentielle kunder" og dem der er "tæt på at blive kunder" ( nu er vi helt nede i starten af det blå).

På det tidspunkt er relationen så gennemplejet at du ved hvad for en trøje der er deres yndlingstrøje! og de inviterer dig med til familiefødselsdage!

- ej... Den behøver ikke at være så tæt, men man kan sagtens skrive til dem om de ikke har lyst til at du laver noget arbejde for dem  - de kan jo altid svare nej. Og ta-da ! Folk fra internettet konverteret til kunder. 

(Dette kommer der mere om fra min side - helt klart - nok i et betalt format så jeg ikke smider alle guldkornene samme sted=) 

Ps. I kan tilmelde jer mit super seje nyhedsbrev her =)

 

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Henriette skriver Skriv dig op