Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Få sat tal på dine besøgende

938 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
28 September 2017

Mit navn er Sebastian, og jeg arbejder til daglig med marketing i it-virksomheden Alfabeto.

Jeg vil gerne give et tip til, hvordan du som iværksætter kan komme i gang med at indsamle og bruge data allerede fra dag 1 af.

Mine tips er delt op i fire sektioner: 

Hvad er data?

Hvorfor er data så vigtigt?

Hvordan kommer man i gang med at indsamle data?

Hvorfor flere former for data?

 

Hvad er data?

Data defineres som en nøjagtig oplysning, og benyttes typisk i målbar form. Data er noget, som kan indhentes på flere forskellige måder ved brug af forskellige metoder og softwares – men som udgangspunkt er der:

-   Kvantitativt- og

-   Kvalitativt data.

Kvantitativt data benyttes typisk som ’what’-data, der hjælper dig med at se tendenser - f.eks. gennem et værktøj som Google Analytics.

Kvalitativt data anses herimod som ’why’-data, der kan gå ind og afklare, hvorfor en observeret tendens har fundet sted, og hvordan den forbedres. Denne type data opnås oftest gennem interviews og direkte observeringer.

 

Hvorfor er data så vigtigt?

Får du ikke indsamlet data i forbindelse med dine aktiviteter, vil det typisk ende ud i, at du ikke aner, om de har været gode eller dårlige. 

Det betyder, at du lynhurtigt kan ende op med spørgsmål som: Hvor mange besøgende gav en aktivitet, hvor længe var de inde på din side, og hvor mange af dagens salg kan tilskrives denne aktivitet?

Det er nogle af de ting, der kaldes for metrics, og som vil være tilgængelig i den software du bruger til at tracke med.

Ganske enkelt er data det, som skaber grundlaget for dine konklusioner, og i forlængelse af det, kan skabe nye hypoteser, der kan være med til at udvikle din forretning.

Hvordan kommer man i gang med at indsamle data?

Der er adskillige data-værktøjer til rådighed, hvoraf det mest populære system må antages at være Google Analytics (GA).

Med GA vil du være i stand til at få indblik i en stor mængde kvantitativt data, som skabes på baggrund af den adfærd, der er på din hjemmeside. Det vil være muligt at få rapporter omkring:

-   Realtid

-   Målgruppe

-   Anskaffelse

-   Adfærd og

-   Konverteringer

Gennem disse rapporter kan du få mulighed for at konkludere på dine aktiviteter, om så det er i forbindelse med hvor længe en besøgende er på dit nyeste blogindlæg, eller hvor stor en procentdel, som laver et køb efter at have besøgt din produktside.

Google Analytics er et meget værdifuldt værktøj, som er gratis at benytte, og kræver meget lidt at installere.

Det er dog muligt at konfigurere en del ekstra ting, der kan måles på.

Her vil jeg anbefale, at du sætter dig sammen med en udvikler, der kan hjælpe dig med at implementere det i din hjemmesides kode, hvis du ikke selv har styr på sådanne ting. Alternativt kan du benytte Google Tag Manager (GTM) til at skabe events.

GA-data bør betragtes til at skabe ’what’-data.

Til at skaffe ’why’-data er der to oplagte muligheder: Den ene af de to er heatmap- & optagelsessoftwaren Hotjar, som kan give dig et indblik i, hvordan adfærden er for dine besøgende, og hvor de er mest aktive på din hjemmeside.

Hotjat er i særdeleshed stærkt til konverteringsoptimering, og er tilgængeligt med flere forskellige planer, hvoraf de to mest oplagte planløsninger er Basic og Plus.

Basic planen:

-   Gratis

-   2.000 sidevisninger pr. dag

-   300 optagelser og 3 heatmaps

-   Data gemmes i 3 måneder

Plus planen:

- 215 kroner pr. måned

-   10.000 sidevisninger pr. dag

-   Frit antal rapporter (optagelser & heatmaps mm.)

-   Data gemmes i 6 måneder

-   15 dages prøveperiode

-   30 dages fuld refundering

 

Hvorfor flere former for data?

Det er supervigtigt at kunne komplementere kvantitativt og kvalitativt data med hinanden, da det uden tvivl vil kunne give dig et bedre indblik i, hvorfor ting sker på dit website - og hvordan.

Et eksempel kunne være at du har en specifik side, hvor du gerne ser, at besøgende udfører en handling - f.eks. at tilmelde sig dit nyhedsbrev, som er placeret nederst på siden.

Med Google Analytics vil du kunne se, at der er et fint antal besøgende, men meget få går hen og skriver sig op. Og det er så her, du kan konkludere, at noget ikke fungerer optimalt… men hvad er det egentlige problem?

Hvis du har installeret Hotjar på denne side, vil det være muligt med heatmap- funktionen at se, hvor besøgende har befundet sig henne på siden – her vil det for eksempel være sandsynligt, at du oplever kun 20% faktisk når bunden af siden, og bliver tilbudt at tilmelde sig nyhedsbrevet – hvilket giver dig mulighed for at optimere siden, enten ved at gøre den kortere, eller flytte sign-up-muligheden højere op, så folk får chancen hurtigere.

Kort sagt så kunne GA vise dig tendensen, mens Hotjar kan fortælle dig, hvorfor tingene sker.

Havde du kun haft GA, kunne du kun gætte, og formodentligt spilde tid på at optimere noget forkert. Og omvendt, hvis du kun har Hotjar, vil du kunne bruge mange timer på at kigge klip og heatmaps igennem for at finde noget, du ikke ved, hvad er.

 

Et sidste tip

Hvis du ikke har opsat nogle former for tracking på dit site endnu, vil jeg anbefale at du får prioriteret denne del hurtigst muligt.

Data er i de fleste tilfælde ikke muligt at hente bagudrettet, så for hver besøgende du får, uden at have opsat sporing, mister du værdigfuld viden, som kunne tage din forretningen videre.

  

Hvad kan du tage med herfra?

Jeg håber, du er blevet lidt klogere på, hvilke data det er en god idé at have fokus på, og at du kan se meningen i at kombinere både kvalitative og kvantitative data for at optimere din online forretning på bedste vis.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Sebastian skriver Skriv dig op