De inspirationskilder der har betydet mest for min udvikling som iværksætter - social marketing julekalender 23. december - Henriette Weber fra Toothless Tiger - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

De inspirationskilder der har betydet mest for min udvikling som iværksætter - social marketing julekalender 23. december

Skrevet  23-12-2009 12:53  af  Henriette Weber 

Jeg tænkte at en liste med de ting jeg lige kunne komme på som har gjort en kæmpe forskel i min udvikling som iværksætter var på plads idag - før den store finale imorgen =) here goes - det er direkte fra et bankende iværksætterhjerte...

1. at skrive en bog - Det er noget jeg vil opfordre alle til at gøre - især hvis man er et kreativt idéhoved som mig, der måske, engang imellem ikke syntes at pinpointe større billeder og idéer måske lige er det der er i fokus. Jeg er mega stolt af min bog, og jeg er mega stolt over at jeg har udgivet en bog før jeg blev 30. Og jeg er mega stolt når folk skriver at de syntes den er fantastisk og at den formidler på en sindsyg god og kreativ måde. Det var jo lige det jeg ville opnå. (og min bog "return on involvement" kan du finde her)

2. skrive en e-bog hver gang man har materiale til det - jeg er igang med en e-bog om "social media value chain", den er stærkt på vej, men den mangler lige det sidste. Min e-bog om Rockbandisme har virkelig betydet en hel vild masse for mig - og det at blive kaldt for en online rockstjerne har ikke gjort det mindre sjovt =)

3. At se sig selv som en opfinder og måske ikke så meget som en konsulent eller en iværksætter. Jeg elsker at bygge tanker sammen til forskellige større idéer, drage paralleller mellem tendenser og det virkelige liv og afmystificere ting fordi man putter dem i en anden kontekst. Jeg ser mig selv som en digital opfinder og min opgave er at sørge for at i andre er med og at i kommer til at kunne bruge den sociale og digitale udvikling i jeres forretninger. Det er ihvertilfald min fortolkning.

4. Drop så de kasser Henriette! - jeg har været super glad for at få sparring hos væksthus hovedstadsregionen og har virkelig haft en god konsulent derinde. Hun fik mig til at opdage at rent faktisk led under at jeg puttede mig selv i kasser, jeg havde en forretningsfører kasse med budgetter og strategier etc etc..som jeg ikke kunne få til at passe ind, jeg kunne heller ikke få min "kold canvas" sælger til at passe ind i min forretning. Selvom jeg ved at det er vigtigt så endte det med at jeg tog en beslutning om at strategier og mål er gode, men det er vigtigere for mig hvad jeg får lavet idag. Jeg har et mål dokument som jeg har lavet der viser hvad jeg skal nå i de forskellige måneder (nærmest et mål budget inspireret af dette blogpost af  Chris Brogan) og det hjælper mig rigtig meget - men det fokuserer stadigvæk på hvad jeg skal lave idag. Derudover besluttede jeg mig at jeg, når jeg hader salg så meget, simpelthen kun skal lave relationssalg - det er også den eneste måde at jeg sælger på og har solgt på. Så væk med kasserne ! - hvad virker for dig..

2. bog: Hugh Macleod - ignore everybody. Hugh er en fantastisk sjæl som jeg er stolt af at kalde min ven. Jeg syntes hans bog "ignore everybody" er fuldstændig fantastisk, den kan læses på et par timer og den giver rigtig meget. Et must. Jeg har endda en ignore everybody poster hængende på kontoret som jeg kigger op på, hver eneste gang jeg tvivler. Mit yndlingscitat fra bogen er "don't stand out from the crowd, avoid crowds all together"...

2. bog: Seth Godin - tribes.  Denne bog er fantastisk. Den handler om at lede mennesker, og den handler om at lave tribes. også et must read...

3. essay: Clay Shirky:  gin, television og social surplus. Dette essay har betydet så meget for mig at det blev inkluderet i appendix'et til min bog "return on involvement". helt fantastisk og meget sigende (linket her er til lyd versionen af den, gør mig en tjeneste at lyt i de 10 minutter det varer...)

4. Stephen Covey - 7 gode vaner..  jeg syntes egentlig den var lidt langhåret og der var meget i den som jeg ikke kunne huske - en ting har jeg dog taget med fra den der var det hele værd. "focus on important, not urgent" - fokuser på det der er vigtigt i din forretning, og ikke så meget det der haster...

5. David Meerman Scott - world wide rave - rigtig mange gode social cases, og rigtig god vinkel på hvad social er omkring , let og ligetil.

6. Seth Godin  - purple cow -  purple cow er biblen indenfor bemærkelsesværdighed og differentiering, i love it =)

7. naomi klein - no logo - Naomi Klein er nogenlunde grunden til at jeg begyndte at studere og arbejde med markedsføring. Ja jeg vil ændre verden, men det nytter ikke noget at gøre det ved at stå på gaden og råbe af folk og virksomheder der er totalt dumme og gør ting forkert i min optik. Ændringerne skal komme indefra virksomhederne... 

8. Chris Anderson - the long tail - Jeg har hørt meget om the long tail... der er rigtig mange der ELSKER at vise den i taler etc etc. Den er vigtig. Men endnu vigtigere for mig omkring denne bog er at jeg opdagede at internettet rent faktisk har givet os alle muligheder for at gøre alle ting selv. Det er en kæmpe fordel og det er sjovt. Du kan gøre alt selv. Du kan få din egen tv-station, podcast, udgive en bog, have en webbutik (om det så bare er på etsy.com) så YES WE CAN.. thank you internet =)

9. thorborgs talkshow podcast - Martin er altid med mig i fitnesscenteret (han ved det bare ikke selv - eller vent, det gør han nok nu).. jeg elsker thorborgs talkshow, især de ting som der ikke har sammenligning med min branche - sådan noget som " sådan er du god ved dine underleverandører" eller noget. Det er dem jeg bliver allermest inspireret af. Jeg har selv engang i januar 2009 været med hvor vi snakkede om sociale medier.

10. how to be a rockstar freelancer  - denne bog er også et mustread hvis du nogensinde kommer i nærheden af noget der ligner freelance arbejde...

11. tut.com nyhedsbrev - er et klap på skulderen og en grund til at forsætte. Mike Dooleys' bog "Infinite possibilities" er også super cool

12. ted video: Elisabeth Gilbert om Genius: i får både videoen her i blogpostet og et link (da videoerne ikke altid virker på denne blog har jeg erfaret)

 

 

13. ted video:  Ken Robinson: School kills creativity

 

 

Det var sådan set det jeg kunne komme på lige idag - de er alle super vigtige for mig.


Besøg vores andre hjemmesider :
lll