06 August 2008
Som salgstræner har jeg efterhånden haft med utrolig mange sælgere og salgsledere at gøre. Èn ting har jeg aldrig forstået - vi ved alle hvor vigtigt det er, at have og arbejde med goodwill hos sine kunder og samarbejdspartnere. Når der først er opbygget en stærk relation som bygger på en gensidig tillid, kan det tillades at fejle uden at dette gør at samarbejdet ophører.Med denne, ikke unikke, viden forstår jeg ikke hvordan så UTROLIG mange salgspersoner, dagligt kan gøre så meget for at nedbryde denne tillid... hvad menes der så med det?Jo ser I, dagligt er der personer der lover mig et eller andet - det kan være noget så småt som at ringe tilbage en bestemt dag - når dette løfte så er givet venter jeg på, og forventer opringningen. Dagen gik men opringningen udeblev – et endnu værre tilfælde er sælgeren der lover at fremsende et tilbud, det kom bare aldrig, eller Ejendomsmægleren der gang på gang sagde det ene men gjorde det stik modsatte!Vi vælger ofte vores samarbejdspartnere ud fra en ønske om at skabe en Win – Win situation, derfor er det så utrolig nemt at skuffe og blive skuffet. Men en enkelt forholdsregel kan man tage – ”lov hvad du holder og hold hvad du lover”. Endnu værre er det når det er familiens goodwill der bliver nedbrudt – alle kender vel historien om sønnen der forgæves kiggede efter faderen der LOVEDE at hente ham efter skole!Det kræver så meget at ”optjene” den fornødne goodwill, men der skal så lidt til at den er væk igen!Så tænk dig om næste gang du giver et løfte (også de ”små”)!