Jeg har igennem de sidste par måneder arbejdet hårdt på at selv-publisere min bog "return on involvement - hvordan man bruger social web til at skabe business unusual" - det har været noget af et fantastisk projekt der både har krævet lange nætter og tungen lige i munden.
Heldigvis er jeg nu så lang i denne process med bogen at jeg ville kalde projektet en succes, Der er stadigvæk en del bøger der skal sælges, men feedbacken har været positiv og jeg regner med at have solgt mine 1100 bøger inden jul.
Hvordan har jeg så struktureret et boglaunch (ene person vel og mærket) sådan som jeg fuldt og fast troede på kunne sælge alle mine bøger? Det gjorde jeg ved at kigge længe på forlagsbranchen i DK og se hvad de gjorde og hvad de ikke gjorde - min strategi har helt bevidst været min egen medicin - differentieringen, autenciteten, rockbandismen om i vil og troværdigheden.
hvad har jeg så gjort ? og hvad har virket ?
1. Lave introduktionen om til en gratis download.
2. en PR 2.0-agtig pressemeddelse
4. guerilla plakater i København
5. en bogreception
6. lavet en hjemmeside til bogen : weloveroi.com
7. kontakt til medier, biblioteker og boghandlere om at de skulle tage bogen ind - og det gjorde de...
8. tale med folk og bogen og spørge efter udtalelser omkring den
9. et minut daglige videoer til facebook pagen om de ting der bliver behandlet i Return on Involvement
Det er stort set hvad jeg er nået til - her er det jeg har planlagt for fremtiden:
10. lave ebogen færdig til salg
11. give 1/3 af bogen væk gratis
12. Pressemeddelse nr. 2
13. return on involvement workshops rundt omkring i landet (hvis der er nogen der kan tænkte på en cool partner her så vil jeg modtage det med kyshånd)
14. andre nye sociale initiativer
15. starte oversættelserne op til engelsk, tysk og svensk.
Disse ting er nok prøvet på forhånd enkeltstående men de er ikke en fast del af forlagsbranchen. Derfor tror jeg at det er lykkedes mig at zig-zagge udenom og rent faktisk gøre bogen til en del af det sociale netværk, fordi at det ikke er prøvet, da effekten af initiativer i sociale netværk ikke er fuldt ud dokumenteret..
(disclaimer dette blogindlæg er skrevet efter inspiration af mit blogindlæg på engelsk på min virksomhedsblog på toothlesstiger.com som jeg skrev tidligere idag)