Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Henriette Weber fra Toothless Tiger Hvordan du får sociale medier til at være mere end bullsh!t bingo

Hvordan du får sociale medier til at være mere end bullsh!t bingo

6.638 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 August 2010

Jeg syntes egentlig det er morsomt at betragte hvordan at en stor del af den danske forretningsverden stadigvæk ligner et kæmpe stort spørgsmålstegn når det kommer til de sociale medier, som der heldigvis er gået fra at være noget der var undergrund til at være enormt trendyt, og nu til at folk gør sådan lidt nar af dem, og derudover sparker lidt til de virksomheder der kaster sig hovedkulds ud i at oprette facebook og twitter sider uden den store effekt.

Det jeg altid hæftes ved er at folk behandler de sociale medier som en ønskeø, hvor alle vores forretningsønsker går i opfyldelse imens vi sidder og sipper champagne og ikke laver noget som helst.

Det bliver behandlet som annoncepladser der skal købes, og ikke som sådan noget der forpligter - noget man bare skal oprette en gratis profil på, for at få effekt af det.

For de fleste virksomheder kan sociale medier godt komme til at ligne Bullsh!t Bingo - hvor man fører folk lidt rundt i manegen, hvor det ikke rigtig bliver brugt til noget seriøst andet end at man i ny og næ laver en konkurrence (hvor man lader som om at der er rigtige præmier) og beder folk om at signe op på et nyhedsbrev. Uden værdi for nogen- og noget som i værste fald kan forværre dit brand.

For nyligt kom der en artikel på kommunikationsforum med titlen “sølle sociale medier” hvor man bruger undersøgelser og worst-case-scenarios til at sable de sociale medier ned og gøre nar af de virksomheder der ikke har forstået at bruge dem.

Morsomt nok, for 3 -4 år siden var jeg ved at gå godt og gevaldigt ned med nakken og overvejede at få en babytøjsbutik fordi at ingen rigtigt ville bruge communities og forums og blogs som det hed på det tidspunkt.

Nu vil alle bruge dem, men det virker som om der er en kæmpe sky af præstationsangst omkring det.

“Tænk nu hvis vi bliver de næste der bliver hængt ud pga. vores videoer på youtube”.
“Det dersens facebook og twitter er vidst ikke noget for os”.

Hold nu op.

Sociale medier er værktøjer der kan én ting: få dig tættere på dine omgivelser.

Hvis det fejler derude så er det ikke mediernes skyld. Hvis det ikke har effekt, så er det altså ikke medierne der er sølle.

Hvis man ikke har værktøjerne til at måle noget, betyder det så at det ikke har nogen effekt ?

Hvordan du så har tænkt dig at agere under luppen af omgivelserne, det er jo det der er det essentielle.

Det er det indhold og de initiativer du laver der definerer hvor cool din identitet er. Det er hvor proaktiv du er i din kommunikation med andre (helst indenfor målgruppen hm hm) der definerer din virale effekt.

Hvordan bygger du et succesfuldt brand ? du gør det som du lover andre du gør. Du siger din mening og er dig selv. Både på sociale medier men også overfor dine kunder. Du tager telefonen. Du er tilstede. Du viser du har substans. Smider et billede på facebook af hunden engang imellem for at vise at du er ægte og ikke en robot.

Hvordan laver du relationssalg ? du sørger for at du har produkter der ser interessante ud, som flest mulige kender til i dit netværk og som de kan huske at du udbyder.

Hvordan skaber du virale effekter ? Du laver indhold som alle kan lide, og fortæller videre til gud og hver mand. Hvis de ikke fortæller det videre til gud og hver mand må du selv igang. Det er dig der er acceleratoren.

Der er mange ting man kan gøre for at blive mere end bullsh!t bingo på de sociale medier men de tre vigtigste er kreativitet, planlægning og proaktivitet.

Sociale medier er kun værktøjer, men de er så sublimt smukt skabt og designet til interaktion og til at skabe relationer omkring dit brand/virksomhed/omverden/budskaber og what have you.

Rock on.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Henriette skriver Skriv dig op