på Amino

Blogging: Elektronista mag : at bruge en blog som et magasin

Skrevet  27-04-2010 12:01  af  Henriette Weber 

Så er jeg på banen igen med en entrepreneur der i denne omgang bruger en blog som et magasin. Hun hedder Christiane Vejlø og driver magasinet ElektronistaMag. Jeg har spurgt hende ind til hvad hun bruger bloggen og magasinet til i en virksomhedssammenhæng. enjoy:

Hvordan valgte du hvad du ville skrive om i ElektronistaMag?

Jeg udgav i februar bogen "Elektronista eller Elektro-not" om kvinders forhold til teknologi. Den fik en del opmærksomhed fra pressen og fra kvinder som var glade for, at der kom fokus på at kvinder også kan være meget teknologibegejstrede, og de ikke nødvendigvis tænder på forsimplede lyserøde gadgets.  
 
Er der noget elektronistamag du ikke vil skrive om ? 
Vi går ikke i tekniske detaljer omkring de produkter vi omtaler.  ElektronistaMag handler om digital livsstil og dermed om hvordan teknologien indgår i vores liv. Vi skriver ikke om hvordan produkterne er skruet sammen, men hvordan de kan bruges for helt almindelige mennesker.  
Hvorfor valgte du lige bloggen for at få dit magasin på gaden ?
Jeg har valgt et format, som for mig var relativt nemt at gå til. Derfor er  ElektronistaMag bygget som en wordpress blog. Men ElektronistaMag fungerer i praksis mere som et online magasin end som en personlig blog. Jeg har meget bevidst valgt et design, der henter inspiration fra mode, livsstils og designverdenen fremfor et mere klassisk blog-look eller det nørdede tekniske look, hvor æstetikken ikke rigtig er prioriteret.   
Er der en vis strategi du følger for at sikre at magasinet kører ?
Det er vigtigt for mig at der er nyt indhold på hver dag. Jeg skriver selvfølgelig selv, men får også bidrag fra andre skribenter, der kan lide sitets tone. Jeg arbejder på at få endnu flere skribenter og dermed indhold ind. Det er afgørende at læsere ikke kommer ind til et statisk site uden liv, så jeg gør også meget ud af at skifte overskriften ud løbende og rotere artikler i featured sektionen.    
Hvordan tænker du at ville bygge det op så du får flere læsere? hvad har du gjort for at få de eksisterende læsere ind på ElektronistaMag ?
Jeg har brugt en masse tid på at bygge sitet og producere indhold. Siden launch har jeg pushet indholdet gennem både mine egen @christianevejlo og magasinets @elektronistamag twitterprofiler. Jeg har også en meget aktiv Facebook fanpage www.facebook.com/elektronista og så kommenterer jeg på andre relevante sites og blogs. Nu er jeg gået ind i en fase, hvor jeg arbejder hårdt på at løfte trafikken endnu mere. Det bliver blandt andet gennem partnerskaber med andre medier, som trækker på mit indhold samt et PR arbejde, som gerne skulle give sitet omtale i nogle internationale medier.    
Hvis du skal beskrive din magasin med 3 nøgleord, hvad ville det så være?
   Elegant, Humoristisk, Anderledes  
Hvad forsøger du at opnå med ElektronistaMag ?
Jeg vil gerne lave elegant, humoristisk underholdning og informativt indhold til kvinder- og mænd, som er passionerede omkring gadgets og digitale trends, men ret ligeglade med teknologien bag.   
Hvad er det du mest kan tage og føle på at ElektronistaMag har haft af effekt for dig ?
Jeg har bevidst valgt at lave sitet på engelsk for at nå et større marked end jeg har mulighed for med et dansk site. Selv om sitet kun har været ganske kort tid i luften, kan jeg allerede mærke, at det får international opmærksomhed og er med til at opbygge mit internationale netværk. Det er i forretningsmæssige sammenhænge også en god reference, at man ikke kun har teoretiseret omkring kvinders forhold til teknologi, men også skabt noget konkret til dem.    
Hvad er dine 3 bedste råd til folk der vil drive et magasin på en blog ?
1. Brug tid på at gennemtænke hvilken personlighed/brand sitet skal have, før du går igang med at skrive og designe. Der skal være sammenhæng i look, sprog og holdninger. 
2. Sørg for at der er nyt indhold på hver eneste dag. Det holder både dig og dine læsere til ilden.
3. Træk widgets fra Facebook og Twitter ind på forsiden, så der kommer synergi mellem de forskellige platforme brandet bevæger sig på.
 

Hvilke produkter/bøger/e-bøger/ting sælger du fra din blog ?

Jeg sælger ikke noget konkret fra min blog endnu. Men ElektronistaMag leder trafik ind på min personlige hjemmeside, hvor jeg sælger konsulentydelser og foredrag.   
Hvordan ser du magasinet som værktøj i PR arbejde og er der nogen gode råd til at få de "rigtige" til at læse magasinet ? I hvor stor grad bliver magasinet brugt som presse og markedsføringsværktøj ?
Ligesom min E-bog var en del af min PR strategi er ElektronistaMag det også. Sitet er et visitkort, der siger meget om, hvad jeg og min forretning står for. I PR sammenhænge er det altid væsentligt at kunne tilbyde den gode historie og udtænke vinkler, som kan være relevante for journalister. En god vinkel er, at der lige nu ikke findes et andet online magasin som gør det ElektronistaMag gør. Jeg har endnu ikke "kørt" presse på ElektronistaMag, men når jeg gør det, vil jeg naturligvis henvende mig til medier, som jeg mener har brugere, der rammer i min målgruppe.   
Vil du afsløre din business model bag ElektronistaMag ?
På kort sigt er sitet et led i en branding process for min virksomhed. På længere sigt ønsker jeg at opbygge trafik nok til at kunne tjene penge på i forskellige partnerskabsmodeller. 

Besøg vores samarbejdspartnere :