Hvis du møder mig, i selskab med min familie eller mine vener, så vil du opleve, at jeg snakker som et vandfald. Jeg snakker meget og jeg snakker højt. Jeg griner meget og jeg griner højt. Jeg går ikke af vejen for en god historie og jeg kommer gladeligt med gode råd om ting, som jeg ikke ved en skid om. - Jeps, det er mig på slap line, i mit privatliv.
Skulle du derimod møde mig ved en coaching-session, vil du opleve en helt anden side af mig. Her mestrer jeg nemlig kunsten, at holde min kæft.
Tavshed er faktisk et af mine vigtigste redskaber. - Ved at holde min mund, får jeg ofte de mest brugbare oplysninger.
Når jeg stiller et spørgsmål, er svaret tit; et hurtigt "Det ved jeg ikke..." Hvis jeg så derefter holder mund i mere end 15 sekunder, så kommer der som regel alligevel et svar eller en forklaring. - Se det er det svar, der gør, at jeg har noget at arbejde videre med.
Jeg oplever ofte det banebrydende i tavsheden. Folk bliver bare nødt til at snakke.
I nogle samtaler, hvor jeg har f.eks. et ægtepar i konsultation, oplever jeg jævnligt, at jeg stiller et spørgsmål direkte til den ene part. Men efter få sekunders tavshed, bliver det besvaret af den anden part (oftest kvinden..) Partneren får simpelthen ikke lov til at svare selv. Efter et velmenende; "Hans og jeg har altid syntes...bla, bla, bla.." - er det at jeg, som coach bliver uhøflig! Jeg siger nemlig, meget bestemt, at jeg gerne vil høre Hans´ eget svar. Så bliver der tavshed igen, indtil Hans finder frem til sit svar. Svaret er ofte et andet end det fruen havde forventet.
Jeg oplever såmen også i min egen familie og omgangskreds, at folk på forhånd mener, at de ved hvad jeg vil sige. Tja, ind i mellem bliver jeg endda afbrudt, fordi andre ønsker at færdiggøre mine sætninger. Og ved I hvad? - Det er pisse irriterende!
Og hvorfor fortæller jeg så dette? Jo, fordi tavshed er et værktøj, der kan bruges i mange andre sammenhænge. Hvis du virkelig vil ind under huden på folk, så skal du lære, at holde din kæft.
Brug det f.eks. når du skal sælge noget (et produkt eller en idé). Prøv at holde en pause i din salgstale og lad kunden få tid til at tænke sig om, eller stille dig et spørgsmål.
Brug tavsheden i din næste lønforhandling. Når du har fremlagt dine ønsker, så prøv at holde mund, lige 30 sekunder længere end normalt acceptabelt. Så skal du bare se løjer...
Eller prøv at holde kæft ind i mellem, når du snakker med din partner, måske har han eller hun, stadig nogle guldkorn af betydning.
Ja, prøv dig frem. Jeg garanterer for at det virker!
Og så siger jeg ikke mere...