Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Involvering skal komme fra dig selv.

4.992 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 February 2010

Uh jeg kan mærke at denne blogpost har en mulighed for at blive et surt opstød eller et rant - men jeg skal nok holde det sagligt og sobert og picturesque og what have you. anyway here goes: 

Der er SÅ mange der lige pludselig snakker sociale medier og involvering. Jeg ser mig selv som en der virkelig vil gøre en forskel i denne fantastiske social marketing-kreative verden hvor jeg nu tjener til mine cornflakes og min sukker hver dag. Der er mange der undrer sig over hvordan man kan bruge disse sociale medier der i min optik gør en ting - og en ting kun: de er et hul til at komme tættere på mennesker.

Om de mennesker så er kunder, leverandører eller potentielle kunder er egentlig ligegyldigt. Det er nok en enormt forsimplet påstand - og der er selvfølgelig en masse creme de la creme rundt om så det bliver lækkert og cool og hawt og iphone/facebook agtigt., men hvis forudsætningen er, at det er det eneste de sociale medier gør - så bliver det også lettere og forholde sig til. 

Lad os sige at du som virksomhed står lige foran næsen på en potentiel kunde. i kan se hinanden i øjnene, han ved hvad du siger og du ved hvad han siger - men det er ikke direkte til dig - det er til alle de andre der også er derude i hans netværk og har samme relation til denne person. Du regner med  at det er dig der skal åbne munden først og sige noget smart. Her er det så at filmen knækker for rigtig mange og det der bliver sagt er: kom og bliv fan af min facebook side og få 100 kr rabat i næste køb i min online shop - eller vind et par roskilde festival billetter" (eller oversat til henriette'sk: "kom og køøøøb"). Dette bliver endda sagt på en måde der hedder "page suggestion" på facebook uden at man tager sig tid til at sætte en personlig besked på, fordi ? jamen jeg regner med at folk har for travlt til det. Kunden tænker "jamen det kan nok ikke skade", går ind og bliver fan og får tilsendt ligegyldige updates omkring en virksomhed som der overhovedet ikke giver nogen værdig for kunden og indenfor et par uger er kunden væk igen. Han fik ikke nogen værdi. Der var intet for ham at hente der - andet end at du kan sige at du havde fået flere mennesker på din facebook side - flere folk til at høre dit budskab så at sige.

også spoler vi tilbage. 

Du står igen lige overfor en potentiel kunde. Du kan høre hvad han siger, men det er ikke direkte til dig. Han siger det til hans netværk. Du er lige ved at åbne munden og råbe noget smart... Men så siger Henriette til dig at du istedet skal vente og lytte på hvad han siger. Sætte dig i hans sted, deltage i en samtale med ham. Kommentere på hans hverdag. Støtte ham og fremhæve ham på din blog fordi du egentlig syntes han er super sej. Forklare ham hvorfor du har valgt at følge ham på twitter eller whereever, være personlig, Invitere ham som æresgæst til din næste eksklusive champagne og cupcake fest.  Involvering handler om hvordan du involvering folk i din virksomhed. Hvordan du bliver et cool brand. Men involveringen skal i første omgang komme fra dig selv, på en måde hvor du giver og giver og giver og fremhæver og fremhæver og fremhæver - og det er ved at forkæle dit netværk og de personer der er interesseret/potentielt interesseret i dig og din virksomhed at involveringen kommer.

Denne nærhed med ens netværk gør at man ikke kan lave business as usual derude. Du kan ikke være ikke-personlig og larmende. Du bliver nødt til at forholde dig til at involvere dig i dit netværk før de vil involvere sig i dig. Du skal gøre dig fortjent til hver eneste en af dine facebook side fans eller twitter followers - du skal involvere dig i dem først, og være proaktiv omkring dem. og på den måde kommer den langsigtede virkning af involvering der er så hawt lige nu... De vil følge dig i tykt og tyndt fordi du ikke er en virksomhed der er ligeglad - men du rent faktisk giver værdi for dem ved at facilitere og fremhæve dem. 

Det lyder måske svært - det er det også - det er anerledes, det er hippie-agtigt og det kræver kreativitet. Og det er SÅ sjovt når man først kommer igang med det..

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Henriette skriver Skriv dig op