Jeg har før postuleret på denne blog at jeg ville finde ud af hvordan man lavede relationssalg bedst muligt - Jeg tror på at det er "noget derhen ad" der kommer til at definere salg i fremtiden - fordi at fremtiden bliver en menneskedreven økonomi hvor produkter de ikke bliver solgt, men de bliver købt. Der er virkelig forskel på at tale om at sælge produkter og på at tale om at få folk til at købe produkter.
Jeg har aldrig troet på telemarketing og kold kanvas - jeg ved godt at det virker for en masse mennesker derude men det har aldrig virket for mig. Det kan godt have noget at gøre med at jeg får klumper i halsen når jeg tænker på at jeg skal ringe folk op for at sælge ting til dem. Jeg tror på salg gennem relationer - ikke at når man møder mig så er det første jeg gør at sælge til dig, nej mere at skabe et indtryk og en længerevarende relation som gør at du måske ville fortælle min historie videre og der måske er nogen i dit netværk der kunne have brug for det jeg sælger.
En af de ting jeg syntes har været kendetegnet længe for netværksarrangementer er at det hele er så tilfældigt - selvfølgelig skal man have lov til at stå og snakke med en person henne ved kaffen uden at det skal bruges strategisk og til videreudvikling af ens virksomhed - men jeg syntes at målrettetheden til netværksarrangementer er for lille og det bliver sådan noget tilfældigt-speednetworking-få-20-visitkort-med-hjem-i-lommen. Uden at du har nogen relation til de visitkort som man har fået samlet ind. Problemet med dette er at relationen bag et visitkort eller 30 sekunders samtale ikke bliver troværdig - man begynder ikke at lære folk at kende mere af den grund, andet end man måske får et indtryk af hvem de er og hvad de arbejder med.
Det fokus som jeg personligt har til networking events, er at finde folk som jeg tror jeg ville kunne hjælpe med noget, men hvor de også kunne hjælpe mig. Så noget af det jeg er begyndt på, især efter at have været på workshop med Soulaima Gourani er at gøre mig meget klart, før jeg går ud af døren til endnu et network event er hvad jeg har brug for lige nu - eller "hvad jeg bøvler med og kunne bruge hjælp til". Jeg tror det er noget som der ville networking så meget bedre hvis vi allesammen gør os tanker om hvad det er vi har brug for.
Hvor skal vi hen? og hvad er det at det event man er på vej ud af døren til, kan hjælpe med at støtte op om?
Jeg vil selvfølgelig ikke definere et mål såsom "mersalg" eller "mere input omkring at arbejde med freelancere" hvis jeg skal til konference i ingeniør foreningen - det skal jo også passe i en context hvor man får mest ud af emnet som folk er mødt om for at møde. Jeg er begyndt at have mod til at spørge folk om "hvad de bøvler med lige nu" istedet for at snakke om vejret og kaffen til networking events for simpelthen at kunne koble mine tanker og mit netværk på. Jeg ved at vi allesammen har en masse ressourcer i vores eget netværk som vi kunne hjælpe andre folk med, men det første skridt er altså
1. at gøre det klart hvad du bøvler med - så du har det på det rene når andre spørger...
2. at spørge andre hvad de bøvler med
Det skal selvfølgelig ikke komme lige med det samme, men efter at man har fundet ud af hvad de laver og man stadigvæk syntes at samtalen og matchet er stærk nok til at man måske kunne få noget interessant ud af det på sigt. Lov mig at du så, istedet for at sige "fint vejr det er idag" - så spørg ind til hvordan deres verden ser ud og se om der måske er noget du kan hjælpe med, eller som dit netværk kan hjælpe med... Det gør at relationen bliver stærkere, at man kender hinanden lidt mere, og at troværdigheden i relationen også kommer lidt mere i plus i forhold til hvis i bare havde snakket om vejret...
Hav en fantastisk god uge derude =)